Als je rij instructeur de wettelijke bestuurder van de auto is mag hij/zij dan mobiel bellen met de telefoon in de hand dus?

Mijn rij instructeur belde eigenlijk heel veel in de auto en vroeg me dit af. Hij zei wel verantwoordelijk te zijn als ik een overtreding maakte. Dus dan neem ik eigenlijk aan dat hij ten alle tijden eindverantwoordelijke is klopt dit?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel dus eigenlijk is hij strafbaar wegens niet hansfree bellen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is een 'maas' in de wet waarin de regelgeving (nog) niet voorziet. Vooralsnog mag de rij-instructeur -tot ergernis van velen- wel bellen, alhoewel hij of zij wel juridisch bestuurder is en verantwoordelijk is voor het rijgedrag van -de feitelijke bestuurder- de leerling.

Ik denk het wel. Een paar jaar geleden is er een rij-instructeur ontslagen omdat hij strontlazerus bij een leerling in de auto zat. Je mag niet dronken rijden en hij is verantwoordelijk voor het voertuig. Het is denk ik hetzelfde met handsfree bellen of niet.

De rij-instructeur is altijd verantwoordelijk voor jouw rijgedrag. Je kunt als "leerling" nooit een bekeuring krijgen: die gaat altijd naar de rijschool. De instructeur kan geen boete krijgen voor mobiel bellen tijdens het rijden. Het verbod op mobiel bellen in de auto, heeft hoofdzakelijk te maken, met het feit dat je 2 handen nodig hebt om te sturen, en te schakelen. Als een rij-instructeur ingrijpt, dan doet hij dat met zijn voeten (rem) of zijn linkerhand (stuur). Je moet het als leerling wel heel bont maken, als de instructeur 2 handen nodig heeft om je te corrigeren. ;-) Maar natuurlijk kan zo'n instructeur wel een bon krijgen, wegens het in gevaar brengen van het verkeer. Het is dan afwachten of de rechter dat ook vindt. Maar voor het mobiel bellen in de auto op zich kan hij niet bekeurd worden. Het kan dus alleen maar via een omweg, en waarschijnlijk lukt dat dan alleen als er meer aan de hand is. B.v. tegelijkertijd een snelheidsovertreding of zoiets. Overigens zou ik helemaal geen (dure!) rijlessen willen hebben van een instructeur die steeds met andere dingen bezig is, zoals mobiel bellen, twitteren of wordfeud spelen. Dat doet 'ie maar in zijn eigen tijd.

In het RVV1990 is duidelijk gesteld dat een bestuurder tijdens het besturen van een motorvoertuig geen telefoon mag bedienen. In het artikel wordt geen onderscheid gemaakt tussen de juridische- en feitelijke bestuurder, dit houdt in dat een rijinstructeur tijdens het geven van rijonderricht geen telefoon in zijn hand mag hebben. Het verbod op het bedienen van een telefoon heeft niets te maken met het vrij hebben van een of meer handen ,maar met het gegeven dat een telefoon, en zeker die die vastgehouden wordt, ernstig afleid. Toegevoegd na 30 minuten: RVV 1990 art. 1 onder f. f. bestuurder van een motorvoertuig: 1. hij die het motorvoertuig bestuurt of 2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet; § 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur Artikel 61a Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/voll...

Ik ben het niet eens met bovenstaande antwoord. Door het gebruik van de term 'bestuurd' gaat men uit van de daadwerkelijke, feitelijke bestuurder en niet een rijinstructeur. Een en ander is ook vastgelegd in de nota van toelichting bij artikel 61A van het RVV: § 2. Inhoud van de verbodsbepaling Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en motorrijders. Het gaat daarbij bovendien om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rij-instructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen. Dit komt tot uitdrukking door het gebruik van het begrip «degene die een motorvoertuig bestuurt» in plaats van de term bestuurder. Onder het begrip bestuurder valt immers ingevolge artikel 1, onderdeel f, onder 2, RVV 1990 ook de rij-instructeur.

Nee, het mag niet.! Je instructeur is de verantwoordelijke op dat moment (Jij hebt ook (nog) geen rijbewijs. Hij moet ook DIRECT in kunnen grijpen als het nodig is, en daarom gelden voor hem dezelfde regels ALS zou hij ZELF aan het stuur zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100