Hoe zit het nou met opzeggen van sport abonnementen? De nieuwe wet van Dam is niet echt duidelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Welk gedeelte van de wet is je niet duidelijk?

"Ja. De nieuwe regels (de wet van Dam) zijn ingegaan op 1 december 2011 en gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf die datum zijn afgesloten.

De nieuwe regels gelden voor alle abonnementen en energiecontracten die vanaf 1 december 2011 worden afgesloten. De nieuwe regels gelden niet voor bestaande abonnementen en energiecontracten. Met bestaande bedoelen wij de abonnementen en contracten die vóór 1 december 2011 zijn afgesloten.

Voor bestaande abonnementen en contracten geldt nu een overgangsregeling. Deze overgangsregeling duurt 1 jaar. Hebt u een bestaand abonnement of contract? Dan kunt u nu nog geen gebruik maken van de nieuwe regels. In ieder geval op 1 december 2012 gelden de nieuwe regels ook voor bestaande abonnementen en contracten."

Mag een abonnement of contract stilzwijgend verlengd worden?

Dat hangt ervan af.
Meestal sluit u een abonnement af voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een jaarabonnement bij een sportschool. Na deze periode kan het abonnement vanzelf stoppen. Maar vaak wordt het abonnement daarna automatisch verlengd. Men noemt dit ook wel een 'stilzwijgende verlenging'.

Een abonnement op een sportschool mag stilzwijgend verlengt worden, maar alleen als het abonnement daarbij wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd en u iedere maand kunt opzeggen. Een abonnement voor onbepaalde tijd heeft geen einddatum. En loopt door totdat u het zelf opzegt.

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Abonnement_of_contract_opzeggen_en_stilzwijgende_verlenging

Kortom: Als je je sportabonnement voor 1 december 2011 hebt afgesloten voor 1 jaar, dan moet je dat jaar afmaken en dan moet je tijdig aangeven dat je je abonnement niet verlengt wilt hebben. Ben je al te laat met het opzeggen, dan zit je er dus maximaal nog een maand aan vast, omdat het abonnement stilzwijgend verlengt moet zijn in een abonnement voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet c4th, zie mijn link: http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam
In principe is het zo dat als je langer dan een jaar een contract hebt gehad je een opzegtermijn van 1 maand hebt.

http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam
Wil jij een contract opzeggen dat al langer dan één jaar loopt maar wil de betreffende organisatie niet meewerken? Verwijs naar de uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke uitspraak van een sympathieke rechter. Helaas heb ik toch mijn twijfels of een andere rechter gegarandeerd tot eenzelfde uitspraak zal komen. Er is namelijk een standaardovergangswet die regelt dat dit soort nieuwe regels pas een na een jaar in werking treden bij bestaande overeenkomsten. Daarmee zou het argument gemaakt kunnen worden dat pas als het contract na 1 december 2012 verlengt wordt dat de opzegtermijn van één maand gaat gelden. Let wel: er zijn ook argumenten te geven waarom de wet nu al ingegaan is. Ik wil alleen zeggen dat het (voorlopig) nog geen gelopen race is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon verwijzend naar de wet kan proberen je overeenkomst op te zeggen.