Krijg je een bekeuring met portofoon?

Krijg je een bekeuring als je tijdens het rijden gebruik maakt van een portofoon?

Het gaat hier om een portofoon waar je dus geen licentie voor nodig hebt

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Als je dit niet handsfree doet en je wordt gepakt krijg je zeker een bekeuring. Dit is hetzelfde als met een mobieltje. Het moet handsfree gebeuren en anders hang je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan weggeschreven worden onder artikel 5

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd." (art. 5 WVW).

Als de diender vind dat u gevaarlijk bezig bent, dan kan hij dit wetsartikel gebruiken.
Vandaar dat dit ook wel het kapstokartikel genoemd word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een en ander is geregeld in Artikel 61a van het RVV:

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig
bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Als er op de portofoon geen belfunctie zit ( er bestaan portofoons, waar je ook mobiel mee kan bellen) dan mag je deze porto tijdens het rijden gewoon in de hand houden.

Voelt allemaal misschien wat krom, maar zo heeft de wetgever het bepaald.
AlphaLimaSierra