Krijg ik mijn motor terug na een reeks strafbare feiten?

Afgelopen zaterdag is mijn motorscooter in beslag genomen, ik reed zonder rijbewijs voor de 2e keer.(1ste en 2e keer zit bijna 3jaar verschil tussen) ook reed ik met een kenteken die van een vriend van me was. motorscooter was voorzien van Duitse papieren.
Ben voor alle strafbare feiten al bekeurd dus mijn vraag nu krijg ik de scooter terug alle papieren kloppen en hij is zeer zeker eerlijk. Mvg

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Amadea
4 jaar geleden
Wat is er dan eerlijk aan als iemand zonder rijbewijs een voertuig met een vals kenteken berijdt? Je zult maar iemand aanrijden...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Shivieee je schrijft dat je geen rijbewijs hebt. Is je rijbewijs ingevorderd of heb je er nooit een gehad? Is die scooter van jezelf?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Of je de scooter wel of niet terug krijgt beslist de officier van justitie aan de hand van de feiten en het reeds in het verleden rijden zonder rijbewijs. De bekeuringen van de strafbare feiten staan los van wel of niet teruggeven van de scooter. De bekeuringen zijn geen afkoopsommen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedoel je met: - hij is zeer zeker eerlijk - dat de scooter niet gestolen is? Maar niet aangemeld bij de Rijksdienst Wegverkeer? Waarom had je een geleende Nederlandse kentekenplaat. aangebracht?
Wanneer ben je bekeurd Heb je al strafbeschikkingen. ontvangen? Zo ja, welke letter staat erop?
tinus1969
4 jaar geleden
Het probleem is, dat boetes betalen niet genoeg is. Ook na betalen is de motor nog steeds niet toegelaten (‘illegaal’) in Nederland.

Antwoorden (1)

Er zijn nogal wat bekeuringen op één en hetzelfde moment bij elkaar gesprokkeld.
1. Rijden op een scooter zonder geldig rijbewijs
2. Rijden op een scooter die niet is aangemeld bij de RDW
3. Rijden met een geleende kentekenplaat (die dus bij een andere scooter hoort).
Behalve de boetes voor punt 2 en 3 komt er nog de boete voor punt 1 bij.
Hoewel rijden zonder rijbewijs een overtreding is, moet je om enig inzicht te krijgen in de ernst die de wetgever hieraan hecht kijken in de Richtlijn voor strafvordering feitgecodeerde misdrijven en overtredingen. Rijden zonder rijbewijs wordt opgevat als een zeer ernstig feit. De hoogte van de boetes spreekt voor zich, deze zijn niet mis.
Als door het Openbaar Ministerie door middel van het raadplegen van het Justitieel Documentatie systeem (uw strafblad) vastgesteld wordt dat er sprake is van recidive, de overtreding wordt begaan binnen vier jaar na afdoening van de vorige, krijgt u een oproep om voor de kantonrechter te verschijnen. Als de rechter ervan overtuigd is dat je het lesje na de eerste keer rijden zonder rijbewijs niet geleerd hebt, kan er behalve de boete ook één week hechtenis voorwaardelijk worden opgelegd met een proeftijd van twee jaar.
Je schrijft dat bij de scooter Duitse papieren hoorden. Om te kunnen rijden heb je de kentekenplaat gemonteerd die bij een andere scooter hoort. Dit heb je gedaan omdat de scooter niet is aangemeld bij de RDW en dus geen geldig Nederlands kenteken heeft én dus niet op de Nederlandse wegen mag rijden, zelfs niet als de bestuurder een geldig rijbewijs heeft.
Ik heb geen glazen bol, maar als ik alles zo overdenk en moet beoordelen op grond van hetgeen je meedeelt, vermoed ik dat je de scooter niet terugkrijgt voor of na de rechtszitting, maar dat deze wordt vernietigd als dat al niet gebeurd is op dit moment.