Mag je een illegaal Alarmpistool aanbieden in Nederland en Legaal verkopen in België?

In Nederland is een alarmpistool illegaal. Mag je het hier online aanbieden en legaal verkopen in België? het is in België legaal mits je meerderjarig bent. Je hebt het niet in bezit hier in Nederland en de koop en overdracht vind plaats in België. Is enkel het aanbieden van dit alarmpistool in Nederland strafbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Antwoorden (4)

Bezit van (sommige, zie bron) alarmpistolen is illegaal.
Zover mij bekend mag je hem wel te koop aanbieden.
(Af te halen in Belgie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik bedoel dan wel de illegale Alarmpistool. Dus op een Nederlandse website zou ik dit legaal kunnen adverteren/ te koop aanbieden?
Amadea
11 jaar geleden
Maar Henry, besef je niet dat je fout zit door mensen te verlokken iets te kopen wat illegaal is? Of bedoel je dan dat je die dingen aan Belgen wilt verkopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea iedereen mag het kopen in België mits hij meerderjarig is. Dit is dus niet in strijd met de wet. Ik weet niet hoe je er bij komt dat ik dit ga doen?. Het is een kwestie waar ik graag goed op de hoogte van wil zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Vervang het 'je' dan door 'men'. Maar dan is de vraag gebaseerd op een stelling, en voldoet die niet aan de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doet prima aan de richtlijnen.. laat je niet gek maken.. door de mevrouw hierboven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@moordigger, een "illegaal" alarmpistool is "illegaal". Die mag je dus niet eens in je bezit hebben zonder vergunning, laat staan verkopen. @amadea, welke "je" moet de vraagsteller vervangen door "men"? Van de vraag of de reactie?
Amadea
11 jaar geleden
Van beide, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo natuurlijk is dat niet, want "je" in de vraag mag je (men) hetzelfde zien dan "men". En "je" in de reactie verwijst naar jou amadea, omdat de vraagsteller niet weet hoe "jij" erbij komt, om mensen te verlokken of het te verkopen aan Belgen. Ik vraag me dus af waar hij "men" van zou moeten maken?
Amadea
11 jaar geleden
Lees het antwoord van Elicrates maar, die gaat er ook van uit dat vraagsteller het over zichzelf heeft. Is toch niet raar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord van elicrates is toevoeging.(was mij niet bekend) +1 dus :)
In Nederland is een 9 mm alarmpistool vergunningplichtig,heb je dit in Nederland zonder vergunning heb je dus een probleem. Je hebt echter ook alarmpistolen in Nederland die je vrij mag hebben,maar vanaf 9 mm moet je een verlof hebben.Je vraag is dus niet geheel duidelijk,volgens mij mag je een alarmpistool dat niet vergunningplichtig is gewoon verkopen in Nederland maar ook in Belgie. Is dit alarmpistool nu 9 mm dan mag dit alleen aan iemand die dit in Nederland op de vergunning zet,of in Belgie mag het vrij verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is dus niet zo. In België is de wapenwet minder streng en zijn alarmpistolen in alle soorten en maten legaal te krijgen zonder verlof. Dit is in Nederland dus niet zo. In Nederland moet je inderdaad een verlof hebben voor bepaalde alarmpistolen. Dit wist ik al en is mijn vraag dan ook niet.
Als ik je vraag goed lees dan heb je dus het pistool niet in bezit/voorhanden. Voor de bespreking indien dat wel zo is verwijs ik je door naar mijn reactie.
Echter ook het verhandelen van wapens mag niet. Als je zoals je zegt het pistool in Nederland aanbiedt, lijkt mij dat verhandelen waar een hoge straf op staat:

artikel 9 WWM:

Het is verboden zonder erkenning een wapen of munitie te vervaardigen, te transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uit te wisselen, te verhuren of anderszins ter beschikking te stellen, te herstellen, te beproeven of te verhandelen.

artikel 55 WWM:

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid.

M.a.w. door het online aan te bieden riskeer je een gevangenisstraf van 9 maanden of een geldboete van bijna 20.000 euro.
Niet doen dus!

