Hoe kom ik aan een adres zodat ik kan gaan werken, ik verblijf nu bij iemand in NL maar ben Belg?

Ik verblijf tijdelijk bij een vriendin. Maar om te kunnen werken moet ik eerst ingeschreven zijn in Nederland had ik begrepen toen ik solliciteerde voor de post. Ik kan niet inschrijven bij mijn vriendin. Waar kan ik me dan wél inschrijven zodat ik kan werken en een eigen kamer kan huren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst een kamer proberen te vinden, lijkt me. En je dan inschrijven in de gemeente waarin die kamer gelegen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/belg-zomaar-wonen-werken-nederland.435215
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huur een kamer bij je vriendin volgens hospita-contract: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/kamerverhuur/hospitakamers

Het beste antwoord

Dat is absoluut niet nodig. Als jij, als Belg die in België woont, in Nederland wil werken dan kan dat zonder problemen. Nederland en België hebben sinds 1991 een verdrag gesloten welke bepaald dat je zonder problemen in ons land mag werken terwijl je in België woont (geldt overigens ook voor Duitsland).

Ook voor het betalen van salaris is er geen enkele verplichting voor een Nederlandse bankrekening (zeker nu met de invoering van de IBAN-nummers).

Waar je zelf rekening mee moet houden is dat je over het Nederlandse inkomen in Nederland belasting en premies moet betalen. Wel krijg je dan in België vrijstelling van een aantal premies en belastingen om te voorkomen dat je dubbel moet betalen. Ook dat staat in het verdrag dat is gesloten tussen België en Nederland.

Wat wel aan de orde zou kunnen zijn als je in Nederland solliciteert is dat men wil dat je op een maximale afstand van je werk woont (of een maximum reistijd hebt). Dat zou door je woonplaats in België een probleem kunnen zijn.

Als je een kamer wil huren in of in de buurt van de plaats waar je aan het werk wil kun je terecht op bv. www.kamernet.nl , bij de woniingbouwvereiniging in die plaats of bij particuliere verhuurders zoals www.pararius.nl of www.domica.nl . Met een adres (ook van een onzelfstandige woonruimte zoals een kamer of etage) kun je je inschrijven bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eerst een kamer vinden en jezelf dan inschrijven bij de gemeente waar je wilt wonen!