Als je tegengehouden wordt i.v.m. niet hands-free bellen in de auto mag je dan gebruik maken van je zwijgrecht (zie toelichting)?

Stel je wordt aangehouden voor het niet hands-free bellen in de auto.

Ben je verplicht de vraag naar het merk en type telefoon en / of de provider (naar waarheid) te beantwoorden?

In Nederland heb je toch nog altijd het recht om niet aan je eigen veroordeling te hoeven meewerken? Dit behoudens uitzonderingen uiteraard, maar dit lijkt me niet een van die uitzonderingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je wordt staande gehouden... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Cryo, laat ik maar even net doen of mijn neus bloedt over het verschil, goed je zat in mijn voorbeeld dronken handsfree te bellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
(Kinderen en) dronkaards vertellen de waarheid, dus in dat geval is je vraag niet van toepassing.   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is irrelevant! Gewoon niet (hand held) bellen, dan word je er ook niet voor aangehouden. Denk aan de veiligheid van jezelf, maar vooral aan de veiligheid van anderen!! En als je dat niet wil, aanvaard dan gewoon de consequenties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het hier besproken gedrag gevaarlijk kan zijn staat buiten kijf, dat de gedraging echter altijd en categorisch gevaarlijk zou zijn valt nog te bezien, daarbij komt dat veel andere dingen in de auto ook afleiden en gevaar kunnen veroorzaken, daarbij komt dat het ook op de fiets gevaarlijk is, maar, vooralsnog niet verboden. Dan vind ik het zonder meer terecht dat ik me afvraag of deze boetes al dan niet met een goede reden worden uitgedeeld en of de beslissing dit als overtreding te bestempelen op juiste gronden is genomen. Maar en laat ik daar duidelijk over zijn, daar gaat het in deze vraag niet om. In je reactie onder je inmiddels verdwenen antwoord stond dit: "De vraag of het juridisch dan mogelijk is om je te beroepen op je zwijgrecht, vind ik werkelijk te ver gaan. De grootste criminelen gaan vrijuit door vormfouten..." Ja, een aantal criminelen komt vrij door vormfouten, maar daar hebben we het hier niet over, we hebben het hier over verkeersonveilig gedrag versus grondrechten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Handheld bellen op de fiets is in sommige landen wel degelijk verboden. Bijvoorbeeld in Duitsland. Het argument dat een bepaalde handeling in sommige gevallen ongevaarlijk is en dus maar niet beboet zou moeten worden, gaat niet op. Dat gaat namelijk ten koste van de duidelijkheid. In het geval van bellen: er zullen best situaties zijn waarin handheld bellen wel acceptabel is. Sta je handheld bellen in zulke situaties toe, dan zullen anderen dat zien, ze zullen zien dat de politie er niets aan doet, maar in *hun* beleving is handheld bellen ook in die situatie *niet* verantwoord. Ze zien dus dat de politie onverantwoord gedrag niet beboet. Gevolg: schuivende grenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, dat argument over verschuivende grenzen is duidelijk en daar kan ik inkomen. Maar dit vergelijken met criminelen die vrijkomen door vormfouten gaat me te ver.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ehm, die opmerking over de criminelen was niet van mij... Maar goed, voor zover ik het heb begrepen, is Esme vrijgesproken vanwege iets dat vergelijkbaar is met een vormfout. Dat staat los van de vraag of zij wel of niet iets verkeerds heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het Cryo, sorry, in de gauwigheid reageerde ik op twee dingen in een reactie zonder daar duidelijk een scheiding in aan te brengen.

