Als je verhuisd bent naar een andere gemeente, wat zijn dan de gevolgen als je je niet inschrijft?

Ik ben vier avonden per week aanwezig op de lokatie, de rest van de week ben ik in de gemeente waar ik ingeschreven sta.

Als ik niet ingeschreven sta in de andere gemeente, heeft dit dan negatieve gevolgen?

En wat zijn de voordelen van wel inschrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K
capthavoc
11 jaar geleden
op lokatie is dat je werk of prive ?
want dan is er toch eigenlijk niet aan de hand ?
het is je werk, als zou je de hele week of de hele maand ergens moeten zijn en ben je maar 1 dag "thuis"
daar woon je gewoon.

Antwoorden (3)

Je moet ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van de gemeente waar je woont. Gewoon omdat het een wettelijke plicht is, daar valt verder niets over te zeggen.

Je moet je verhuizing binnen 5 dagen na het wijzigen van je adres doorgeven. De dag waarop de aangifte is ontvangen, geldt als de datum van verhuizing, tenzij je opgeeft dat je later verhuist. Dan geldt de opgegeven datum.

Die inschrijving zorgt er bijv. voor dat de gemeente de nota's kan toesturen voor de gemeentelijke heffingen en de stemkaarten voor de verkiezingen. Ook ontvangt de gemeente een vergoeding van de overheid op basis van het aantal inwoners.

Schrijf je je niet in op het 'juiste' adres dan kun je problemen krijgen met bijv. het ontvangen van huursubsidie of een bijstandsuitkering. Of met studiefinanciering, wanneer blijkt dat je niet woont op het GBA-adres.
Computoon
11 jaar geleden
Indien iemand in een bepaalde periode op twee of meer adressen verblijft, kijkt men naar het adres waar iemand gedurende een bepaalde periode het vaakst zal verblijven. Op dat adres moet diegene zich dan laten inschrijven.

Sommige mensen bezitten of huren meer dan één woning. Ook in dat geval moet men zich laten inschrijven op het adres waar men het vaakst verblijft. Inschrijven op meerdere adressen is niet mogelijk in de GBA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een overtreding en er staat een maand hechtenis of een boete van 3900 euro voor.
(Artikelen 66 en 147 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens). Ik denk overigens dat het niet zo hard loopt met die boete, maar toch. En je krijgt je oproepkaart voor verkiezingen op het oude adres.
Trouwens, bij veel gemeenten kun je je via internet inschrijven, via Digid. Of dat kan is te zien op de website van de gemeente.