Een zakmes is gewoon legaal (behalve in kroegen, stadia en in een vliegtuig ofzo) vlindermessen, kapmessen en zakmessen zijn echter sinds 1 mei verboden in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat dat zakmessen ook verboden zijn, dat is natuurlijk fout :P
kort geleden hebben ze wetgeving aangepast, alle steekwapen mag je gewoon niet in je bezit hebben als je vooral naar voetbalwedstrijd gaan, naar kroeg gaan etc...Maar politie kan altijd je zakmes afpakken. Als ik je was, zou ik even informeren bij politiebureau, ze kunnen je meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het uitgaansleven niet. Gewoon op straat hangt het van het soort mes en de lengte van het blad af. Een harde grens is er overigens niet. Het hangt van de omstandigheid waarin je met het mes wordt aangetroffen af of het strafbaar is of niet. Een kampeerzakmesje is onder normale omstandigheden toegestaan. Als er geen verdere verdenking is dat je iets met dat mes wilt gaan doen, dan mag het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een normaal zakmes die voldoet aan de wettelijke normen mag je gewoon op zak hebben.
Let wel, in bepaalde situaties of gelegenheden is een dergelijk item natuurlijk wel verboden.
Maar dat laatste had je zelf ook wel kunnen bedenken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit is legaal, tenzij het mes wat er op zit niet langer is dan een bepaald aantal centimeter. Je kunt dit "ongeveer" meten door het mes gedeelte, dus handvat niet meegeteld, dwars op je handpalm te leggen. Is het mes langer dan je handpalm, is het verboden dit bij je te dragen.