Tarief bijzondere beloningen ook voor overwerk en ploegentoeslag?

Vanaf 2016 is er iets veranderd in het tarief voor bijzondere beloningen, waardoor een werkgever niet meer mag kiezen hoe ze bijvoorbeeld een eenmalige uitkering zoals een bonus belast. Het moet altijd het hogere tarief voor bijzondere beloningen zijn. Nu belast mijn werkgever overwerk en ploegentoeslag volgens het tarief bijzondere beloningen. Is dit wel juist?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
13.5K

Het beste antwoord

Overwerk moet volgens de tabel bijzondere beloningen belast worden, is expliciet genoemd in het handboek loonheffingen van de Belastingdienst.

Ploegentoeslag wordt niet genoemd. Als een beloning echter betrekking heeft op een ander tijdvak moet ook de tabel bijzondere beloningen worden gebruikt. Ik kan me voorstellen, dat de toeslag over het ploegenwerk in bijv. april uitgekeerd wordt in mei omdat dan pas definitief de hoogte bekend is over de maand ervoor. Ook in dat geval moet de tabel bijzondere beloningen worden gebruikt.

Overigens maakt het gebruik van die tabel per saldo niets uit. Op je jaaropgave staat straks 1 bedrag aan fiscaal loon en bij de aangifte inkomstenbelasting wordt alles van begin tot eind doorgerekend waarbij het bedrag dat als loonheffing al is ingehouden verrekend wordt.

Toepassing van de tabel bijzondere beloningen "nu" verkleint de kans dat je "straks" belasting moet bijbetalen.

Toegevoegd na 14 minuten:
De kans op bijbetaling is groter geworden door de afbouw van de heffingskortingen. In de tabel voor bijzondere beloningen wordt met de loonheffingskorting geen rekening gehouden.

Voor de volledigheid nog het volgende. Het is mogelijk "de loonbestanddelen die onder de tabel voor bijzondere beloningen vallen tegen een lager percentage te belasten dan het percentage dat de tabel aangeeft. Hiervoor is wel een machtiging van de Belastingdienst nodig. De Belastingdienst geeft deze machtiging alleen af op verzoek van de werknemer en als blijkt dat normaal gebruik van de tabel voor bijzondere beloningen ten minste 10% (minimaal € 227) meer is dan de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen die de werknemer vermoedelijk moet betalen. De Belastingdienst informeert de werknemer per brief of en hoe lang het toepassen van een lager percentage mogelijk is. Na ontvangst van de machtiging moet de werkgever in de loonstaat het percentage noteren dat hij gebruikt."
Computoon