Het beste antwoord

Je hoeft niet te antwoorden. Het is mij een keer overkomen en omdat de agent toen het verkeerde type mobiel op de bekeuring had gezet, ben ik onder de 140 € boete uitgekomen. Met een rechtszaak natuurlijk. Dus hoe minder je zegt, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar, want dit hoort heel niet op het proces verbaal te worden genoteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, hij had een heel verkeerd type opgeschreven en nog zo'n paar slordigheidjes. En toen hebben we ervoor gezorgd dat de rechter ook in twijfel trok of ik überhaupt wel met dat mobieltje in m'n hand zat.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het hoort niet te worden genoteerd. Maar als de agent het toch noteert, en hij noteert het verkeerd, dan is het PV niet rechtsgeldig omdat je dan wordt bekeurd voor een vergrijp dat je niet hebt begaan. Had de agent het type niet opgeschreven, dan had Esme de bekeuring moeten betalen. (Enneh, Esme - dat zou ik eigenlijk wel terecht vinden. Vanochtend nog, toen ik naar het station fietste, zag ik op de andere weghelft een auto die ongewoon langzaam reed. Ik dacht dat hij de weg zocht. Hij bleek echter te telefoneren. Zonder dat hij het merkte reed hij met zijn lage snelheid een fietser klem tussen zijn auto en een langs de weg geparkeerde auto.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: het is niet dat ze dan wordt bekeurd om een vergrjip dat ze niet heeft begaan, maar omdat er dan gewoon reden is om te twijfelen. Wie zal het zeggen of ze het al dan niet heeft begaan? Als de agent het ene feit onjuist noteert, kunnen andere feiten ook onjuist worden genoteerd. Maar dat hoeft niet. De rechter kan er gewoon niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel. Ik zat in een file te wachten en keek even naar een SMS-je dat ik ontving. Niks geen fietsers of andere rijdende weggebruikers. Alleen stilstaande :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
In dat geval is de vraag of de bekeuring terecht was. Als je een SMS-je krijgt en je parkeert je auto langs de kant van de weg, waarna je in volledige stilstand je SMS-je bekijkt, ben je - volgens mij - niet strafbaar. Ik meen dat je ook niet strafbaar bent als je dat doet terwijl de motor nog draait. Je neemt dan immers geen deel aan het verkeer. Je mobiel in de hand houden is alleen strafbaar wanneer je actief deelneemt aan het verkeer (in NL: als bestuurder van een motorvoertuig; in andere landen ook op de fiets). Juridisch gezien zou je kunnen betogen dat je, stilstaand in de file, niet actief deelnam aan het verkeer. Je zou altijd kunnen zeggen dat je de auto zelfs in z'n vrij had gezet. Dat geldt natuurlijk niet wanneer de file langzaam voortsukkelt. Ik weet zelfs niet of het überhaupt een geldig argument is; maar het zou zomaar kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag of de bekeuring terecht was, is natuurlijk waar de rechtszaak om draaide. En als de politie feiten onjuist vermeldt, dan is er voldoende reden om te twijfelen of de bekeuring terecht is. Lang leven het 3 partijen systeem. Of je strafbaar bent terwijl je belt en je motor nog draait (op de openbare weg!), weet ik niet. Men zou kunnen redeneren dat je tijdens je telefoongesprek je koppeling loslaat (ervanuit gaande dat je nog in een versnelling staat). Is maar een gedachte. Misschien is de wet wel gewoon zo dat handsunfree telefoneren gewoon niet mag op de openbare weg in een voertuig. Zover rijkt mijn kennis niet. (Ik wilde schrijven "ruikt mijn kennis niet', vreemd.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al weer een tijdje geleden, maar volgens mij is het in de hand houden van je mobiele telefoon strafbaar. Dat staat dan ook in het PV. Het woord "telefoneren" wordt niet genoemd.
@ Cryofiel ... dat hebben we allemaal niet opgevoerd tijdens de rechtszaak, alleen het feit dat het PV slordig en fout was ingevuld. Er zijn toentertijd twee zittingen geweest. Na de eerste werd de betreffende agent opgedragen zijn huiswerk beter te doen. En bij de tweede had ie dat niet of onvoldoende gedaan. Toen was het bingo voor ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het maakt niet uit of je belde of niet (is namelijk nauwelijks te controleren/bewijzen). Je bent al strafbaar als je je mobiel alleen maar vasthoudt.

