Wat is het nut van "levenslang + TBS"?

Ik hoorde laatst op het nieuws over iemand die levenslang met TBS had gekregen. Ik dacht dat TBS een behandeling was met als doel je weer "geschikt" te maken voor de maatschappij. Maar met een levenslange gevangenisstraf lijkt me dat dus zonde van het werk. Zie ik het verkeerd?

bamibal
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het niet verkeerd verstaan, dat ze het hadden over levenslang TBS?

Het beste antwoord

Dat bestaat niet (of het moet om Lucia de B gegaan zijn waar er juist een uitspraak van de Hoge Raad over is geweest):

Levenslang
De hoogste gevangenisstraf die rechters in Nederland kunnen opleggen is de levenslange gevangenisstraf. Levenslang betekent ook echt in de gevangenis zitten voor het leven. Alleen door gratie kan iemand eerder vrijkomen. Dat gebeurt vrijwel nooit.

Levenslang en tbs
Iemand die een levenslange gevangenisstraf krijgt, kan niet ook nog eens TBS krijgen. Dat heeft de Hoge Raad gezegd
in de zaak tegen de Haagse verpleegster Lucia de B. De maatregel TBS is namelijk bedoeld om iemand te behandelen, opdat hij geen delicten meer pleegt en terug kan keren in de maatschappij. Iemand die levenslang heeft gekregen moet juist niet terugkeren in de maatschappij.
Nederlands Juridisch Dagblad NJD § Juridisch nieuws
http://juridischdagblad.nl _PDF_POWERED _PDF_GENERATED 27 June, 2012, 11:16
Er is dus een duidelijk verschil tussen de TBS en de levenslange gevangenisstraf. De TBS is gericht op beveiliging van de maatschappij. De celstraf is gericht op vergelding. Iemand die TBS krijgt, wordt behandeld, opdat hij minder gevaarlijk wordt. Elke twee jaar kijkt een rechter of hij nog gevaarlijk is. Een TBS’er kan dus vrijkomen, een levenslanggestrafte eigenlijk nooit.

Sommige mensen vinden dat TBS eigenlijk een soort levenslange gevangenisstraf is. De TBS kan namelijk steeds
worden verlengd, ook een leven lang. Er zijn zelfs speciale afdelingen voor mensen die al heel lang in een TBS kliniek
zitten en daar waarschijnlijk ook nog heel lang zullen blijven. Die afdelingen heten long stay (lang verblijf) afdelingen.

Rechtbanken en hoven
De Nederlandse rechtbanken legden sinds het jaar 2000 eenentwintig keer levenslang op. Twaalf keer werd dat vonnis door het hof bevestigd. Bij de andere gevallen gaf het gerechtshof in hoger beroep dus een lagere straf dan levenslang. Het omgekeerde komt aanmerkelijk minder vaak voor; slechts drie maal legde een gerechtshof zelf levenslang op, terwijl dat in eerste aanleg (dus bij de rechtbank) niet was gebeurd.

Meer info in de bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord. Het arrest (levenslang + TBS) van het hof is nietig verklaard. +1

Andere antwoorden (3)

Levenslang is nooit helemaal levenslang. Volgens mij is het max 30 jaar. Als je dan TBS erbij krijgt kun je, na 30 jaar, in behandeling om vervolgens weer terug te keren in de maatschappij. Het heeft dus wel degelijk zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand inderdaad veroordeeld is tot een levenslange gevangenisstraf èn daarnaast bij de veroordeling ook nog bepaald is dat een tbs opgelegd is, hetgeen ik sterk betwijfel, kan die tbs mijns inziens alleen maar dienen om te voorkomen dat de veroordeelde ooit weer in de maatschappij terugkeert ingeval hem/haar gratie zou worden verleend.

Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is één voorbeeld geweest waar levenslang én tbs werd opgelegd, dat ging om Lucia de Berk. De rechtbank legde alleen levenslang op, in hoger beroep het gerechtshof levenslang en tbs. In cassatie besloot de Hoge Raad dat deze combinatie niet mogelijk is; nadien is het niet meer voorgekomen.

Later kwam, als bekend, aan het licht dat Lucia de Berk volstrekt onschuldig was, dit is ook de reden dat ik haar volledige naam hier gebruik: haar uitdrukkelijk verzoek.