Ik weet dat five 0 wordt gerefereerd aan de politie, maar waarom? Wat betekent de term en waar komt het vandaan? De oorsprong van de term?

Dit komt vanuit de VS dus dat bedoel ik niet met waar komt het vandaan:)

Wetgeving lijkt me de meest logische categorie om dit in t eplaatsen???

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem tenminste aan dat het wat met politie te maken heeft, je ziet en hoort het in films, wordt er five 0 gezegd, geschreeuwd en niet veel later is er politie (onderweg)....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K

Het beste antwoord

Fivo 0 is amerikaanse straattaal voor politie of dat de politie er aankomt. Het komt oorspronkelijk van de politieserie Hawai Five-O, en daar werd mee bedoeld hawai als vijftigste staat. ( de VS heeft 50 staten ).

Toegevoegd na 41 minuten:
Voor de duidelijkheid, de politieserie hawai five-o is al een hele oude, gestart in 1968 en op de buis geweest tot 1980.

Vandaar de al hele lange link tussen five-o en politie.

http://www.imdb.com/title/tt0062568/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik op wikipedia ook gevonden, maar de vijftigste staat van de vs, ik kan nog steeds niet de link leggen tussen dat gegeven en politie, de term five 0 kende ik al eerder voordat ik ooit van de serie Hawai five 0 gehoord had...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp komt de term five 0 voort uit een tv serie en het feit dat het de 50ste staat van de VS is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er was dus een tv serie die heette hawai five-o. Dat was een populaire politieserie, dus telkens zeg je five-odan denk je aan (die)politie(serie). maar waarom heette die politieserie hawai five-o, nu, die speelde af op hawai, en dat is de 50e staat van de vs. En zo is uiteindelijk die link ontstaan. en weet iedereen dat als je five o roept, de politie eraan komt. En inmiddels is hawai five o weer op de buis met een nieuwe cast en is het 2011, maar het was ook al op de buis in 1960. snappie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehe, ja, geloof dat het kwartje nou eindelijk gevallen is, thx iedereen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, een beste antwoord +10pnt komen jou kant op:)