Is onze klimop mandelig??

Het volgende is het geval. De erfafscheiding tussen ons en de buren bestaat uit een schutting die aan beide zijden is begroeid met klimop (Hedera). Deze schutting staat er al vanaf dat wij er wonen (6 jaar) en waarschijnlijk al vanaf de jaren 80. De schutting staat officieel op de grond van de buurman (hoewel je dat eigenlijk niet kunt zien) en ik vraag mij af of deze erfafscheiding als mandelig te bestempelen is of niet. Aangezien de buren deze willen verwijderen om een nieuwe schutting te plaatsen. Geldt hiervoor wellicht ook een verjaringstermijn?? Ik ben tevreden met deze klimop afscheiding en wil 'm eigenlijk niet kwijt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De buren mogen in ieder geval altijd een nieuwe schutting op hun grond zetten TEGEN de oude schutting aan maar omdat de schutting al op hun grond staat lijkt me dat wat onzinnig.

Ik vind het niet vreemd dat iemand na zoveel jaar wel eens een nieuwe schutting wil en zelfs al zouden jullie die in de jaren 80 samen gekocht hebben kun je dat niet echt tegen houden.

Een snelle klimop is in een paar jaar boven dus deze klimop even wat kort of korter snoeien even meehelpen met de nieuwe schutting (wees blij dat je niet hoeft te betalen of moet dat wel?) en je klimop groeit weer verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En over de klimop: neem nu alvast een flink aantal stekken, en zet die in het water. Tegen de tijd dat er een nieuwe schutting staat, kan je ze mooi aan jullie kant in de grond zetten. Klimop groeit als kool!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de lange scheuten er af trekt en in je tuin legt hoeft dat niet eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij mag ALTIJD op eigen grond een schutting plaatsen tegen de andere aan en daar je klimop tegen aan te laten groeien. Wij hebben juist kort geleden de klimop weggehaald, er zijn zoveel mooiere klimmers (wingerd) dan die en er is niet tegenaan te snoeien nog los van alle beesten die het aantrekt.
Als de schutting op hun grond staat, is geen sprake van mandeligheid. Dit is alleen het geval wanneer een object daadwerkelijk eigendom is van beide partijen. Het leerstuk "natrekking" vertelt ons dat een onroerende zaak eigendom is van de grondeigenaar.

Misschien valt er in goed overleg iets met de buren te regelen? Vraag ze bijvoorbeeld eens of het een idee is dat ze de klimop aan hun kant verwijderen en daar hun schutting tegenaanplaatsen. Desnoods koop je een deel van de grond, zodat de oude schutting jouw eigendom wordt.