Mag je onbetaalde spullen van een klant zonder toestemming terug pakken?

Als ondernemer heb ik div klanten die niet betalen en waarvan ik weet dat ze ook nooit zullen betalen vanwege hun verleden. Mag ik die buiten de rechter om terughalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Antwoorden (5)

Ja, je kunt het zgn retentierecht uitoefenen. Dat betekent dat je het te leveren onder je houdt tot het betaalt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dit kan je terug halen, je zal het wel in je leveringsvoorwaarden op moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerst de bijlage lezen voor je een min geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de rechter maakt hij geen kans en door middel van een deurwaardersexploot kunt u uw eigendom laten terughalen. De hiervoor gemaakte kosten zijn voor rekening van de klant.
Wettelijk gezien zal dit wel niet mogen.
Maar wettelijk gezien, moet de klant ook betalen.
Ik zou in dit geval, recht in eigen hand nemen en de goederen terug halen.
Tref je een slimme klant en komt er een rechtzaak van, dan vertel je dat je het hebt teruggekocht.
Nu moet de klant zelf gaan bewijzen dat het niet waar is.
Maar die kan niet eens bewijzen dat ze het gekocht hebben.
Er bestaat geen bewijs dat ze eigenaar waren.
Ik zou de gok nemen.( heb het ooit zo eens gedaan! )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een vraag met een dubbele boden. Met mag onder twee voorwaarden.

De eerste voorwaarde is dat u vooraf afgesproken heeft dat u dit recht uit mag oefenen. Het standaard overeenkomstenrecht regelt dit niet automatisch: dit gaat er vanuit dat als twee partijen iets afspreken, waarbij er wederzijdse afspraken zijn, dat zij dit ook zullen doen. Daarom moet er apart (in leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden, of het contract zelf) afgesproken worden dat het eigendom pas overgaat als aan de betalingsvoorwaarden is voldaan. Heeft u dat afgesproken, dan mag u eisen dat de goederen weer teruggebracht worden.

