Stel, je hebt een geschil met een garage. Hoe start je een rechtszaak en wat kost dat en krijg je dat terug als je wint?

Het lastige is dat de garage niet is aangesloten bij een geschillencommissie. Daarom is verzekerde rechtshulp niet mogelijk.

Het gaat over iets waar garantie op zat, en ik heb binnen die termijn de auto teruggebracht. Maar de garage erkent (meerdere malen) niet dat er iets aan mankeert (ik denk dat een onafhankelijk expertise-onderzoek anders uit zou wijzen, maar zo'n onderzoek kost ook al gauw 450 a 600 euro. Dus dan moet je dat ook nog terug zien te krijgen).

Praten met de garage heeft geen zin meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Antwoorden (1)

Hoe een rechtszaak op te starten is in principe eenvoudig maar kost veel geld. Daarvoor neem je een advocaat in de arm.
Deze bekijkt de voorliggende zaak en maakt een inschatting van de kans op het winnen van de zaak. Mocht hij zeker zijn van een gedegen kans op slagen dan maakt de advocaat een dossier aan en verzoekt de Kanton rechter in een civiel rechtelijke procedure om een vonnis waarin hij de door jou geleden schade op de tegenpartij vordert met inachtneming van de gemaakte procedurekosten en zijn honorarium.

Als de rechter ter terechtzitting de partijen gehoord heeft neemt hij een besluit, het vonnis.
Als dit vonnis in jouw voordeel uitvalt dan ontstaat er een civiele vordering van jou op de tegenpartij die deze dan zal moeten betalen. Je hebt dan machtsmiddelen om de vordering daadwerkelijk te gelde te maken.

Een rechtsbijstandverzekering is er niet om rechtszaken zelf op te starten maar om dekking te geven tegen juridische kosten voor het geval jijzelf in enig juridisch dispuut terecht komt waarvoor je gedaagd wordt.

Voor het zelf opstarten van civielrechtelijke zaken zul je de kosten dan ook zelf moeten dragen en alleen in geval van winst in de zaak (gedeeltelijk) kunnen vorderen op de tegenpartij.

Overigens kun je de auto bij een ANWB technostation laten onderzoeken. Als je lid bent zijn de kosten alleszins redelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Overigens kun je de auto bij een ANWB technostation laten onderzoeken. Als je lid bent zijn de kosten alleszins redelijk." Dat kost ruim 400 tot zo'n 600 euro als ik me niet vergis; en er moet een heel eind gereden worden omdat de ANWB maar twee technocentra heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergist je idd in de prijs. 'n totaal keuring kost maximaal €. 318,- maar dan kom je met een 8 cylinder over de top auto van het merk ferrari of jaguar aan. Gemiddeld kost een keuring voor een gemiddelde auto ca. € 199,- voor een standaard 4 cylilinder benzine auto. (prijs voor niet leden.) Gas of diesel wordt idd iets duurder maar zeker geen 400 tot 600 euro. Ja, nadeel is dat je of naar Utrecht of naar Den Haag moet voor de keuring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een keuring; maar ik bedoelde een expertise-onderzoek :).