als je geen paspoort hebt kan je dan wel naar bijvoorbeeld sint-maarten vliegen omdat dit nederlands grondgebied is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Dat valt tegen. Je zult je identiteit moeten aantonen, niet omdat je naar het buitenland gaat, maar omdat je vliegt. Dat kan met een paspoort of een ID-kaart, misschien ook met een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, want een identiteitskaart is daar niet geldig:
"De identiteitskaart is vooralsnog niet geldig in Kosovo. Ook is deze niet geldig in Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Caribisch Nederland."

Toegevoegd na 31 seconden:
Ik bedoelde natuurlijk Nee ipv Ja... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan daar zonder paspoort niet heenvliegen, omdat het een apart land binnen het Koninkrijk der Nederlanden is. In theorie zou je wel zonder paspoort naar Bonaire (immers een Nederlandse gemeente) kunnen vliegen (zoals dat tussen de Franse overzeese gebiedsdelen zou kunnen), maar dat is in de wet (nog) uitgesloten, zoals dat er ook niet met de euro betaald wordt.

Opmerkelijk genoeg vallen de Boven- en Benedenwindse Eilanden niet onder de Europese Unie, maar zijn hun inwoners wel Europese onderdanen, omdat hun paspoort een Nederlands én Europees paspoort is. Daardoor kunnen zij gebruik maken van de Schengenregels van vrije doorgang in Europa.