Dat brengt me op de tweede voorwaarde: het is niet toegestaan om ze zomaar mee te nemen. Gaat het om zaken die vanaf de openbare weg te halen zijn dan mag het: het is immers uw eigendom. Maar moet u hiervoor een eigendom (woning, loods) betreden, dan mag dit zeker niet. U maakt zich dan immers schuldig aan huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad het goede antwoord. Je mag de spullen meenemen want ze zijn van jouw, je mag echter niet de locatie betreden waar de spullen zich bevinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door middel van een deurwaardersexploot kunt u uw eigendom laten terughalen. De hiervoor gemaakte kosten zijn voor rekening van de klant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Monaliza Ja! Goede aanvulling. De deurwaarder kan zelf natuurlijk ook niet zomaar binnentreden, maar kan wel toegang verschaffen met de politie als de schuldenaar niet mee wil werken. Overigens kan niet elk 'goed' zomaar met eigendomsvoorbehoud verkocht worden. Het goed moet duidelijk identificeerbaar zijn (serienummers), dus het is toch wel weer heel erg afhankelijk van de zaken die vraagsteller verkoopt of hij (in de toekomst) iets aan zo'n eigendomsvoorbehoud heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dank alvast voor jullie uitleg!!
In mijn zaak gaat het om folie die aangebracht is aan de binnenzijde van autoramen. (verduisteren)Ik zal dus in de auto van de klant moeten gaan om deze folie te verwijderen. Natuurlijk gaat de Folie kapot en is niet meer verkoopbaar, maar het gaat mij erom dat de klant niet meer profiteerd van mijn product en geleverde werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De auto staat dus wel op een openbare weg. Maar is wettelijk gezien toch te verdedigen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet uit mijn hoofd kunnen zeggen of het zomaar mogelijk is om zonder strafrechtelijke gevolgen een auto binnen te treden (afgesloten of niet) om folie te verwijderen, maar het voelt verkeerd aan ;-) Daarbij: eigendomsvoorbehoud in de formele zin is weliswaar mogelijk, maar het terughalen bij deurwaardersexploot lijkt me moeilijk. Het folie zal immers niet een uniek serienummer hebben, en het eigendom kan dus redelijkerwijs betwist worden. Dat wordt dan dus alsnog een gang langs de rechter. Daarbij geldt ook dat het niet alleen om het leveren van een goed (de folie) gaat, maar ook om het leveren van een dienst (het aanbrengen van de folie). Op een dienst kan geen eigendomsvoorbehoud rusten (wel over de gebruikte goederen natuurlijk, maar niet het aanbrengen zelf). De wet staat wel toe om de eigen prestaties (dus het aanbrengen van de folie) op te schorten indien de tegenpartij zich niet aan de afspraken houdt, maar niet om ze ongedaan te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Ik kan je uiteenzetting goed volgen! Het blijf lastig. Het zgn terugkopen is dus ook niet mogelijk.
Een pak slaag zou ook al genoegdoening kunne geven maar dat is geweld uiteraard en onbetwist strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het verkopen van de vordering aan een incassobureau geen uitkomst bieden? Die zullen niet het hele bedrag ervoor betalen, maar in ieder geval iets, en de wanbetaler wordt daar sowieso niet beter van
ronaldP
11 jaar geleden
Volgens mij hoeft een wet van retentie niet apart bij koop 'overeengekomen' te worden. Alleen de omstandigheden kunnen verschillen waardoor afdwingen niet altijd mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronaldP: Dat moet toch wel expliciet afgesproken zijn. (Waarmee u overigens met 'wet van retentie'?) In principe is een koopovereenkomst de overdracht van een goed in ruil voor een wederprestatie (meestal geld). De plicht van de partij die het goed levert (de verkoper) is om het eigendom over te dragen aan de partij die het goed ontvangt (de koper). De plicht van de koper is om de betaling te verrichten. Logischerwijs is het niet zo dat een actie de andere volgt. In het dagelijks verkeer (vooral bij consumentenkoop) is het zo dat het onder het mom van gelijk oversteken (bij de kassa) gebeurt. Maar dat neemt niet weg dat er afgesproken kan worden dat de koper vooraf betaalt*, of achteraf (met een betalingstermijn). De plichten van de koper en de verkoper veranderen niet als er geschoven wordt met het tijdstip waarop eenieder zijn of haar verplichtingen moet doen. Daaruit volgt automatisch dat een eigendomsvoorbehoud een afwijking is van een standaard koopovereenkomst: immers betekent het dat een verkoper een deel van zijn prestatie uit mag stellen. Het is immers zo dat de verkoper wel de levering doet, maar de eigendomsoverdracht nog uitstelt. Dit moet dus wel degelijk afgesproken zijn. * Bij een consumentenkoop zijn er overigens wel wettelijke beperkingen die bepalen dat de consument slechts verplicht kan worden een deel vooraf te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronaldP: na het lezen van uw antwoord begrijp ik dat we het over verschillende dingen hebben. Ik heb het over een eigendomsvoorbehoud wat gemaakt kan worden bij (koop)overeenkomsten waarbij goederen alvast geleverd worden, maar waarbij het eigendom pas overgaat bij betaling. Het retentierecht waar u het over heeft is geregeld in boek 3 van het burgerlijk wetboek, artikelen 290-295.
Bij mijn weten is het recht op retentie alleen van toepassing indien het voorwerp/product onder beheer is (teruggebracht) bij de verkopende partij.

Denk hierbij om een auto waar service op verleent is maar niet betaald. wanneer de auto wederom voor service wordt aangeboden, kan de verkoper retentie toepassen en kan de 'eigenaar de auto pas weer krijgen indien volledig betaald is.

Voor alle andere zaken zou je aangifte moeten doen of indien geen medewerking wordt verleent, door tussenkomst van de rechter.

Een koop is een overeenkomst waarin wordt betaald wie welk product koopt tegen welke prijs.

Presteert 1 partij eerder (aanbetaling of levering) dan kan dat alleen wanneer dit wordt overeengekomen, anders blijft 1 partij in gebreken. Aanslag sturen, betaling eisen, deurwaarder, beslaglegging.