Toegevoegd na 22 minuten:
Misschien is ook nog interessant:

http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/overig/wetten-land-val-onwettig-materiaal.54674

Toegevoegd na 49 minuten:
Nog even over het wel of niet bezit ervan hebben:

Onder voorhanden hebben zoals dat in mijn reactie wordt behandeld houdt in:
'Voorhanden hebben' betekent dat iemand over een wapen kan beschikken. Dat is ook het geval als hij het opgeborgen heeft in een bergplaats waar hij de sleutel van heeft.'

Dus indien je het wapen niet in Nederland hebt maar bijv. in Duitsland in een kluis waar je de sleutel van hebt. Ben je dus ook in verboden bezit naast het handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt in je vraag dat je alarmpistool illegaal is. Dus bij wet verboden. Ik weet niet waar je dat op baseert. Het zou kunnen, maar het hoeft niet. Om te bepalen of je pistool illegaal is moeten we eerst kijken onder welke categorie van de Wet Wapens en Munitie deze valt. Er zijn drie mogelijkheden: -Categorie 1: het alarmpistool lijkt zodanig op een vuurwapen, dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is. -Categorie III:alarm- en startpistolen en -revolvers. Tenzij er een vergunning aanwezig is/moet zijn. -Catergorie IV:Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen. Als we dan alleen het bezit (thuis) beoordelen en uw niet kwade bedoelingen, dan valt categorie IV af.
Ik ga er even vanuit dat u geen vergunning heeft en dat uw pistool daarvoor wel vereist is. Tevens ga ik ervan uit (gezien uw eigen interpretatie) dat het pistool op een vuurwapen lijkt. Blijft dus over Categorie I en III. Categorie I: In artikel 13 staat: Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan. Dwz: je mag het pistool niet bezitten (voorhanden hebben).
Tevens mag je het pistool niet vervoeren of uit handen geven. Een eventuele verkoop aan een belg wordt (naast het verboden bezit) dus heel lastig om dat wettelijk rond te krijgen. Categorie III: In artikel 26 staat: Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben.
In artikel 27 staat: Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen.
In artikel 31 staat: Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III over te dragen. Deze artikelen stellen dus dat je geen pistool mag bezitten.
Tevens zal ook hier een eventuele verkoop moeilijk legaal kunnen gebeuren want je mag hem niet overdragen en niet dragen.
Wel lijkt vervoer (in verpakking) van Categorie III wapens niet uitgesloten. Waardoor het zo lijkt dat je het pistool wel kan vervoeren naar Belgie (hoewel het bezit ervan natuurlijk wel verboden blijft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je zeer goed onderbouwd antwoord. Het is inderdaad een wapen uit de categorie I. In België legaal in Nederland illegaal. Ik heb zelf ook al eerder in het wetboek gekeken maar kon geen duidelijkheid verkrijgen onder het verhandelen van wapens. Het lijkt mij dat handel in wapens pas strafbaar kan worden bewezen wanneer er daadwerkelijk een koop en overdracht heeft plaats gevonden. Aangezien deze koop en overdracht legaal in België plaatsvindt. kan dit toch niet strafbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste wordt er gekeken waar de tekoopstelling is gebeurt. Als je in Nederland woont en je zet het vandaar uit op internet geldt het Nederlandse recht.
Daarnaast kan er al sprake zijn van poging indien er inderdaad zoals je zegt nog geen overdracht en koop heeft plaatsgevonden:
Poging in het wetboek van strafrecht:
1. Poging tot misdrijf is strafbaar, wanneer het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard. 2. Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij poging met een derde verminderd.
3. Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste twintig jaren.*
4. De bijkomende straffen zijn voor poging dezelfde als voor het voltooide misdrijf. Je kunt, gezien lid 1, stellen dat het plaatsen van een advertentie de uitvoering is van het begin van het voornemen.
Als 'troost' wordt je straf volgens lid 2 verminderd tot een derde. Echter....
Indien je wapen toch onder categorie drie valt geldt een hogere straf ex artikel 55 lid 3: 'Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft:
a
hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, en het feit begaat met betrekking tot een wapen van categorie II, of een vuurwapen van categorie III; '
Zoals je ziet gaat de boete dan naar bijna 80.000 en daar een derde van = 27.000 maximaal aan boete of ruim een jaar zitten (maximaal) Volledigheidshalve zij nog vermeld dat het verhandelen als een misdrijf wordt gezien ex artikel 56: 'De in artikel 54 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen. De in artikel 55 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.'
Dit is van belang omdat alleen voor misdrijven een poging strafbaar kan worden gesteld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekijk ook nog eens artikel 5 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht: 1
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt:
aan een der misdrijven omschreven in de Titels I en II van het Tweede Boek, en in de artikelen 192a, 192b, 192c, 197a, 197b, 197c, 206, 237,272 en 273 alsmede - voor zover het betreft een misdrijf, gericht tegen de rechtspleging van het Internationaal Strafhof, als bedoeld in artikel 70, eerste lid, van het op 17 juli 1998 te Rome tot stand gekomen Statuut van Rome inzake het Internationale Strafhof (Trb. 2000, 120) - in de artikelen 177, 177a, 178, 179, 180, 189, 200, 207a, 285a en 361;
aan een feit hetwelk door de Nederlandse strafwet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.
aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 240b, 242 tot en met 250 en 273f, voor zover het feit is gepleegd ten aanzien van een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt dan wel aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 300 tot en met 303, voor zover het feit oplevert genitale verminking van een persoon van het vrouwelijke geslacht die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt;
