ik heb een wapen vergunning.mag ik het wapen gebruiken als zelfverdediging?

Ik gebruik het puur voor de schietsport maar wat als er ingebroken word en ik of mijn partner ernstig bedreigt of mishandeld word bijv.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
15.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Géén idee, lijkt me niet maar ik vind het een slechte zaak dat jij een vergunning hebt maar blijkbaar niet op de hoogte bent van de regelgeving omtrent jouw vergunning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast moet je wapen en munitie gescheiden bewaren in een afgesloten ruimte. Knap van je als je dat nog even mag pakken van degene die jou bedreigt.
Ritsuka
11 jaar geleden
als je dat zelf niet weet, waarom heb je dan een verlof aangevraagd?
Na 1 jaar verplicht lidmaatschap van een schietvereniging mag je toch wel een beetje wetskennis hebben.

Antwoorden (8)

Dat zou je toch wel moeten weten als je een wapenvergunning hebt, beetje raar. Maar nee, je mag het enkel en alleen gebruiken op de schietbaan en thuis moet je het wapen in een gesloten kast opbergen, los van de munitie.

Ook tijdens het vervoer mag het wapen nooit geladen zijn.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het wapen in gedemonteerde staat
Een politie agent heeft eens tegen mij gezegd dat je een wapen mag gebruiken tegen een inbreker of iemand die jou wat aandoet uit zeldverdediging..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het mag niet
Als het het enige en uiterste redmiddel is zou ik het zeker gebruiken. Als ik daardoor mijn leven of dat van mijn partner kan redden sta ik in voor de gevolgen.
Volgens mij valt dat dan onder noodweer.
Je vergunning zal je wel kwijtraken maar of een rechter je veroordeeld?????

Het zal alleen niet meevallen want je munitie moet gescheiden van je wapen opgeborgen zijn. Je zal dus 2 kluizen moeten openen, of een apart munitievak in je wapenkluis.

En dan alleen als het het uiterste redmiddel is en je geen andere optie meer hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
reken er maar op dat je je voor de rechter moet verantwoorden. Deze zal beoordelen of je proportioneel geweld hebt toegepast.
Hoe zit het met je geweten? Je kunt hierdoor psychisch in de knoei komen of problemen krijgen met de mensen in je leefomgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag je wapen niet gebruiken. Ondanks dat er in de wet over noodweer kan worden gesproken, kun je het nooit bij je hebben buiten de schietbaan ( en de heen en terug reis. Heb je dit wel, of gebruik je dit wel, pleeg je een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus er breekt iemand bij je in. Jij gaat je sleutels pakken, jij gaat naar je kluis. Opent je kluis, pakt je wapen. Vervolgens open je de andere kluis voor je munitie. Vervolgens ga je je houders opdoppen en daarna je wapen doorladen.

Tegen de tijd dat je daar mee klaar bent zijn de inbrekers echt wel weer weg...

Je mag in geval van een wederrechtelijke aanranding van lijf of goederen van jou geweld gebruiken om je daartegen te verdedigen. De aanranding moet op dat moment actueel zijn, dus je mag niet een inbreker kapot slaan die al klaar is en op straat weg rent. Dit geweld moet proportioneel en gepast zijn. Een inbreker een schop geven om hem het huis uit te krijgen mag, maar als je er daarna nog 4 onnodige achteraan geeft mag dat niet.. (noodweer)

In geval van een zeer ernstige aanranding waardoor jou niet is aan te rekenen dat jij je op dat moment niet meer in de hand hebt mag je soms iets meer geweld gebruiken (noodweerexces).

Jij als sportschutter wordt geacht een verantwoordelijkheidsbesef te hebben met wapens en daar ook netjes mee om te gaan. Als jij al bovenstaande handelingen uitvoert is er absoluut geen sprake meer van noodweer maar kom je eerder richting moord (voorbereidingshandelingen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je deze vraag zelf niet kan beantwoordden,dan begrijp ik sowieso niet dat je ooit een wapenvergunning gekregen hebt!
Het antwoord is dan ook: NEE!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag NIMMER.
je bent al in overtreding als je het wapen laadt met munitie, vandaar een aparte kluis voor wapen en munitie.
Je gaat ZWAAR voor de bijl als je het wapen voor zelfverdediging gebruikt en je beland in de bak.

Je moet je wapen zien als een instrument waarmee je een sport beoefent. Elk gebruik buiten daarvoor aangewezen sportbeoefening is dan ook ten strengste verboden en wordt keihard gestraft.

Als voormalig schietinstructeur/baancommandant/ voorzitter ballotagecommissie heb ik dit "mijn"schutters altijd voorgehouden.

Dus gebruik (al of niet geladen) van het wapen voor wat dan ook anders dan het beoefenen van de schietsport levert je mogelijk gevangenisstraf op.

het schieten op iemand -ook al is het zelfverdediging- wordt als buitenproportioneel beschouwd en dat levert je enorme ellende op.