Wat zijn de stappen die ik moet nemen om iemand te dwingen om mijn geld terug te betalen?

Iemand heeft 1000 euro van me geleend en wil het niet meer terug betalen. We hebben wel een soort contractje opgesteld met onze handtekeningen. Wat is nu de juiste volgorde om hem te dwingen te betalen? Kantongerecht? in-gebreke-stelling? Maar hoe, en in welke volgorde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat voor een persoon is dat geweest? Als het een vriend(in) was, lekkere vriendschap dan :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt voor hier niet uit wie het is geweest, of wat zijn redenen zijn, toch?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Sorry bedoelde er niets mee :-( en zeker niet naar jou toe...

Het beste antwoord

De volgende stappen zou ik nemen:

1. In gebrekestellen bij aangetekende brief met het noemen van een termijn waarbinnen betaald worden, met vermelding dat bij verzuim de deurwaarder wordt ingeschakeld. Betaalt hij nog niet?

2. Deurwaarder inschakelen (incassobureau overslaan, die kunnen toch niets uitrichten, vertragen alleen maar en richten in de regel niets uit) waarna eerst een laatste verzoek van de deurwaarder zal volgen. Betaalt hij nog niet niet?

3. Dagvaarding laten uitbrengen door de deurwaarder voor het kantongerecht (advocaat is niet nodig, tenzij de wederpartij de vordering betwist of zal gaan betwisten, dan zou ik wel een advocaat inschakelen) Betaalt hij nog niet?

4. De kantonrechter stelt je in het gelijk. De deurwaarder zal het vonnis betekenen aan je schuldeiser en hem nog één keer in de gelegenheid stellen te betalen. Betaalt hij nog niet?

6. Laat de deurwaarder hem leegplukken: loonbeslag, beslag op spaarrekeningen, betaalrekeningen, aandelen, inboedel - de mogelijkheden zijn eindeloos en de deurwaarder heeft een ministerieplicht; dat wil zeggen dat hij op jouw verzoek verplicht is beslag te leggen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt hiervoor het best naar het Juridisch loket gaan,deze zal je adviseren wat je het beste kunt doen.

In principe zal een advocaat een aanmaning tot betalen sturen en bij niet betalen zal het tot een dagvaarding komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Advocaten sturen geen aanmaningen tot betalen hoor. Dat doen deurwaarders van en incassoburea.
Probeer er eerst samen uit te komen en doe dat schriftelijk zodat je de bewijzen kunt gebruiken als het tot een rechtzaak komt. Geef een duidelijke deadline aan waarbinnen betaald moet worden en zeg dat je het anders zult overdragen aan een incassobureau.

Na het verstrijken van de deadline kun je een incassobureau opdracht geven langs wanbetaler te gaan. Lukt ook dat niet, dan kun je de deurwaarder opdracht geven een rechtszaak te beginnen. De deurwaarder zal een dwangbevel uitreiken en uiteindelijk komt het tot een rechtzaak.

Tot aan de uitspraak zijn de kosten voor jou, je moet dus terugbetaling van de 1000 euro + rente + juridische kosten eisen. Maarrrrr, de vraag is of het je gaat lukken. Zo niet dan ben je de 1000 euro kwijt plus de juridische kosten die enkele honderden zullen bedragen. Wat je wel rijker bent is een berg frustratie.

Ik maak eenzelfde soort zaak in mijn omgeving mee en het traject duurt nu al een jaar en er wordt ook telkens uitstel gevraagd en gekregen. Weeg af wat je principes en die 1000 je waard zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn rechtzaak zal hij wel winnen. De vraag is of het mogelijk is nadien ook beslag te laten leggen. Dat hangt o.a. van zijn inkomen en of daar al andere beslagen op liggen. Houd rekening met de beslagvrije voet.
je kunt je vordering ook verkopen
ze bieden jou een bedrag na beoordeling stukken en handelen vervolgens zelf het traject met de persoon
bv aan onderstaand bedrijf od soortgelijk - heb je een beetje idee hoe dit te werk gaat.
Heel populair in de US of A deze werkwijze.
11 jaar geleden
Het laatste antwoord snijdt hoe dan ook het meeste hout aangezien het niet zo omslachtig is.
Je kunt het beste je vordering verkopen mijns inziens, omdat je zelf niet direct de middelen hebt om hem te dwingen te betalen.

Voordelen van verkopen:
- Je hoeft er zelf niet meer achteraan
- Enorme tijdwinst, je hoeft niet zelf een rechtszaak aan te spannen, incassobureau in te huren, etc

Nadeel is wel dat je waarschijnlijk niet het volledige bedrag terug krijgt omdat degene die je vordering koopt ook een percentage wil. Toch lijkt het me de moeite waard om in elk geval eens te inventariseren hoeveel het zou kosten ;) Scheelt je een hoop tijd en geld als je van plan bent een rechtszaak te starten.