De overheid bedreigt me, wat kan ik doen?

De overheid bedreigt mij, ze willen dat ik tegen mijn wil een zorgverzekering afsluit. Indien ik dit niet doe krijg ik een boete, als ik deze niet betaal een deurwaarde en als ik deze niet binnen laat pakt de politie mij op en word ik in de bak gegooid. Volgensmij zijn ze in strijd met artikel 3:44 lid 2 BW, waarom vinden ze de wet 1 grote grap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (12)

Naar de rechter gaan? Een advocaat inhuren?
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u in Nederland woont of werkt, bent u wettelijk verplicht een basisverzekering af te sluiten. Deze basisverzekering dekt de standaardkosten van bijvoorbeeld de huisarts, het ziekenhuis of de apotheek.

Oplossing: Verhuis naar een plaats waar de zorgverzekering niet verplicht zijn

Toegevoegd na 35 seconden:
*verhuis naar een land
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een wettelijke plicht om een zorgverzekering te hebben, heb je dat niet, dan onderneemt de overheid terecht stappen. Als je echt van mening bent dat deze wet niet op jou van toepassing is, dan kan je naar de rechter stappen. Maar ik denk dat het nemen van een zorgverzekering goedkoper is...

De acties van de overheid die je noemt zijn rechtmatig als jij een wet overtreed (door het niet hebben van een zorgverzekering) en vallen zeker niet onder bedreiging. De situaties die ze je voorschotelen zijn rechtmatig en vallen dus niet onder 3:44 lid 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is dit geen bedreiging.
Dan zou alles waar je voor gestraft kan worden een bedreiging zijn.
Want als je een moord pleegt , wordt je ook 'bedreigt' met de nodige stappen vanuit de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moord is in dit geval een slecht voorbeeld idd. Het bij je moeten hebben van een ID, komt misschien meer in de richting. Verder richt je ook schade aan, aan alle anderen die wél de ziektenkosten verzekering betalen, de premies zullen omhoog gaan, als er mensen zijn die niet willen betalen.
Dit is geen bedreiging, gewoon het opvolgen van de wet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent verplicht een zorgverzekering af te sluiten voor ziektekosten tandarts en dergelijken.Wat denk je wat het je zou kosten een weekje in een ziekenhuis te moeten liggen? Of denk je dat je dat op de gemeenschap kunt verhalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in dit geval snel emigreren naar Somalië of zo. Daar heb je geen last van de regering en ook geen verplichte zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid is niet ergens een boze meneer die jou bedreigt als je niet doet wat er gevraagd is.

De overheid dat zijn wij allemaal.
Wij hebben allemaal voor een regering gekozen en die gemachtigd voor ons afspraken te maken.

Daar hoef je het niet altijd mee eens te zijn, maar
er zijn een heleboel regels.
En ook boetes, als jij je daaraan niet houdt.
Daar zou dus sprake zijn van bedreiging.

Je mag niet door het rode licht rijden.
Je mag niet te hard rijden.
Je mag niemand mishandelen.

Je moet een heleboel tegen je wil.
Je moet je schulden betalen.
Je moet belasting betalen.
Je moet een zorgverzekering afsluiten.

En in al die gevallen zou er sprake zijn van bedreiging?

Bedreiging is het dreigen met - in de meeste gevallen - fysiek geweld of de dood tegen een persoon, diens naasten of eigendommen.
Daar vallen boetes voor het je niet houden aan de wet niet onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik draai al iets langer mee op deze wereld dan jij, jongetje. Maar blijf gerust in je economieboeken geloven.
Misschien word je nog ooit wijs.
Volgens mij moet u hoog nodig naar uw huisarts en een doorverwijzing vragen naar psycholoog en/of psychiater.

Wat ook antwoord geeft op uw vraag. Voor handelingen als hierboven gegeven en evt medicijnen enof opname, hebben 'we' inwoners van NL, afgesproken dat 'we' middels een volksverzekering de kosten van artsenbezoek en medicijnen regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I rest my case
Tja, je hoort de wet te volgen, én je doet er tegelijk en goede daad mee. Je draait mee in een maatschappij die op wetten is gebaseerd. Als je niet wil meedoen aan die maatschappij, kan je niet anders dan verhuizen naar een ander land.

Wees wel voorzichtig, want daar zijn misschien nog veel grotere 'bedreigingen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor klachten tegen de overheid of bedreigingen vanuit de overheid bestaat deze instantie: http://www.nationaleombudsman.nl/

Wellicht kunnen ze je daar verder helpen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier zijn ze onpartijdig en neutraal. De overheid is verplicht aan een eventueel onderzoek mee te werken.
13 jaar geleden
De regering bepaalt zelf of ee wettelijke bepaling in strijd is met een andere wettelijke bepaling. Daarvoor wordt een wetsvoorstel getoetst door de Raad van State. Kennelijk vonden die de Wet op de Zorgverzekering niet in strijd met art. 3:44, lid 2 BW. Als je denkt dat dat wel zo is, kun je de vraag voorleggen aan de rechter. Die kan de wet buiten toepassing verklaren.