Is een contract dat je zelf opstelt ivm het vruchtgebruik van een woning rechtsgeldig?

Mijn vriend en ik wonen 8 jaar samen in het huis dat hij zelf gezet heeft.
Hij betaalt de lening alleen af, maar verder delen we alle kosten (dus zowel de volledige inrichting, als de rekeningen).
Aangezien ik van alles de helft betaal, terwijl ik eens zo weinig verdien dan hem, wil ik een contract laten opstellen waarin staat dat ik in het huis mag blijven wonen als er met hem iets gebeurt. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Helaas ligt dit onderwerp nogal gevoelig bij mijn vriend en wilt hij hier niet van weten.
Daarom vraag ik me af of ik eventueel zelf een papier kan opstellen en dit door hem kan laten ondertekenen, zonder tussenkomst van een notaris.

Ik moet er ook nog even bij vermelden dat ik zwanger ben, dus dat maakt het nog ingewikkelder. Want aangezien we niet wettelijk samen wonen, zal ons kind normaal het huis erven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
jc54
9 jaar geleden
Zeker nu er een (ongeboren) kind in het spel is, is het verstandig om toch een en ander officieel op papier te zetten. D.W.Z. een samenlevingsovereenkomst bij de notaris of een geregistreerd partnerschap op het gemeentehuis. Een niet officieel document, wat je zelf op wil stellen, kan je straks in de problemen brengen, hoe goed je het ook bedoelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk dat er wat geregeld 'moet' worden. Als jij stelt dat het normaal is dat je in het huis kan blijven wonen waar je níet aan meebetaald hebt (je betaalt immers niet mee aan de hypotheek), dan vind ik dat wel ietwat vreemd. Het zou wellicht wel logisch zijn dat jij van hem erft, maar het is nu nog wel 100% zijn huis. Waarom ligt het gevoelig? Wil hij niet nadenken over zijn eigen dood, of wil hij zijn vermogen liever niet aan jou nalaten. Dat maakt wel enigszins verschil.

Antwoorden (1)

Samenwonenden zijn op grond van de wet nooit elkaars erfgenaam. Daar voor is het opstellen van een testament noodzakelijk. Dit kan niet zonder notaris. Ook voor een samenlevingscontract moet de gang naar de notaris worden gemaakt, willen er rechten zijn voor de overgebleven samenwonende.

Wie samenwoont zonder samenlevingscontract of testament krijgt van het Burgerlijk Wetboek nauwelijks rechten. U bent niet automatisch elkaars erfgenaam en u krijgt geen automatisch recht op vruchtgebruik. De belastingdienst geeft samenwonende partners extra rechten voor de erfbelasting als u en uw partner tenminste vijf jaren op hetzelfde adres in het GBA staan ingeschreven. De vrijstelling is veel hoger en er geldt een lager belastingtarief over wat wordt geërfd. Maar dan moet er wel wat te erven zijn.

Uw vriend gedraagt zich mijns inziens hoogst onverantwoordelijk door geen samenlevingscontract of testament op te willen stellen. Zeker nu u al 8 jaren samenwoont en er een kind wordt verwacht. Er is veel te regelen bij de notaris. In een samenlevingscontract of testament zou bijvoorbeeld ook opgenomen kunnen worden dat u bijvoorbeeld nog 3 jaren mag blijven wonen in de woning als uw vriend zou komen te overlijden. Wel wordt de situatie anders nu er een kind komt en de erfenis bij overlijden van uw partner naar het kind gaat. Het kind waarvan u de moeder bent.

Het is mogelijk een codicil op te stellen. Dit is een document waarin u beide wensen kenbaar kunt maken over wat u wilt met het vermogen na overlijden. Het is een door uzelf handgeschreven document voorzien van een datum en een handtekening. Het is aan te raden een codicil in bewaring te geven bij een notaris of bij een door beide partijen vertrouwd persoon.

Nadeel is dat slechts specifiek aangeduide goederen zoals meubels, sieraden, kleding, boeken, verzamelingen via een codicil nagelaten kunnen worden aan bepaalde personen. Regelingen zoals vruchtgebruik van een huis moeten via een testament worden geregeld. Een nadeel is ook dat een codicil niet altijd tevoorschijn komt bij overlijden. Elk testament staat landelijk geregistreerd. Er kan gecheckt worden óf er een testament is of niet.
fisbel