Wordt je gestraft als een inbreker binnenshuis door een hond wordt toegetakeld?

Dus ernstig wordt gebeten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
14.8K

Het beste antwoord

Artikel 179 van het Burgerlijk Wetboek boek 6 luid: "De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad."

Zorg dat je als honden bezitter een bord op de voor én achter ingang/deur hebt hangen met zo'n honden foto en een tekst en daarbij in ieder geval "Betreden op eigen risico." Ik wil niet zeggen dat je dan niet word gestraft. Maar je staat in ieder geval een stuk sterker omdat je van tevoren heb aan gegeven dat er een hond is en de betreden van het pand op eigen risico is. Wanneer dit er niet hangt.. Sta je zwakker en 1-0 achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee want binnenshuis mag de hond een inbreker gewoon bijten. want hij kent deze persoon niet. een waakhond mag dat al helemaal want deze moet zorgen dat er geen inbrekers binnen komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de eigenaar vrijuit gaat, de hond doet zijn ding en daar kan de baas niets aan doen... Dus de eigenaar van de hond kan men niets maken... Tenzij er een moordende verboden hond, bv een pittbull terrier klaar ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen schuld dikke beet, dom achterlijk stuk dieventuig, geen meelij met zo een eikel.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
In principe is de eigenaar aansprakelijk door schade berokkend aan derden door zijn hond.

Uiteraard heeft de eigenaar de verdediging dat de inbreker zich illegaal in zijn woonruimte begevn heeft en dat de inbreker daarbij bepaalde risico's aanvaard.

Het zal een rechtzaak worden waar de uitslag niet vantevoren vaststaat vrees ik.

Persoonlijk vind ik dat de inbreker gewoon pech, en de eigenaar geluk heeft gehad ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NonstopJudith;

Niet als je die hond niet doelbewust tegen de inbreker hebt opgejaagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er zelf niet bij staat is er niets aan de hand dus vooral door blijven slapen en pas gaan kijken als de hond weer rustig is. Op het moment dat je zelf aanwezig ben dan wordt er van je verwacht dat je de hond onder controle moet hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoogstens word de hond afgemaakt en moet je verzekering voor de schade opdraaien. De hond weet niet beter en de inbreker is ergens waar hij niets te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strafbaar ben je waarschijnlijk niet, maar mogelijk wel aansprakelijk. Dat geldt tenminste als je de hond niet bewust op de inbreker hebt afgestuurd, maar deze gewoon zelf heeft gebeten en of je hem wel of niet had kunnen tegenhouden. Artikel werd door Rick al aangehaald. Het kan zijn dat je aansprakelijk wordt gesteld door de schade die geleden is door de inbreker, maar ook is het zo dat de inbreker zich wederrechtelijk toegang heeft verschaft tot het huis en mogelijk had kunnen vermoeden dat er een hond aanwezig is. Het zal een beetje liggen aan de schade, en of je de hond had kunnen tegenhouden. Als jij bijvoorbeeld niet thuis bent, er komt een inbreker en de hond grijpt hem, dan denk ik niet dat de inbreker op enige schadevergoeding kan rekenen. Hij had namelijk niets te zoeken in dat huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een amerikaanse bulldog !je mag naar binnen je komt alleen nooit meer buiten tot ik het goed vind .dat is dus alleen voor vreemde die hij niet ken !dus inbreken bij mij is geen goed plan !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij een duidelijk bord aan de buitenkant van de woning zichtbaar hebt opgehangen dat er een hond aanwezig is en dat betreden geheel voor eigen risico is, zal zowel jij als je hond niks gebeuren.

je hebt namelijk een ieder gewaarschuwd en men weet dat het eigen risico is.

Mocht dit bord er niet zijn of geweest zijn op het moment dat het voorval plaatsvond, ben je wel strafbaar, omdat de inbreker niet op de hoogte gesteld werd van het risico wat hij liep.

Beetje krom, maar zo is het.
Daarom raad ik je aan om in elk geval te zorgen dat er altijd een waarschuwingsbord hangt.

Groetjes Witchy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij verdedigd zijn erf, terrein.