Andere antwoorden (8)

Mij lijken deze vragen niet relevant. En lijkt mij dat je niet verplicht bent tot antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat je dat vindt. Zelf bestuur ik geen auto, maar ik lees keer op keer dat deze vragen wel steevast gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met andere woorden, waar ik benieuwd naar ben, mag je erover zwijgen, mag je eventueel ontkennen dat je een telefoon bij je hebt etc.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt niet onder zwijgrecht. Type toestel en provider zijn misschien intressant voor jaarverslag politie maar hebben niets te maken met de overtreding. Dus ik zou deze vragen niet beantwoorden. Of als type Schrotum XR firefly opgeven en als provider AT&T Havana.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BvW: spreek je jezelf niet een beetje tegen? Je zegt dat het niet onder zwijgrecht valt, maar vervolgens zeg je dat je de vragen niet zou beantwoorden, oftewel je zou zwijgen. Ik ben 't wel met je eens hoor, 't heeft er gewoon niets mee te maken, dus de politie kan de pot op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwijg'recht.' is een wettelijke omschrijving welke inhoud dat je niet verplicht bent to politie en justitie vragen te beantwoorden welke je evt verdediging kunnen beïnvloeden. Wat dus niet slaat op een vraag tbv statistische doeleinden van politie, als hier bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal wel kloppen, wat je zegt over zwijgrecht. Maar je hebt nog steeds het recht om te zwijgen op statistiekvragen, of dat nu technisch gezien onder zwijgrecht valt of niet :P Maar goed, niet belangrijk.
Het is in een dergelijke situatie altijd mogelijk om je te beroepen op je zwijgrecht. Maar ik geloof heilig dat het beter is om dit niet te doen, al is het alleen maar om te voorkomen dat je tegelijkertijd een bekeuring krijgt voor (bijvoorbeeld) het niet dragen van je gordel, het niet gebruiken van je richtingaanwijzer, iets te lang op de linkerbaan zitten, noem maar op. Er zijn genoeg kleine vergrijpen waar je altijd wel een bekeuring voor aangesmeerd kan krijgen en je hebt geen enkel verweer. Hooguit kom je onder je bekeuring van je telefoon uit, maar om daar nu 3 andere bekeuringen voor in de plaats te krijgen...
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus 'Lex Mulder' e.d. betekent gewoon nog steeds dat rechtszekerheid niet meer bestaat in dit land?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een link naar het onderzoek, yann1?
Je krijgt een foldertje mee over handsfree-setjes, als ik het goed begrepen heb. Als jij niet wilt vertellen welk merk telefoon je hebt, hoef je dat niet te vertellen. Alleen je rijbewijs moet je laten zien, voor de rest is het niet verplicht. Maar je schiet er natuurlijk weinig mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dan de informatie die ik elders lees, onder meer hier op de site, dat merk en type gebruikt worden in een proces-verbaal als ondersteuning op het 'bewijs' althans om de rechter zo nodig te overtuigen niet juist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen wel weer mensen over vallen, maar ik zeg 't toch lekker: Als dat zo is; tip: liegen. "Ja meneer de agent, (steekt z'n Nokia met Telfort-abonnement weg) ik heb een Ericson met Hi"
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
foldertjes heb ik nog nooit gezien in de praktijk.
Uit betrouwbare bron: je hoeft nooit te antwoorden op vragen van de politie, je hebt inderdaad zwijgrecht. In dit geval dan wel met het resultaat dat heel je auto binnenste buiten gekeerd wordt, omdat die telefoon toch echt gevonden moet worden... Heel veel schiet je er dan volgens mij niet mee op. En daarnaast: als je niet handsfree belt weet je dat je het risico loopt om gepakt te worden. Wil je geen boete, bel dan niet of handsfree!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag de politie dat als basis gebruiken om zelf te zoeken dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag, als ze je hebben zien bellen. Dan is het dus zeker dat er een telefoon aanwezig is. Het zou wel heel makkelijk zijn als je er onderuit zou kunnen komen door gewoon je telefoon te verstoppen.
Dat doen ze trouwens ook als je zo'n radardetector in de auto hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, okee, maar dan hebben ze een radardetectordetector om het te constateren. Dat ze veel mogen is me bekend, zo is iemand die ik ken onlangs bekeurd voor het rijden zonder gordel, terwijl hij hem altijd draagt, gewoon echt altijd, toch beweren ze dat gezien te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie beweert zovaak wat... Dat ik te hard reed bijvoorbeeld, terwijl een oma voor mij uitliep op mij en ik mij aan de snelheid hield. Maar ja, ik had een sportieve wagen en die oma niet. Dat ik te vroeg voorgesorteerd had bijvoorbeeld. Ik had een sportieve wagen, de anderen die het deden niet. Dat ik bumperkleefde. Nee, iemand sneed mij vanaf de rechterhelft. Maar ja, ik had een sportieve wagen, die ander niet. Dank u voor de rekening van 300 euro... Het probleem met politie is dat als zij iets beweren en jij geen keihard bewijs van het tegendeel hebt, je genaaid bent. De wet gaat er zo'n beetje keihard vanuit dat een ambtenaar die PV opmaakt de waarheid spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze willen zo graag vervelend doen. Mijn zoon heeft ook een sportieve auto. Hij reed een keer linksaf door oranje terwijl er een politieauto rechts voorgesorteerd stond. Ze keerden meteen om hem aan te houden. De agent begon hem de les te lezen. keek in de auto, zag mij zitten en werd opeens een stuk vriendelijker. Ik durf te wedden dat mijn zoon als hij een van zijn vrienden bij zich had gehad toch mooi een punt was kwijt geweest.