aan een der misdrijven omschreven in de artikelen 138a, 138b, 139c, 139d, 161sexies, 225, 226, 227, 240a, 240b, 326, 326c, 350, 350a en 351, voor zover het feit valt onder de omschrijving van de artikelen 2 tot en met 10 van het op 23 november 2001 te Budapest tot stand gekomen Internationaal Verdrag inzake de bestrijding van strafbare feiten verbonden met elektronische netwerken (Trb. 2002, 18, en 2004, 290).
In de gevallen, omschreven in het eerste lid, onderdelen 2° en 3°, kan de vervolging ook plaatshebben, als de verdachte eerst na het feit Nederlander wordt. Het zou dus kunnen dat als je eerst naar Belgie gaat om daar je advertentie op internet te zetten en vervolgens weer terug te keren (aannemende dat je een Nederlander bent of beoogt) dat de Nederlandse wet toch nog op je van toepassing is. Misschien kun je voor nadere vragen terecht bij onze mr. Mosckovich :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even een correctie is had de straf berekend in geval van poging maar de straf wordt verminderd met een derde niet zoals ik schreef dat de straf een derde zou worden! Nog even wat andere info. Die gezien jouw situatie niet zozeer van toepassing is (een te lage gevangenisstraf). Maar ik vermeld het toch even om een eventueel onderscheid tussen poging en voorbereiding af te wegen (het volgende is dus zeer waarschijnlijk is jouw geval niet van toepassing, slechts vanaf 8 jaar cel): En als het geen poging is, zou ik het misschien nog eerder als voorbereiding tot misdrijf beschouwen. Zie artikel 46 1
Voorbereiding van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaren of meer is gesteld is strafbaar, wanneer de dader opzettelijk voorwerpen, stoffen, informatiedragers, ruimten of vervoermiddelen bestemd tot het begaan van dat misdrijf verwerft, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of voorhanden heeft.
Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij voorbereiding met de helft verminderd.
Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste vijftien jaren.
De bijkomende straffen zijn voor voorbereiding dezelfde als voor het voltooide misdrijf.
Onder voorwerpen worden verstaan alle zaken en alle vermogensrechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de liefhebbers een link voor het verschil tussen poging en voorbereiding: http://books.google.nl/books?id=_rvdXFT-ZvEC&pg=PA105&lpg=PA105&dq=verschil+poging+voorbereiding&source=bl&ots=cys3PWJB-O&sig=3wZKoC1bWISpf1txtOx8RLdR7u4&hl=nl&sa=X&ei=gmghUOA8wtDRBbFp&ved=0CEwQ6AEwAA#v=onepage&q=verschil%20poging%20voorbereiding&f=false
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de zeer uitgebreide onderbouwde antwoorden. Ik heb het doorgenomen en denk toch dat het mogelijk is doordat je vanuit België kan opereren. Hoe serieus moet je het Nederlands strafrecht nemen wanneer je als persoon in het buitenland vertoeft? Wellicht is het inderdaad een goed idee om met bram moszkowicz hierover te brainstormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien artikel 5 lid 2 strafrecht zou het kunnen om alles vanuit Belgie te verrichten maar dan moet die wapenhandel in Belgie wel toegestaan zijn. En ik ken de belgische wetgeving te slecht om zeker te weten dat je aan alle voorwaarden hebt voldaan dat het daar geen misdrijf is, en alle andere eventuele voorwaarden. Misschien zelfs van internationaal recht.
Dit in tegenstelling tot wat ik eerder vermoedde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch nog even gekeken en ik moet me toch neerleggen bij jouw antwoord. hieronder uitgebreider uitgelegd: Op grond van artikel 13 van de Sanctiewet 1977 is de Nederlandse strafwet toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een van de bij of krachtens die wet strafbaar gestelde feiten. Daarvoor is niet vereist dat die feiten ook strafbaar zijn in het land waar zij begaan zijn. Een Nederlander die betrokken is bij wapenhandel in landen waarop een wapenembargo van toepassing is, kan op grond van deze wetgeving in Nederland worden vervolgd, ook als de handel buiten Nederland heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een embargo is in de economische politiek een verbod op handel met een bepaald land.
Ik weet niet of Nederland met Belgie een wapenembargo heeft. Je verkoopt ze toch niet aan Syrie of zo.
Die sanctiewet is vermoedelijk niet van toepassing. Maar zeker ben ik niet, mijn kennis is niet zo specialistisch ====> vraag maar aan mr. Mosckovitch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/exportcontrole-strategische-goederen/sancties-en-embargo-s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://eeas.europa.eu/cfsp/sanctions/docs/measures_en.pdf Hier staat Belgie niet tussen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wellicht gelijk. Ik heb over dat woord heen gelezen. Wat dacht je van een contactpersoon in België die een belg is en de verkoop verricht? volgens mij omzeil je dan alle gevaren van het Nederlandse strafrecht. Het is een complexe juridische kwestie. voor mij dan haha.
Morgen even moszkowicz raadplegen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nog een keer een reactie: mijn kennis is hierbij redelijk ten einde: Wat dacht je van medeplichtigheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, alhoewel dat natuurlijk juridisch zeer moeilijke aangetoond kan worden. maar dat is weer aan andere discussie. Ik ga verder opzoek of ik hier antwoord op kan krijgen. bedankt voor je reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou toch nog even een toevoeging.
Medeplichtigheid; ik kan me ook voorstellen dat het gebruik van tussenpersonen/stromannen transparant kan worden bekeken. De handeling van de Belg wordt als gedaan door jouw beschouwd. Maar nogmaals mijn kennis is daar te beperkt voor om dat precies te kunnen beoordelen.
Niet alle alarmpistolen vallen onder de wet wapens en munitie, met name waar de mondingsvlam haaks uit de loop komt ( gesloten loop ) en de patroon niet in de lengte richting van de loop geplaatst kan worden.
Deze mag u vrij in bezit hebben en verhandelen.

