Ik ben helemaal vergeten om een nieuwe i.d.kaart aan te vragen en ben halve maand te laat nu, is dat erg?

Kun je dan b.v. ook een boete krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
48.2K

Het beste antwoord

Het is 'erg' in die zin, dat de kaart niet meer als identificatiebewijs gebruikt kan worden. En dat je niet meer 'legaal' over de grens kunt. Strikt genomen is een ongeldige kaart hetzelfde als 'geen kaart', de kaart heeft zijn waarde verloren. Je kunt je niet identificeren met een identiteitsbewijs dat verlopen is.

"Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten. "
aldus http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

Als een rijbewijs minder dan een jaar verlopen is, krijg je een boete van euro 85.- als je daarop 'betrapt' wordt. Of er een boete is voor (het tonen van) een ongeldig identiteitsbewijs heb ik niet kunnen vinden. Maar:

"Volgens de Wet op de Identificatieplicht kan een agent in principe altijd een identiteitsbewijs vorderen:

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet
1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder. "

Dan hebben we nog artikel 447e uit het Wetboek van Strafrecht: "Hij die niet voldoet aan de verplichting om een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden, hem opgelegd bij artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht , wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie." Dat is een boete van max. euro 3900.-.

Merkwaardig in deze bepaling is, dat het woord 'geldig' er niet bij staat.

Mijn conclusie: voor een gewone controle op straat zal het niet zo 'erg' zijn als de Nederlandse identiteitskaart is verlopen, maar als je ermee op reis wil gaan, zou ik toch zorgen voor een geldige. Ik vermoed dat je het vliegtuig naar het buitenland niet in komt met een ongeldig exemplaar. Geen boete krijgen maar achter moeten blijven is echter ook weer zoiets...
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je geen snode plannen hebt of op vakantie gaat zometeen dan denk ik niet dat het erg is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, ik boete krijg je hier niet voor. wat wel kan gebeuren is dat instanties de kaart niet meer accepteren, als je iets aan wil vragen, zoals een nieuwe bankrekening of iets dergelijks.

de politie doet hier echter niks mee, een ook op het gemeentehuis krijg je geen last, als je een nieuwe kaart aanvraagt.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Geen probleem. Mij is verleden jaar hetzelfde overkomen, maar er werd niet moeilijk over gedaan en ik kon gewoon zonder probleem de aanvraag indienen.