Als je rij instructeur de wettelijke bestuurder van de auto is mag hij/zij dan mobiel bellen met de telefoon in de hand dus?

Mijn rij instructeur belde eigenlijk heel veel in de auto en vroeg me dit af. Hij zei wel verantwoordelijk te zijn als ik een overtreding maakte. Dus dan neem ik eigenlijk aan dat hij ten alle tijden eindverantwoordelijke is klopt dit?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel dus eigenlijk is hij strafbaar wegens niet hansfree bellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

Dit is een 'maas' in de wet waarin de regelgeving (nog) niet voorziet. Vooralsnog mag de rij-instructeur -tot ergernis van velen- wel bellen, alhoewel hij of zij wel juridisch bestuurder is en verantwoordelijk is voor het rijgedrag van -de feitelijke bestuurder- de leerling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk het wel. Een paar jaar geleden is er een rij-instructeur ontslagen omdat hij strontlazerus bij een leerling in de auto zat. Je mag niet dronken rijden en hij is verantwoordelijk voor het voertuig. Het is denk ik hetzelfde met handsfree bellen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik dus bedoel is dat hij strafbaar is als hij niet handsfree belt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die rij-instructeur was dronken. Hij was niet de bestuurder van de auto maar wel de verantwoordelijke. Daarom werd hij als nog behandeld als een normaal geval 'alcohol in het verkeer'. Met het niet hands-free bellen zal dat precies hetzelfde zijn.
De rij-instructeur is altijd verantwoordelijk voor jouw rijgedrag. Je kunt als "leerling" nooit een bekeuring krijgen: die gaat altijd naar de rijschool.

De instructeur kan geen boete krijgen voor mobiel bellen tijdens het rijden. Het verbod op mobiel bellen in de auto, heeft hoofdzakelijk te maken, met het feit dat je 2 handen nodig hebt om te sturen, en te schakelen.

Als een rij-instructeur ingrijpt, dan doet hij dat met zijn voeten (rem) of zijn linkerhand (stuur). Je moet het als leerling wel heel bont maken, als de instructeur 2 handen nodig heeft om je te corrigeren. ;-)

Maar natuurlijk kan zo'n instructeur wel een bon krijgen, wegens het in gevaar brengen van het verkeer. Het is dan afwachten of de rechter dat ook vindt. Maar voor het mobiel bellen in de auto op zich kan hij niet bekeurd worden. Het kan dus alleen maar via een omweg, en waarschijnlijk lukt dat dan alleen als er meer aan de hand is. B.v. tegelijkertijd een snelheidsovertreding of zoiets.

Overigens zou ik helemaal geen (dure!) rijlessen willen hebben van een instructeur die steeds met andere dingen bezig is, zoals mobiel bellen, twitteren of wordfeud spelen. Dat doet 'ie maar in zijn eigen tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grijze gedeelte in de wet.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.anwb.nl/over-anwb/kernactiviteiten, /belangenbehartiging/belangenbehartiging/dossiers/Alleen-handsfree-bellen-in-het-verkeer-toegestaan.html
"Fietsers, snorfietsers en ruiters vallen er dus niet onder. Rij-instructeurs als medebestuurder vallen ook niet onder de regeling."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oops, gaat niet goed met die link:
Even copieren t/m "html", dus 3 regels.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wordt hier door de ANWB mensen op het verkeerde been gezet, zie RVV1990: RVV 1990 art. 1 onder f. f. bestuurder van een motorvoertuig: 1. hij die het motorvoertuig bestuurt of 2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet; § 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur Artikel 61a Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de rijinstructeur geen mede-bestuurder maar de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rij-instructeur is niet de bestuurder van de auto. Hij is verantwoordelijk voor het rijgedrag van de bestuurder, dus de leerling. Alles wat die leerling uitspookt, daar is hij verantwoordelijk voor. Dus als die leerling zit te bellen, of 120 door de bebouwde kom rijdt, krijgt de rijsschool een bon. Als hij dronken is krijgt hij wel een bon, want dan kan hij zijn verantwoordelijkheid niet aan. D.w.z ingrijpen in bepaalde situaties. Over die RVV. Die regels worden steeds veranderd of gewijzigd. Dat is ook niet zo vreemd, want in 1990 werd er nog nauwelijks mobiel gebeld. De ANWB zal echt wel weten wat ze op het internet zetten. Mocht je toch twijfelen, één telefoontje naar de ANWB (juridische dienst of zo) zal leren dat een bellende instructeur geen bon kan krijgen; wel als hij daarmee duidelijk het verkeer onveilig maakt. Maar dan krijgt hij DAAR een bon voor, en niet voor het bellen.
Als ik baas van een rijschool zou zijn, zou ik mijn instructeurs verbieden om te bellen tijdens de lessen. Niet omdat het verboden is, maar omdat het niet veilig is. En natuurlijk omdat het onbeschoft is tegenover de klant. (leerling)
In het RVV1990 is duidelijk gesteld dat een bestuurder tijdens het besturen van een motorvoertuig geen telefoon mag bedienen.

In het artikel wordt geen onderscheid gemaakt tussen de juridische- en feitelijke bestuurder, dit houdt in dat een rijinstructeur tijdens het geven van rijonderricht geen telefoon in zijn hand mag hebben.

Het verbod op het bedienen van een telefoon heeft niets te maken met het vrij hebben van een of meer handen ,maar met het gegeven dat een telefoon, en zeker die die vastgehouden wordt, ernstig afleid.

Toegevoegd na 30 minuten:
RVV 1990

art. 1 onder f.

f. bestuurder van een motorvoertuig:

1. hij die het motorvoertuig bestuurt of

2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;

§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur

Artikel 61a

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het minnetje is niet van mij maar toch klopt je antwoord niet. De nota van toelichting bij artikel 61a RVV zegt daarover ook het volgende:
§ 2. Inhoud van de verbodsbepaling
Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en motorrijders.
Het gaat daarbij bovendien om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rij-instructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen. Dit komt tot uitdrukking door het gebruik van het begrip «degene die een motorvoertuig bestuurt» in plaats van de term bestuurder. Onder het begrip bestuurder valt immers ingevolge artikel 1, onderdeel f, onder 2, RVV 1990 ook de rij-instructeur. Het gaat om de woorden, bestuurd en bestuurder. Dat zijn feitelijk in de wet twee andere dingen.
Ik ben het niet eens met bovenstaande antwoord. Door het gebruik van de term 'bestuurd' gaat men uit van de daadwerkelijke, feitelijke bestuurder en niet een rijinstructeur. Een en ander is ook vastgelegd in de nota van toelichting bij artikel 61A van het RVV:

§ 2. Inhoud van de verbodsbepaling
Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en motorrijders.
Het gaat daarbij bovendien om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rij-instructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen. Dit komt tot uitdrukking door het gebruik van het begrip «degene die een motorvoertuig bestuurt» in plaats van de term bestuurder. Onder het begrip bestuurder valt immers ingevolge artikel 1, onderdeel f, onder 2, RVV 1990 ook de rij-instructeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het mag niet.!

Je instructeur is de verantwoordelijke op dat moment (Jij hebt ook (nog) geen rijbewijs.

Hij moet ook DIRECT in kunnen grijpen als het nodig is, en daarom gelden voor hem dezelfde regels ALS zou hij ZELF aan het stuur zitten.