Waar heb ik recht op als 17 jarige, uitwonend?

Ik ben uit huis geplaatst, en over 5 maanden wil pactum me uit hun flat hebben. Momenteel woon ik in Een flat met ambulante hulpverlening en krijg ik 250€ per maand om van rond te komen... Ik hoef nog geen huur ofso te betalen.

Maar ik ben dus nog 17 en moet over 5 maand op mezelf. Ik krijg dan niks meer van pactum en moet wel ALLES zelf betalen.... Ik kan er geen baan bij hebben, want ik zit dan in mijn examenjaar van de HAVO. en bovendien verdien ik dan niet genoeg om van rond te komen. Mijn ouders hebben allebei geen geld om mij te ondersteunen, dus dat is ook geen optie.. En kinderbijslag is veeeeeeel te weinig...

Weet iemand hoe ik me kan gaan redden zonder woning en zonder geld?

Toegevoegd na 15 uur:
ik moet heel hard trekken aan school... ik zit letterlijk hele dagen aan school... en ik heb verder geen familie, alleen mijn ouders die dus geen geld hebben...

Toegevoegd na 15 uur:
en ik ben vrijwillig uit huis geplaats.. dwz niet via de kinderrechter... ik heb ook geen voogd ofso.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (4)

Volgens mij hebben je ouders onderhoudsplicht zolang je nog geen 21 bent.
Ga praten met de sociale dienst of met iemand van pactum(ik neem aan dat dat een instantie is die je zouden moeten kunnen helpen
anneliez
11 jaar geleden
Miss klinkt het stom, maar als je nog een opa / oma hebt of een familie lid waarmee je een goeie band hebt, kun je van hun een bepaald bedrag krijgen om van te leven.
En verder gewoon een baantje zoeken en je tijd GOED inplannen, zodat je kan studeren en werken.
Ik wens je veel succes.

Toegevoegd na 10 minuten:
Btw, miss kun je ook 2 baantjes nemen
(Als het moet, zoek je ergens zwart werk voor een extra centje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraagsteller zit te wachten op 2 baantjes, aangezien hij/zij al moeite heeft om 1 baantje te hebben.
Verder is het niet bepaald goed als u de vraagsteller zwart werk suggereerd, naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@chaos zwart hoeft niet altijd meteen 'mafia' achtig werk te betekenen. Zwart kan ook gewoon in een restaurant werken zijn.
Wil je zeggen dat jij niet zwart zou werken als het om overleven ging?
Via de kinderbescherming die jou moeten helpen : je bent uit huis geplaatst via de kinderrechter neem ik aan : dus maak je geen zorgen dat gaat goed komen !! Hoe zij dat regelen moeten ze zelf zien kan via een (bijstands) uitkering of via een (pleeg) contract met jeugd en gezin !
Zij zijn ten alle tijde verplicht om jou te helpen en je te voorzien van de middelen om te kunnen bestaan !
Ben zelf ook op mijn 15e uit huis geplaatst en ken alle inns and outs wat dat betreft ! Dus als je meer wil weten ; let me know !
Hou je taai en maak je geen zorgen !

Geluk,succes en groet Simon

Toegevoegd na 10 uur:
Hoi,dan moet je nu alsnog de kinderbescherming-lees stichting jeugd en gezin benaderen,bezwaar maken tegen die belachelijke beslissing van pactum (wat is dat en waar?) Het JAC,maatschappelijk werk,desnoods advocatuur inschakelen en benaderen enz.etc,Ik wil je er wel bij helpen,als jij daar behoefte aan hebt..!!
Hou je taai ! groet Simon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pactum heeft zorgplicht. Dat betekend dat ze je niet zomaar op straat mogen zetten. Ze zijn verplicht je goed door te verwijzen of ervoor te zorgen dat je na hun onderdak ergens goed terecht komt. Dat kan zijn bij je ouders, een eigen kamer, familie. Zij weten dat je over 5 maanden weg 'moet', dus samen met hun ga je nu werken aan een vervolgplek, financien, dagbesteding, etc.
Wijs hen eventueel op hun zorgplicht als ze naar jouw idee te weinig doen.