mag ik een stadswapen gebruiken?

ik wil een autosjaal laten maken met daarop een stadswapen. Mag dat? Of zitten er rechten op zo'n wapen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten het bovenstaande (1e) antwoord, denk ik dat ze er niet moeilijk over doen. Het lijkt mij meer reclame voor hun gemeente en een trots dat iemand ermee pronkt. Het mag dus gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de gemeente er moeilijk over doet is niet de vraag,de vraag is of het mag. Het mag dus niet zonder toestemming van de betreffende gemeente. Bronnen:
- gemeentelijke verordening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft er een moderator zijn dag niet :s Ik heb geen bericht gehad dat het een reactie is geworden, en het is weldegelijk een ANTWOORD! Ik zeg dat het mag.

Antwoorden (2)

Voor het gebruik van het stadswapen heb je toestemming nodig van de gemeenten i.c. het College van Burgemeester en Wethouders. Zie als voorbeeld de gemeente Amsterdam: http://www.amsterdam.nl/@7749/pagina/
Pieter2011
11 jaar geleden
De gemeente moet er in toestemmen, of geen bezwaar ertegen maken, dat een derde het gemeentewapen voert.
Van geval tot geval wordt beoordeeld of de band met de gemeente zo strak is, dat het voeren van het gemeentewapen gerechtvaardigd is.

Je moet het dus aanvragen bij de gemeente van wie dat wapen is. Doe je dat niet dan kan je een rechtsvordering krijgen vanwege een onrechtmatige daad (art. 1401 van het Burgerlijk Wetboek).

Het afbeelden van het gemeentewapen in (wetenschappelijke) publicaties is geoorloofd: de gemeente heeft geen auteursrecht op het wapen. Ook bestaat geen bezwaar tegen gebruik van het
gemeentewapen als plaatsaanduiding op voorwerpen waarin handel wordt gedreven (b.v. souvenirs)
of waarmee reclame wordt gemaakt, mits bij het publiek niet op enigerlei wijze de indruk wordt gewekt, dat de productie van of de handel in die voorwerpen onder verantwoordelijkheid van de gemeente geschiedt.
Amadea