Bestaat er een kilometervergoeding voor het ophalen van je kind bij je ex?

Mijn man's ex woont 30 min bij ons vandaan en het kost mijn man 2 uur aan reistijd bovendien ook nog eens een hoop benzine. Daarom vroeg ik me af of er een soort van reiskosten vergoeding bestaat. Of kan je dit ook opgeven als levensonderhoud bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
10.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je nou echt dat je de maatschappij voor die kosten op wil laten draaien??
paulus811
11 jaar geleden
Wobbeltje, ik heb nieuws voor je; alimentatie IS fiscaal aftrekbaar dus de maatschappij draait er al voor op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dit valt niet onder alimentatie volgens mij..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij woont 30 minuten afstand, en toch kost het 2 uur?
2x30 is 60. Maar wellicht staat er altijd file...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sjongejonge... Wat is de volgende stap? Moeten we straks ook de rithes van en naar school, voetbal, etc, etc gaan betalen?! Wat is er mis met werken voor he geld en opdraaien van de kisten waarvoor je zelf verantwoordelijk bent?!
Frimu2
11 jaar geleden
@ Peter 1007 :-) ... Ik las ook al zoiets.
Wellicht word er nog ergens naartoe omgereden :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja 2 uur onderweg. Ophalen en wegbrengen dus zaterdag 1 uur en zondag 1 uur is toch echt 2 uur. ( zonder file) en let wel er zijn ook vaders waarvan hun kinderen nog verder wonen, zo loopt het aardig op naast de alimentatie.
Nu gaat mijn man met zijn ex overleggen om het om en om te doen. De ene week haalt hij hem en de andere week andersom. Lijkt mij ook een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ti's een half uur heen en terug, voor de duidelijkheid, aangezien mensen hier zich er nogal druk om maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerlijkste oplossing lijkt mij dat pa en ma beide halen en brengen. Desnoods op een vast punt als het niet het huisadres kan zijn.
loginabcde
11 jaar geleden
@Kalashnikov9, 2x (heen terug) een half uur om ze heen te brengen en 2x een half uur om ze op te halen.
Lijkt me inderdaad het beste om met beide partijen af te spreken tot een wederzijds 'ophaal beleid' of om en om ophalen in geval van beide beschikking over auto of een berekening maken van de kosten per weekend en dit samen delen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dit hoor gewoon bij de bijkomende kosten van een scheiding. Daar zitten namelijk absoluut ook (financiële) nadelen aan. Beroerd als je er in zit, maar 't is nu eenmaal niet anders. Er staan ook weer voordelen tegenover. En van zaterdag op zondag logeren (op wiens instignatie gebeurt dat niet ?? Die is dan in elk geval verantwoordelijk voor de extra kosten van twee keer moeten pendelen) scheelt natuurlijk enorm. Ook logistiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De consequentie van scheiden (een keuze) is dat het je een boel voor- en nadelen oplevert.
Net zoals de keuze om te trouwen en kinderen te krijgen. Gelukkig zijn in nederland nog steeds veel kosten aftrekbaar van de belasting. Profiteer er snel van... er moet nog flink 'bezuinigd' (lees: geld binnengeharkt) worden in den haag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, kinderen brengen kosten met zich mee. Zelfs wanneer je van hun moeder scheidt. Jammer dat de vader het kind als zo'n last ziet dat hij zelfs gaat rekenen met het aantal uren dat hij onderweg is om zijn kind te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet het idee dat het vader is die daar problemen overmaakt, meer de nieuwe partner die zich niet realiseert dat een tweedehandsje nu eenmaal kosten heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me er lang van kunnen weerhouden maar toch wil ik nog reageren op al die personen die blijkbaar uit 1 vraag, wonderbaarlijke conclusies trekken. Ik stel een vraag waar goeie vraag voor bedoeld is. Commentaar op ons privé leven vind ik niet echt toepasselijk. Daarom ben ik van mening dat de mensen die maar concluderen dat mijn man vreemd ging met mij, of niet voor de kosten van zijn kind op wil draaien of dat ik er een probleem van maak, zelf gefrustreerde mensen zijn, die zelf door hun partner zijn ingeruild of moeilijk met hun ex en nieuwe liefde door 1 deur kunnen! Hopelijk lucht het voor die mensen op om hun frustratie op mij af te reageren, mij doet het namelijk vrij weinig. Wat wel zo is, is dat vaders die om welke reden dan ook gescheiden zijn het financieel zwaar hebben. Zeker als er weer een nieuw gezin ontstaan is, wat natuurlijk ook weer kosten met zich mee brengt. Ook als de ex vrouw in kwestie ook al jaren een nieuwe relatie heeft, bloed de ex man het langst. Dat hoort ook zeker bij de gevolgen van een scheiding!!
Daar ben ik me zeer van bewust. Maar als dan ook de afstand om je kind op te halen steeds groter wordt en het geld ook niet op je rug groeit dan vind ik dat je wel op zoek mag gaan naar andere alternatieven. Aangezien er bij de belastingdienst genoeg vergoedingen zijn waar niet veel mensen van af weten. Voor de mensen met positieve en nuttige reacties, hartelijk dank!
paulus811
11 jaar geleden
