Hoe kan ik als normale inwoner van een stad een wet proberen af te laten schaffen?

Hondenbelasting slaat nergens op en toch betalen we het nog. En veels te veel ook. Ik heb daarom al twee raadsleden van de gemeente Enschede gecontacteerd. Een van de twee reageerde helemaal niet. De ander reageerde informeel naar mijn formele mail waarin hij kortgezegd toegaf dat het geld gebruikt wordt voor allerlei zaken, niet puur voor honden. Daarnaast gaf hij aan dat wij hondenbezitters nog belasting ervoor betalen omdat Enschede er als stad niet zo fraai voor staan economisch gezien. De enige reden waarom ze nog geld van hondenbezitters mogen vragen, is omdat er in de middeleeuwen een wet is gemaakt die het recht geeft aan iedere stad. Inmiddels is die hele wet niet meer van toepassing, en wil ik ervoor zorgen dat geen enkele stad meer misbruik maakt van hondenbezitters door belastingen op te leggen die nergens op slaan. Als raadsleden er niets aan doen, hoe kan IK, als normale burger, er iets aan doen?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (2)

“Waarom wel hondenbelasting, maar geen katten- of caviabelasting?” is een veelgehoorde klacht van hondeneigenaren. Om daar duidelijkheid over te krijgen, moeten we eigenlijk een stukje terug in de geschiedenis. In het begin van de 19e eeuw werd namelijk besloten om hondenbelasting landelijk in te voeren. Dit was voor de overheid een middel om het verspreiden van hondsdolheid tegen te gaan. Destijds was dat een veelvoorkomende ziekte die een ernstig gevaar vormde voor de volksgezondheid. In de jaren die volgden zwakte het risico op die ziekte steeds verder af. Toch bleef de hondenbelasting, die inmiddels ook onderdeel werd van de wet. Enkele gemeente hebben dat afgeschaft. Het enige wat je kunt doen is in je gemeente een handtekeningen actie starten wat de belasting is een gemeente belasting.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, klopt in mijn woonplaats is het ook afgeschaft.
Actie voeren met handtekeningenlijsten en aanbieden aan B&W op het stadhuis. Blijven aanhouden want het kan even duren, voordat de politiek toegeeft.
Waarom wel hondenbelasting en geen kattenbelasting?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vergeet ik : +
Op een politieke partij stemmen die tegen hondenbelasting is en hopen dat die partij in de meerderheid in de raad komt. Of samen met een andere partij die er ook tegen is.

Overigens: te verwachten is, dat na afschaffing een andere belasting dan omhoog gaat, bijvoorbeeld de onroerendeaakbelasting. Gemeenten maken nu eenmaal kosten voor hun inwoners en de bijdrage van het Rijk is onvoldoende om die kosten te dekken.

(Ook) de hondenbelasting gaat in de algemene belastingpot van de gemeente. (Als het beestje maar een naam heeft, zullen we maar zeggen...)
Computoon