Bestaat er een kilometervergoeding voor het ophalen van je kind bij je ex?

Mijn man's ex woont 30 min bij ons vandaan en het kost mijn man 2 uur aan reistijd bovendien ook nog eens een hoop benzine. Daarom vroeg ik me af of er een soort van reiskosten vergoeding bestaat. Of kan je dit ook opgeven als levensonderhoud bij de belastingdienst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is daar niets wettelijks voorzien maar u kan het altijd proberen afspreken met uw ex. De belastingen zullen zich daar wel niets van aantrekken. De rechter daarentegen zou mogelijks begrip kunnen opbrengen voor uw probleem en een regeling voorstellen. Veel geluk.

Je kunt het inderdaad zien als kosten die hij maakt voor de kinderen, en ze optellen bij de kinderalimentatie. Dat zou extra belastingaftrek kunnen opleveren, maar of dat zo is hangt af van de andere bedragen, en of hij nu wel of niet boven de drempel zit.

Hier hebben we het zo geregeld dat de reiskosten van de kinder alimentatie afgaan, dit op verzoek van mijn ex-man, hij haalde en bracht de kinderen, wij wonen ruim 120 km bij elkaar vandaan. Sinds mijn zoon zijn rijbewijs heeft, mag hij mijn auto gebruiken en betaald mijn ex de benzine. Kortom, overleg met elkaar, dus jouw man en zijn ex en zoek een goede oplossing.

Toen Uw man nog met zijn ex samenwoonde en U regelmatig bezocht, hoefde zijn ex toch ook geen km vergoeding te betalen!

Kilometers en trouwens ook overige kosten gerelateerd aan een bezoekregeling voor minderjarige kinderen kan je als aftrekpost opvoeren bij aangifte inkomstenbelasting.

Bronnen:
Jarenlange ervaring met bezoekregelingen...

Ik wil graag benadrukken dat reiskosten nooit mogen worden afgetrokken van de kinderalimentatie. De kinderalimentatie moet worden gebruikt voor onderhoud (en eventueel studie) van het kind zelf; zelfs vorderingen die de ene ouder op de andere hebben mogen daar niet mee worden verrekend.

Reiskosten moeten worden betaald door de verzorgende ouder. Als deze dat niet wil of kan en de niet verzorgende ouder zit in de bijstand, kan er bij de gemeente een beroep worden gedaan op bijzondere bijstand tbv de reiskosten. In alle andere gevallen moeten de reiskosten uit eigen zak worden betaald.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100