Goed gesproken Daantje, je hebt een terecht punt. En ik dat iedereen die hier uit de slof schiet zelf ook enige vorm van inkomsten heeft die door de maatschappij worden opgehoest. En daar is niets mis mee, zolang het wettelijk geregeld is en niet onder valse voorwendselen wordt verkregen. Er zijn maar weinig mensen die geen gebruik maken van de regelingen voor huursubsidie, hypotheekrenteaftrek, gratis ziektekostenverzekering voor kinderen, kinderbijslag, gesubsidieerde kinderopvang, bijstand of een persoonsgebonden budget.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar mensen denk ik over struikelen is het idee dat je met een partner met een verleden (danwel zelf een verleden) geen kosten meer hebt voor de 'gevolgen' van dat verleden, i.e. kinderen uit een vorige relatie.
Dat is een volslagen ander gegeven dan bijvoorbeeld kinderbijslag, hypotheekrente-aftrek of huursubsidie, waar gescheiden paren ook zoniet zelfs dubbel gebruik van maken. In een tijd waarin iedereen moet gaan inleveren danwel bezuinigen schieten dergelijke 'zelfveroorzaakte' kosten al snel in het verkeerde keelgat. Maar uiteindelijk zijn de druiven voor vraagstelster natuurlijk wel zuur ; tot zeker hun achttiende, blijven de kinderen van haar partner voor hem een deel van zijn leven en DUS een grote kostenpost. Dan mag je met twee uurtjes (waar met een nachtje logeren eenvoudig 1 van te maken is) nog heel erg in je handen wrijven ; ik ken ook mensen die meer dan 200 kilometer uit elkaar zijn gaan wonen. En ja, ook die draaien zelf voor de kosten op.
paulus811
11 jaar geleden
Vrijwel alle kosten die op de maatschappij worden verhaald, zijn 'zelf veroorzaakt'. De regelingen die ik in een eerdere reactie noem, worden allemaal gebruikt door mensen die zelf de keuze hebben gemaakt om kinderen te willen krijgen, een huis te kopen of in een huurhuis te wonen dat te duur (geworden) is. Voor Daantje komt er waarschijnlijk nog een frustrerende periode aan als haar nieuwe man van zijn pensioen wil gaan genieten. Over de opbouwjaren dat hij met zijn ex vrouw was, mag hij tegen die tijd een fors deel aan diezelfde ex vrouw afstaan. Ik kan me goed voorstellen dat bij het kennismaken met de nieuwe liefde, de financiële perikelen m.b.t. het verleden worden weggewuifd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch maken mensen daar, blijkbaar, onderscheid in. Wat vinden ze nog 'normaal' en wat niet meer ?
Op dit moment merk je in zijn algemeenheid een toenemende publieke verontwaardiging waar het de gevolgen van individuele / individualistische keuzes op kinderen betreft. Dat heb ik niet verzonnen ; ik constateer alleen. En ja, ik merk wel dat ik er ook aan meedoe. Kinderen worden veel te veel en veel te vaak het kind van de rekening van mensen die primair voor zichzelf kiezen. Ik denk dat de reacties daarop ook een soort teken des tijds zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste marleen, ik ben het met je eens dat mensen vaker en sneller voor zichzelf kiezen en daarbij het zicht op de kinderen verliezen. Maar de tijd waarin onze ouders cq grootouders trouwden was er een maatschappelijk taboe omtrent scheiden. Je leefde in de gemeenschap en ons kent ons. Toen der tijd was het een schande. Maar in deze huidige tijd, met dank aan Oprah, dr. Phil zijn heel wat taboe onderwerpen doorbroken waardoor mensen bewust zijn van zichzelf en niet een ongelukkig bestaan hoeven te leiden. Dat is ook met de keuzes die je maakt.
Is het dan zo volgens jou, dat als je eerder een huwelijk/relatie met daaruit een kind als gevolg, je dan maar eieren voor je geld moet kiezen? Of je blijft ongelukkig of je kiest voor jezelf maar mag dan niet klagen, want ja, je wist de consequenties? En ja er zijn ook vrouwen die hun man verlaten, al dan niet omdat ze een affaire hebben. Vind ook dat er nu een beeld geschept wordt van mannen die zelf de stap hebben genomen om de relatie te beëindigen. Er zijn er zat die verlaten zijn en die ook ineens voor allerlei kosten komen te staan. En als de ex een woning heeft gevonden in Groningen met haar nieuwe vlam terwijl je nu nog gezellig op 10 min afstand woont in Limburg, dan vind ik dat daar best over geklaagd kan worden. Vele exen willen juist de ex man/vriend totaal blokkeren. Er is vrijwel geen of nauwelijks comunicatie of contact. Op een bepaald moment kiest de man ook voor zichzelf. Over alle toeslagen die er zijn is het toch fijn dat het er is voor iedereen. Zorg- huur- opvangtoeslag. Zoals Paulus zei iedereen maakt er gebruik van, het klinkt alsof jij het er niet mee eens bent dat je je handje ophoud bij de belastingdienst. Maar waarom zou je wat je toekomt niet aannemen? (Paulus, ze waren niet getrouwd dus dat is dan weer een geluk!;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, van heel veel dingen is het goed dat het er is, en van heel veel andere dingen nu eenmaal onvermijdelijk. Ik was ook -hoop ik - voornamelijk aan het proberen te vertellen waaróm mensen zo extreem over dit soort zaken struikelen.
Eerlijk gezegd als ik in mijn omgeving kijk, heb ik eerder de indruk at het vooral vrouwen zijn die een huwelijk beëindigen als het huwelijk niet leuk genoeg meer is ofzo. Mannen zijn wat dat aangaat stukken sneller 'tevreden'.

