Schoondochter verblijft in huis van ex schoonouders. Die hebben haar aangegeven dat ze eruit moet. Mogen ouders er een ander slot op zetten ?

Er is al 2x een aangetekende brief naar haar verstuurd met een datum dat ze eruit moet zijn. Wat nu als ze dat niet doet. Mogen zij er dan andere sloten op zetten? Ze heeft nog nooit een cent huur betaald, er is geen overeenkomst niks.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (3)

het is hun huis, dus mogen ze de sloten vervangen. als ze ingeschreven staat moeten de schoonouders wel zorgen dat ze uitgeschreven wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een eigenaar mag in zijn huis een nieuw slot zetten.

als er een betalende huurder met contract in woont, zal de eigenaar de huurder nieuwe sleutels overhandigen.

nu daar geen sprake van is en er kennelijk (?) geen afspraken zijn dat de schoondochter daar mag wonen, lijkt mij dat er zeker een nieuw slot op mag.

Toegevoegd na 2 minuten:
als de schoondochter daar vroeger wel woonde is zij misschien op het adres ingeschreven, dat moet dan wel veranderen: officieel uitschrijven dus.

een sociaal raadsman kan meer juridisch advies geven, of een juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het zo lees dan woont de schoondochter daadwerkelijk in. Een huurder is dan beschermt. Dat wil zeggen dat deze rechten heeft en als er onderling geen overeenkomst is om de woning te verlaten zal dit via de rechter afgedwongen moeten worden.

Het betreden van de woning kan zelfs gezien worden als huisvredebreuk, een misdrijf. Het gaat er in de wet namelijk niet zo zeer om van wie de woning is maar meer wie er daadwerkelijk verblijft.

Kijk bijvoorbeeld naar krakers. Ze betalen geen cent en zitten er tegen de wil van de eigenaar. Toch is het hun woning en moeten ze er via de rechter uitgezet wonen.

Win informatie in bij het juridisch loket of de rechtsbijstand want dit gaat een slepend verhaal worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo? Er is nog nooit een cent huur betaald en er is geen huurovereenkomst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een bewoner niet zo maar zijn of haar woning uitgezet mag worden. Kijk maar naar de maanden die het kost om krakers uit een pand te krijgen. Een en ander zal via de rechter moeten gaan. Contract of betaling maakt daarin niets uit. Dit heeft te maken met het huisrecht.