Daarnaast is alles verboden, ook al heeft u dat wapen in belgie of waar dan ook.
Voor de letter der wet heeft u immers een wapen voor handen waar u vrij over kunt bezitten.
De onderlinge afstand doet hier niet ter zake.
het te koop aanbieden van dergelijke artikelen, al of niet online, valt onder illegale wapenhandel en zal op zijn minst leiden tot een strafblad ( en dat is een understatement )
Voor een dergelijk wapen wordt er hier in nederland geen vergunningen afgegeven.
Dergelijke vergunningen worden alleen afgegeven voor een bepaald type wapen en bij een lidmaatschap van een schietvereniging en dan ook nog alleen voor het wapen waarmee u uw schietoefeningen of wedstrijden verschiet.
Gezien dat bovenstaande dus niet kan met een dergelijk wapen wordt er geen verlof ( we spreken immers van een verlof en niet van een vergunning ) afgegeven.

Een startpistool die in bezit zijn van verenigingen en zo ook vrij in de handel te krijgen zijn vallen onder de categorie vrije wapens en behoeven geen vergunning.
Deze moeten wel voldoen aan de eerder genoemde eisen.
Uiteraard is het vrij dragen en afvuren in het openbaar wel weer verboden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Legale alarm ( startpistolen )
http://www.politie.nl/vraagbaak/welkealarmpistolenzijnlegaal.aspx