Het beste antwoord

Er is daar niets wettelijks voorzien maar u kan het altijd proberen afspreken met uw ex.
De belastingen zullen zich daar wel niets van aantrekken.
De rechter daarentegen zou mogelijks begrip kunnen opbrengen voor uw probleem en een regeling voorstellen.
Veel geluk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zojuist heeft mijn man een regeling kunnen treffen ivm het halen en brengen. Ze gaan het nu om en om doen.
Bedankt voor uw reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proficiat, zo ziet u maar dat praten veel kan oplossen.

Andere antwoorden (6)

Je kunt het inderdaad zien als kosten die hij maakt voor de kinderen, en ze optellen bij de kinderalimentatie. Dat zou extra belastingaftrek kunnen opleveren, maar of dat zo is hangt af van de andere bedragen, en of hij nu wel of niet boven de drempel zit.
teusvh
11 jaar geleden
Hier hebben we het zo geregeld dat de reiskosten van de kinder alimentatie afgaan, dit op verzoek van mijn ex-man, hij haalde en bracht de kinderen, wij wonen ruim 120 km bij elkaar vandaan.
Sinds mijn zoon zijn rijbewijs heeft, mag hij mijn auto gebruiken en betaald mijn ex de benzine.
Kortom, overleg met elkaar, dus jouw man en zijn ex en zoek een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen Uw man nog met zijn ex samenwoonde en U regelmatig bezocht, hoefde zijn ex toch ook geen km vergoeding te betalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogeloijk wel als de ex uw moeder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahaha :lol:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mannen laten niet zo vlug hun echtgenote met kinderen in de steek als ze geen nieuwe relatie hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar nergens staat dat moeders er niet zelf vandoor is gegaan ; ook dat komt regelmatig voor. Zoniet veruit het vaakst.
Kilometers en trouwens ook overige kosten gerelateerd aan een bezoekregeling voor minderjarige kinderen kan je als aftrekpost opvoeren bij aangifte inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderalimentatie kun je nooit aftrekken voor de inkomstenbelasting, wel eventuele alimentatie voor je ex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die niet nee, alle overige kosten met betrekking tot het bezoekrecht wel.
Zoals vakantie, kleding, pretparken enz enz.
Dit geldt overigens niet voor de partij welke de kinderalimentatie ontvangt.
Wel voor die partij welke deze betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag me af waarom en van wie di emin, iemand met iq van een bladluis?
Ik wil graag benadrukken dat reiskosten nooit mogen worden afgetrokken van de kinderalimentatie. De kinderalimentatie moet worden gebruikt voor onderhoud (en eventueel studie) van het kind zelf; zelfs vorderingen die de ene ouder op de andere hebben mogen daar niet mee worden verrekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reiskosten moeten worden betaald door de verzorgende ouder. Als deze dat niet wil of kan en de niet verzorgende ouder zit in de bijstand, kan er bij de gemeente een beroep worden gedaan op bijzondere bijstand tbv de reiskosten. In alle andere gevallen moeten de reiskosten uit eigen zak worden betaald.