Die arme jongen is zich lam geschrokken. Hij had net een week zijn rijbewijs en we waren op weg naar het ziekenhuis, waar zijn vader lag na een herseninfarct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij stopte toen hij mij zag ook meteen zijn bonnenboekje weg.
Oeps, ik ben nog steeds woest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan drammen over een oranje licht (wat nog geen rood is), terwijl ze zelf een echte overtreding maken door vanaf rechts voorgesorteerd zijn linksaf te slaan...
Ik meen dat bij de notitie van het feit (in het proces verbaal) tegenwoordig altijd merk van de foon vermeld moet worden, misschien als bewijs dat de agent je telefoon heeft gezien.
Ik weet wel (dankzij van die tv-programma's) dat ze bij de 'verklaring' altijd zeggen dat je geen verklaring hoeft te geven (dus niet waarom je zat te bellen bijvoorbeeld).
Ik heb in die programma's eigenlijk nooit gezien dat iemand weigerde antwoord te geven op die vraag, wonderlijk misschien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De informatie die ik hier uit reacties haal en die ik hier op GV en elders lees over of het nu wel of niet op het PV zou moeten worden genoteerd is wat tegenstrijdig. Maar als het wel moet, dan is dat volgens mij strijdig met de mogelijkheid die je gewoon hebt om erover te zwijgen (welk merk en type) en het lijkt mij ook geen geldige reden voor oom agent om dan maar je auto te mogen doorzoeken. Dit wringt dus mijns inziens een beetje allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien de politie bellen om te vragen hoe het zit? Ik word nu namelijk ook nieuwsgierig ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de politie een gegrond vermoeden heeft, mogen ze doorzoeken. Je huis, je auto, whatever. "Gegrond" is hier het sleutelwoord denk ik. Het is natuurlijk vervelend voor de machthebbers als jij liegt/zwijgt tijdens het opmaken van het PV en bij een rechtszaak andere dingen beweert (omdat je gelogen had) dan de agent en het kunt bewijzen. Dan moeten ze seponeren. Ik denk dat ze daarom mogen zoeken, om dat te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoeken okee, ik weet niet hoe het zit met de auto, maar de doorzoeking van een huis is vrij strikt geregeld (en terecht), daar moet het om bepaalde strafbare feiten gaan (ook in de WWM en de Opiumwet staan een paar uitzonderingen) en anders / meestal moet het met een bevel tot binnentreden gebeuren. Is het bij de auto dan behoorlijk anders geregeld? Ik wordt inderdaad ook wel benieuwd en begin me af te vragen of handig is deze vraag eens voor te leggen aan de lokale (of telefonisch bereikbare) dienders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het bij je auto anders dan je huis. Bij een auto mogen ze (volgens mij) veel eerder doorzoeken dan bij een huis. Zo is onze camper (van ouders) wel eens doorzocht door de Oostenrijkse douane omdat we zeiden dat het voertuig op de aanhanger geen motor was maar een bromfiets. Vermoeden van smokkelen he. (Stomme douane die de 30 sloffen sigaretten niet vondt hoor.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar: LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zat notabene gewoon achter een klep! Kwestie van lastig willen vallen zonder echt wat te wilen eigenlijk.
Je hebt gelijk, maar
Bij strafrecht is men verplicht om je te vertellen dat je niet tot antwoorden verplicht bent (cautie). Dit moet men je vertellen voordat je een verklaring gaat afleggen. Bij administratief recht is dat anders geregeld en hoeft die mededeling niet gedaan te worden.
De wet muldergedraging (waar het niet HF bellen onder valt) valt onder administratief recht.
Maar in de praktijk zal men altijd aan jou vragen wat de rede was voor je gedraging. Als jij daarop antwoord dat je je beroept op zwijgrecht is er niets aan de hand en zal die opmerking worden genoteerd door de controlerende ambtenaar.
Zwijgrecht kan overal op worden toegepast het is wettelijk (grondwet) vastgelegd dat niemand behoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
Maar als je een opsporingsambtenaar onthoud van noodzakelijke info zoals naam/adres gegevens door je te beroepen op zwijgrecht heb je wel een probleem, in dat geval zou je aangehouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste wordt je voor dat delict niet tegengehouden of aangehouden maar staande gehouden en ter plaatse geverbaliseerd.
Aangehouden worden betekent dat je mee moet naar het politiebureau.
Ten tweede heb ik nog nooit meegemaakt dat een agent vroeg om wat voor merk / type van carkit of telefoon dan ook.
Maar waarom zou je die informatie niet geven als er om gevraagd word door een politiefunctionaris?
Verder is het in NL inderdaad nog steeds zo dat men niet aan de eigen veroordeling hoeft mee te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanhouding moet niet worden verward met staandehouding wat een lichtere vorm van vrijheidsbeperking is. Een verkeersovertreder zal over het algemeen door de politie staande worden gehouden, waarbij soms een proces-verbaal wordt opgemaakt, http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrestatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volksmond spreekt men echter meestal van aangehouden bij een verkeerscontrole
Ingevolge artikel 29 Wetboek van Strafvordering heeft iedere verdachte het recht te zwijgen.

