Ben je strafbaar in de volgende situatie? (zie uitleg)

Ik zag gisteren op Discoverychannel een programma waarbij een schip werd overmeesterd door Afrikaanse piraten (wat wel vaker in het nieuws is). De piraten hadden raketwerpers, kalashnikovs, e.d. toen vroeg ik me iets af....

Stel je zit zelf op zo'n schip, er zitten 6 piraten op en je krijgt het voor elkaar een van de piraten te overmeesteren en zijn kalashnikov af te nemen. Vervolgens schiet je de overige 5 piraten dood en/of gooi je overboord, waardoor ze verdrinken. Ben je dan in deze situatie strafbaar? Kan je vervolgd worden voor moord of doodslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het juiste antwoord hangt helemaal af van in welk land je deze actie uitvoert. Als je dan in internationale wateren zit, dan hangt het weer af van onder welke vlag welk schip vaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Funkey , ieder mens heeft het recht zich te verdedigen.Als je alleen in leven kunt blijven door ze alleen "aan te pakken" , is dat volgens het Internationaal Recht niet strafbaar.

Toegevoegd na 53 seconden:
alleen moet zijn allen !

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoelde het 2e alleen voor "aan te pakken"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de 5 piraten doodschiet of over boord gooit is dat of moord of doodslag en wordt je daarvoor gestraft.
Alleen als je door een piraat dusdanig bedrijgt wordt dat je voor je leven moet vrezen dan is het doodslag uit zelfverdediging en dan wordt je niet gestraft. Je komt wel voor de rechter, maar wordt vrijgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan sowieso hiervoor vervolgd worden, het is echter de vraag of je ook wordt veroordeeld. In deze situatie waarin de piraten een dreiging voormen voor je leven zou je je in de rechtbank kunnen beroepen op de strafuitsluitingsgronden: noodweer of subsidair noodweerexces, het verschil zit hem daarbij in de geestelijke gesteldheid van de dader. in dit geval geef ik het een grote kans dat de dader wordt vrijgesproken of een lichte straf krijgt, (ervanuitgaand dat hij in een land veroordeeld wordt waar ze geen minimumstrafmaat hanteren.