wat kun je doen tegen colporteurs die toch aanbellen ondanks een sticker "aan de deur wordt niet gekocht"?

Ik heb zo'n sticker, staat er zo'n e*kel die zegt: Ik kom u alleen advies geven over beveiliging. Is er een manier om een klacht in te dienen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nodig ze de volgende keer uit binnen voor n bak koffie en trek dan een colt.45 uit de la en zeg dat je een paar vrienden hebt uitgenodigd, misschien helpt dat :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je zeker dat het een colporteur was en niet iemand van het boevengilde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mind, anders toch maar die colt
( voor het geval dat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat hij zich keurig identificeerde, net als zijn collega's in de straat
ItisILeClerc
11 jaar geleden
geef 'm advies in begrijpend lezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of vraag hoe het nu met zijn moeder is. Of hij laatst een goed boek heeft gelezen, Of zijn seksleven nog goed is. Of hij ook zo genoten heeft van de reek van afgelopen zondag.
Kortom, ik denk niet dat je er iets aan kunt doen. Nou ja, wees blij dat het jouw baan niet is ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is een e*kel omdat ik via de sticker "aan de deur wordt niet gekocht"duidelijk maak dat ik niet wil kopen aan de deur. hij negeert dat straal. Dus is het een e*kel. En slim is hij ook niet, iemand met zo'n sticker gaat echt niks kopen, dus het verdoet zijn tijd en de mijne. Jij mag daar anders over denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat het van je af glijden. Eikels houd je altijd, al is het al maar in de herfst, aan een eikenboom. Als je nog een lolletje wil beleven, kun je hem vertellen dat je die sticker hebt om hem te beschermen, dat je namelijk een gestoorde misdadiger bent die zich niet kan beheersen als onschuldige mensen bij hem aan de deur bellen. Of hij maar even binnen wil komen? Of probeer hem te bekeren tot jouw (denkbeeldige, onwaarschijnlijke) geloof. Of willekeurig welk ander onzinverhaaltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze religie?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mendelson : ik had dit als antwoord willen geven, maar toch maar niet... :) nee, een klacht kun je nergens indienen, lijkt me . wat je wel kan doen, als je net als ik toen op de 1e verdieping woont, is op het balcon gaan staan en vragen of de emmer water die zo naar beneden komt gevuld moet zijn met warm of koud water ???
de reactie van de mateloos irritante jehovah's getuigen die mij wekelijks bezochten, het liefst 's morgens(vroeg) op een weekenddag ("want u bent door de week nooit thuis!") was snel weggaan. ik heb ze in dát huis nooit meer gezien... hopelijk kun je er nu een beetje om lachen, dat doe ik ook inmiddels :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik kan er best om lachen hoor. Ik had ook al gedacht aan de tekst: als u niet aanbelt zal ik u niet paars spuiten...

Antwoorden (8)

Nee, dat heeft niet zoveel zin. Je kunt iemand niet verbieden aan te bellen. Klagen mag natuurlijk bij de organisatie (als je dat weet) maar verder kun je weinig doen.

Strikt gezien staat de man in zijn recht; hij komt alleen advies geven (maar natuurlijk is het de bedoeling dat je wat koopt... ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Zo'n sticker is geen verbod om te komen/plicht om weg te blijven. Je kunt enkel weigeren of de deur dichthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf op een blauwe maandag als colporteur gestaan vroeger. Die stickers hebben ze wel degelijk rekening mee te houden. Alleen, ja het klinkt flauw. Maar er zijn veel van dat soort sticker. En er is maar 1 sticker waarbij ze vanuit moreel oogpunt niet aan mogen bellen van hun werkgever.