Artikel 29
[1.] In alle gevallen waarin iemand als verdachte wordt gehoord, onthoudt de verhoorende rechter of ambtenaar zich van alles wat de strekking heeft eene verklaring te verkrijgen, waarvan niet gezegd kan worden dat zij in vrijheid is afgelegd. De verdachte is niet tot antwoorden verplicht.
[2.] VOOR HET VERHOOR WORDT DE VERDACHTE MEDEGEDEELD DAT HIJ NIET VERPLICHT IS TOT ANTWOORDEN
[3.] De verklaringen van den verdachte, bepaaldelijk die welke eene bekentenis van schuld inhouden, worden in het proces-verbaal van het verhoor zooveel mogelijk in zijne eigen woorden opgenomen. De mededeling bedoeld in het tweede lid wordt in het proces-verbaal opgenomen.

Een verdachte is volgens art 27 van dat zelfde wetboek:

Artikel 27
[1.] Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
[2.] Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wien de vervolging is gericht.
3 De aan de verdachte toekomende rechten komen tevens toe aan de veroordeelde tegen wie een strafrechtelijk financieel onderzoek is ingesteld of te wiens aanzien op een vordering van het openbaar ministerie als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht niet onherroepelijk is beslist.

Uit deze beide artikelen valt op te maken dat je het recht hebt te zwijgen.

Echter als jij een bekeuring krijgt, wordt door de agent aan jou in feite een schikking ter voorkoming van strafvervolging aangeboden.

Als je dàn zwijgt heeft dat tot gevolg dat je voor de rechter 'mag' verschijnen.
Daar heb je ook het recht te zwijgen..maar je kunt dan echter ook niets ter verdediging van jezelf aanvoeren.

Hetgeen tot gevolg kan hebben dat je straf aanzienlijk zwaarder uitvalt.

Let op: Men moet jou dus nadrukkelijk op je zwijgrecht wijzen
Wanneer de politie of de rechter jou NIET op je zwijgrecht attendeert..heeft dat tot gevolg dat je vrijuit gaat..dus let daar scherp op..

Groet,

Ton