Hoe gaat het in zijn werk als je gearresteerd wordt voor een niet al te zwaar vergrijp, bijvoorbeeld verstoring van de openbare orde?

Ik bedoel hiermee de praktische gang van zaken; is het waarschijnlijk dat je een nachtje in de cel moet doorbrengen, word je verhoord, moet je een blaastest doen? Op welk moment en door wie wordt het proces-verbaal opgemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De vraagstelling kan nogal abstract uitgelegd worden dus ik hou het enkel bij verstoring van de openbare orde.

In dat geval kan u maximaal 6 uur, de tijd tussen 0.00 uur en 09.00 uur niet meegeteld) worden opgehouden voor onderzoek. Daarna zal u met proces-verbaal worden heengezonden daar er voor deze overtreding geen rechtsgrond is om u langer op te houden voor onderzoek. Komt uw identiteit in de 6 uur niet voldoende vast te staan kan de politie de 6 uur voor onderzoek nog eenmaal verlengen.

De politie maakt vervolgens proces-verbaal op en legt deze voor bij justitie. In geval van een 'kale' verstoring openbare orde (geen rellen, vernielingen, eerste keer etc) zal dit een geldboete inhouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je iets hebt gedaan waar je niet voor in de gevangenis hoeft te zitten, bijvoorbeeld iets stelen, is de kans groot dat je een taakstraf krijgt van ve uren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar als je 's avonds wordt opgepakt voor verstoring van de openbare orde kan het best zijn dat je een poosje in de cel moet zitten die zelfde dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou kunnen omdat het in de nacht onguur is, maar dat zal ook maar een paar uur tot 2 dagen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, maar de vraag ging ook niet over gevangenisstraf maar over een nachtje in de gevangenis en daar geef jij geen antwoord op.