Dat is de "bel niet aan" sticker van de consumentenbond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: die sticker wordt AANBEVOLEN door de consumentenbond maar is niet VAN de consumentenbond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ja, de meeste mensen kennen hem via de consumentenbond. Maar er zit een andere organisatie achter. Foutje :)
Ik heb een draadloze camera bij de gamma gekocht voor 49 euro. Gewoon niet open doen voor onbekenden. In deze tijd eigenlijk noodzaak en in andere gevallen als ongewenste collecte of geloofs overtuigers héél erg handig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet bang om de deur open te doen, ik heb een hekel aan mensen die aanbellen. Daar helpt een camera niet tegen, vrees ik. Dan hebben ze al aangebeld, en ben ik al van mijn werk gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het uitschakelen van de bel dan niet een goed idee? Mensen die u goed kennen kunnen achterom komen, of aankloppen met een code ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helpt niet omdat a/ik een mechanische drukbel heb en b/de hond aanslaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik zo jammer. Als je nieuwe buurman zichzelf wilt voorstellen, geef jij niet thuis ivm dat je de persoon niet kent. Er kunnen zoveel goede redenen zijn voor onbekenden om aan te bellen waarbij het loont om open te doen. Dan kun je nog beter open doen, en als je een verkooppraatje hoort direct de deur weer dicht doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich heb je gelijk. Ik zeg ook niet dat ik nooit de deur open doe. Maar als er iemand staat met een nuon jasje aan goed hoef je niet open te doen. Ik klaagde ook niet dat er ongewenste personen aan de deur staan. Ik ga enkel een alternatief voor een blijkbaar niet werkend stickertje . Bij mij hangt de camera omdat ik kluis sleutel houder ben van het bedrijf en ik al eens eerder beroofd ben van mijn auto thuis. 1x is genoeg
Het enige dat je kunt doen is het bedrijf van de colporteur opbellen en een klacht indienen en vragen/eisen dat ze je van de lijst afhalen,maar vraag ook aan de colporteur of hij/zij ook een cursus Nederlands in de aanbieding heeft en wijst dan direct erna op je sticker en doe de deur dicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt klagen bij het betreffende bedrijf, maar of dat veel zin heeft betwijfel ik. Wettelijk heb je weinig grond, dus bij de politie bereik je sowieso niets.

Het beste is de betreffende man min of meer vriendelijk op de sticker te wijzen en daarmee het gesprek af te ronden.

Als je in discussie wilt vraag je gewoon aan zo'n knaap wie hem betaalt, en waar het geld vandaan komt. Uiteindelijk blijkt dat vrijwel altijd uit 'jouw' zak te moeten komen....

Belangrijkste advies is om je er maar niet druk over te maken. De man heeft blijkbaar een plaat voor zijn hoofd en het zal je niet meevallen om daar doorheen te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat niet druk maken lukt niet erg...Maar je hebt gelijk.
nog niet, ze zijn wel bezig met een officieel iets, zoals een bel me niet register maar dan een bel niet aan register..

in dit geval zou ik zeggen: ik ben goed genoeg beveiligd, als er lastige mensen zijn stomp ik ze de straat uit.. en dan de deur dicht doen.. of gewoon een kort "oprotten" zonder dat je ze de tijd geeft om te reageren, dat laatste is het belangrijkste om meteen van ze af te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan natuurlijk een klacht indienen bij het betreffende bedrijf, maar ja, die hebben liever een overijverige verkoper en geven hem een duimpje omhoog terwijl ze tegen jou zeggen dat ze hem erop aan zullen spreken...

Zonder dit vervelend te bedoelen hoor Mendelson, maar moet je eens kijken hoeveel negatieve energie je dit nu al kost en gekost heeft...
Als de bel gaat, je de deur open doet, zwijgend wijst naar de sticker en de deur even zwijgend weer dichtdoet en weer lekker door gaat met je werk na je hond een knuffel gegeven te hebben, kost het je zo min mogelijk energie.
Probeer die aanbeller in gedachte als een herinneringbel te zien. Hij herinnert je voor een hug moment met je hond, zo verander je je innerlijke programmering.

Straks ga je er nog naar uitkijken; dan kan je de deur open doen als zo'n e*kel aanbelt, en zeg je: dank u voor het aanbellen, en doe je meteen de deur ook weer dicht want je hond staat al te wachten op jouw hug ;-)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal hier niet inhoudelijk op reageren. Krijg ik namelijk vast weer een reactie over negatieve energie.
Kristal
11 jaar geleden
Dat hangt van je reactie af. Wat ik ermee wilde zeggen:
Jij kiest hoe je hier mee omgaat.
Als jij liever boos wordt om zulke dingen, prima.
Ik geef aan dat het ook anders zou kunnen, dat is alles.
Kristal
11 jaar geleden
Polonaise, ik zie dat je gespecialiseerd bent in 'rare weetjes' :-) Is dat er zo één? Van die maansteen? ;-))
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Babyjane en andere plusser ;-)