GHB (4-hydroxybutaanzuur) is een stof die in onze hersenen voorkomt.

Volgens wikipedia valt GHB sinds 1 januari 2002 onder de opiumwet, voorheen alleen onder de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening. GHB was tot 7 mei 1996 verkrijgbaar in smartshops. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de verkoop verboden nadat 6 jongeren in levensgevaar in het ziekenhuis werden opgenomen, na het gebruik van GHB in combinatie met alcohol.

GHB staat op lijst II van de Opiumwet, net als bijvoorbeeld paddo's en hasj en wiet.

Harddrugs zijn voor de opiumwet stoffen die op lijst 1 staan. Softdrugs zijn stoffen die op lijst 2 staan.

In die hoedanigheid zou je GHB dus onder de softdrugs moeten scharen. De overheid schaart het onder verboden verdovende middelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de Nederlandse Opiumwet wordt onderscheid gemaakt tussen soft- en harddrugs. In geval van softdrugs worden de risico's toelaatbaar geacht. Aangezien het niet toelaatbaar is valt GHB onder de term harddrug