Kan als ouders gaan scheiden de achternaam ook van de moeder aanneemen ?

Toegevoegd na 39 seconden:
een van de kinderen bedoel ik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Hebben beide ouders het gezamenlijk gezag dan dient naamswijziging door beiden te worden aangevraagd.
Is er sprake van eenhoofdig gezag dan kan deze ouder alleen naamswijziging aanvragen. Wel is het zo dat de andere ouder altijd in de gelegenheid wordt gesteld zijn mening te geven. Ook als de andere ouder geen contact met het kind heeft of geen alimentatie betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1. Een minderjarig kind wil zijn of haar achternaam veranderen in die van de andere ouder of verzorger

Na een echtscheiding of het verbreken van een niet-huwelijke relatie kan het kind de naam krijgen van de ouder die het kind verder gaat verzorgen en opvoeden. Als het kind meerdere ouders heeft die samen het ouderlijk gezag hebben, dan moeten beide ouders het verzoek tot naamswijziging ondertekenen.

Als een ouder het kind samen met een partner (niet-ouder) opvoedt, kan het kind de naam krijgen van de partner. Als een kind wordt opgevoed en verzorgd door pleegouders, kan het kind de naam krijgen van een van de pleegouders.

Verzorgingsperiode: 3 of 5 jaar
De ouder of verzorger van wie het kind de achternaam wil aannemen, moet het kind gedurende een bepaalde aaneengesloten periode (onmiddellijk voorafgaand aan het verzoek) hebben verzorgd en opgevoed. Voor kinderen onder de twaalf jaar is deze periode vijf jaar, voor kinderen boven deze leeftijd is deze periode drie jaar.

Als het gaat om een verzoek voor meerdere kinderen (waaronder een kind dat jonger is dan twaalf jaar), dan is de termijn drie jaar.

Bij de beoordeling van het verzoek staat het belang van het kind voorop. Hierbij spelen onder andere de volgende factoren een rol:

Is het kind op de hoogte van zijn afkomst?
Komt de naamswijziging de eenheid van naam in het gezin ten goede?
Draagt het kind in het dagelijks verkeer de gevraagde naam al en zo ja, hoe lang?
Accepteert het kind de huidige gezinssituatie?
Welke rol speelt ieder van de ouders in het leven van het kind?
Hoe is het contact tussen het kind en de ouder wiens naam het heeft?

Weigerende ouder
In principe is het de bedoeling dat als beide ouders het gezamenlijke ouderlijk gezag hebben, het verzoek ondertekenen. In sommige gevallen zal een van beide ouders dit niet willen.

Als het gaat om een verzoek tot naamswijziging van een kind jonger dan 12 jaar kun je meer lezen op: http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_&_echtscheiding/naamswijziging/artikelen/559/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-laten-wijzigen_.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan en mag onder bepaalde voorwaarden en daarbij kost het geld als je dat wilt. Ik heb een link en brochure toegevoegd voor meer informatie. Succes!

--------------------------------------------------
Een verzoek om wijziging van uw achternaam of die van uw kind(eren) dient u in bij de Dienst Justis, afdeling Naamswijziging van het ministerie van Justitie. Maak hierbij gebruik van het Aanvraagformulier naamswijziging. U heeft geen advocaat nodig. Aan de behandeling van een verzoek tot naamswijziging zijn kosten verbonden.