Wat is het exacte verschil tussen staande houding en aanhouding?

Als je eerst wordt staande gehouden, vanaf welk moment wordt het een aanhouding? Pas wanneer je wordt meegenomen of kan dat ook op hetzelfde plek veranderen van staande houding naar aanhouding, dus zonder dat je wordt meegenomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.politie.nl/themas/aanhouding.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de politie bv denkt dat je steelt, word je staande gehouden, je mag blijven staan.
Blijkt dan dat er allerlei onbetaalde spullen in je tas zitten, die men toevallig in de winkl verkooopt waar jij net uit komt, dan verandert de staande houding in een aanhouding en moet je mee.
De staandehouding wordt dus op dezelfde plaats een aanhouding op het moment dat je verdacht wordt van een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet zijn:
Blijkt dan dat er allerlei onbetaalde spullen in je tas zitten, die men toevallig in de winkel verkoopt waar jij net uit komt,dan verandert de
staandehouding in een aanhouding en moet je mee. Sorry soms verdwijnen er letters of komen er letters bij en de tekstcontrole/spellingcontrole verbeteren ook op eigen initiatief.

Antwoorden (3)

"Wat is het verschil tussen aanhouden en staandehouden?

Spreekt de politie u aan op het feit dat u geen licht hebt op uw fiets? Dan spreken we van staandehouden. Na staandehouden, voor bijvoorbeeld een verkeersovertreding, krijgt u van de politie meestal een geldboete.

Wordt u betrapt op bijvoorbeeld diefstal? Dan wordt u meegenomen naar het politiebureau. Dan spreken we van aanhouding. Aanhouding gaat dus verder dan staandehouden. U wordt tijdelijk van uw vrijheid ‘beroofd’ en moet mee naar het bureau."

Toegevoegd na 4 minuten:
Welke informatie krijg ik bij een staandehouding?

Houdt de politie u staande, dan vertelt de politiemedewerker u voor welk strafbaar feit hij dat doet. Wil hij u vervolgens op straat verhoren, dan vertelt hij u dat u niet tot antwoorden verplicht bent. Het kan ook zijn dat u wordt aangehouden en voor verhoor meegaat naar het politiebureau. Voor het verhoor zal de politie u informeren over uw recht advies in te winnen bij een raadsman en over de kosten daarvan."

Van "staandehouding" naar "aanhouding" is dus mogelijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
En bij een "aanhouding" ga je mee naar het bureau.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ er blijft veel verwarring over staandehouden en aanhouden.
Bij staandehouden mag je blijven staan, bij een aanhouding moet je meelopen.
erotisi
7 jaar geleden
ben je ook verdachte als je bent aangehouden? Zo nee op welke grond mogen ze je dan meenemen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mis de aanhouding bij een alcoholcontrole als bij de eerste blaastest de waarde te hoog is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, bij een staandehouding en een aanhouding wordt men in beide gevallen ergens van verdacht. U bent dus in beide gevallen een verdachte.
Het verschil is dat de bevoegde ambtenaar bij een staandehouding alleen mag vragen naar de naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats. De staandehouding mag niet voor een andere bevoegdheid worden gebruikt. Ook bij een aanhouding bent u verdachte maar wordt verondersteld onschuldig te zijn tot het tegendeel is bewezen.
Aanhouding is een zwaardere vorm van vrijheidsbeperking den staandehouding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij vluchten uit een penitentiaire inrichting gelden andere regels. Dan is men niet staandegehouden of aangehouden (dat is al achter de rug) maar gedetineerd. Een gedetineerde heeft ook rechten, nl het recht om te vluchten. Een inbreker mag dus uitbreken.
Daar zijn ook voorwaarden aan verbonden. Als de gedetineerde weer wordt gepakt kunnen hem de eventuele privileges die hij had, weer ontnomen worden.
Zolang de gedetineerde tijdens zijn vlucht geen strafbare feiten pleegt, wordt de door de rechter opgelegde straf niet verhoogd. Daar moet een nieuw proces voor komen.
De vervroegde vrijstelling kan wel in gevaar komen.
Zo moeilijk is het niet:

Staande houding gebeurt ter controle (bijv; alcohol controle)

Aanhouding geschied voor een vervolg onderzoek (bij constatering te hoog alcoholgehalte bij de eerste blaastest) om bewijs te vergaren.

Staande houden mag elke burger (men is niet verplicht daar gevolg aan te geven, wordt dit gedaan door een opsporingsambtenaar is men het wel verplicht bij wet).

Aanhouden (arresteren) mag enkel gedaan worden door een daar toe bevoegde opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
En vluchten bij staande houden mag wel en bij aanhouden niet? Of was het net andersom?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe mag men bij beide trachten zich te onttrekken (vluchten) aan beide echter op een onttrekking staand houding door een opsporingsambtenaar staat een straf. Men mag ongestraft uit een penitiaire vluchten zolang men geen braak pleegt of iemand letsel toe brengt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi,
bij een staandehouding is de verdachte niet verplicht te blijven staan. De verdachte mag weglopen, maar kan door de politieambtenaar tegengehouden worden. Verzet hij zich dan is de verdachte strafbaar (hij maakt zich schuldig aan wederspannigheid). Dus vluchten mag, maar verzetten niet.
Ook na een aanhouding mag men vluchten, maar zich niet verzetten. Bij aanhouding is vluchten echter zinloos, aangezien de identiteit bekend is d.m.v. de voorafgaande staandehouding.
De verdachte kan op de Nationale opsporingslijst geplaatst worden.. De regels voor vluchten uit een penitentiaire inrichting zijn hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Joan Darc. Lees het WVW en RVV er is goed op na. Daarin staat duidelijk dat men dient te voldoen aan de door een opsporingsambtenaar gegeven aanwijzingen. Daarnaast is hoeft bij een aanhouding geen identiteit bekend te zijn, laatst heeft de politie in Rotterdam een vrouw na drie dagen moeten laten gaan omdat haar enigste overtreding was dat ze haar identiteit niet kenbaar maakte, tot op de dag van vandaag weten ze nog niet wie de vrouw was.
Ik heb van mijn docent maatschappijleer geleerd:

Als je ziet dat iemand een misdaad begaat mag je diegene staande houden. Hij vertelde dat burgers vaak niet weten dat je dat recht hebt.

Maar aanhouden is iets wat alleen de politie kan doen.