Hoe zit het met de auteursrechten van de publieke omroep?

Is het i.v.m. de auteursrechten mogelijk om stukken van bijv. éénvandaag/NOS-Journaal/DWDD/Pauw&Witteman/Nieuwsuur op Youtube te zetten?
En hoe zit het dan met het RTL Nieuws/Hart van Nederland/EditieNL? Is het op de commerciële omroepen ook weer anders geregeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Op al die programma's die je noemt rust copyright, maar in de praktijk is er nauwelijks iets geregeld. Zoek op YouTube naar Pauw en Witteman, en je vindt honderden filmpjes. De Vara piekert er niet over om daar bezwaar tegen te maken, omdat het alleen maar reclame is. De Vara wil alleen maar kijkers en het maakt dan niet uit of dat gebeurt via TV, uitzending gemist, de PW site, of youtube.

Wat wèl is geregeld, is dat er mogelijkheden zijn om het aan te pakken als het uit de hand loopt. Als jij een website start waar je tegen betaling van 1 Euro een aflevering van Hart van Nederland of DWDD kunt zien, dan kan dat prima juridisch aangepakt worden.

Je kunt dus rustig die programma's op youtube zetten, en zelfs als je je een keer vergist, dan is er nog niets aan de hand. Bij youtube zitten honderden mensen die niets anders doen dan filmpjes beoordelen, en zij weten precies wat wel en niet mag. Je filmpje wordt dan weggehaald, en je komt mogelijk pas in de problemen als je dat steeds maar blijft doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dus ik mag een kanaal oprichten waar ik stukjes uit Nieuwsuur/éénvandaag/NOS journaal etc. op zet? Cool. Nog even twee kleine vraagjes:
- RTL Nieuws wordt veel moeilijker, omdat dat commercieel is, of geldt daar ook dat RTL zo veel mogelijk kijkers wil aantrekken en het ze daarom niets uitmaakt of het nu op Youtube wordt laten zien of op RTL Gemist?
- Zou ik er voor alle zekerheid wel iets in de trant van 'alle rechten naar de VARA/NOS/TROS/NTR/RTL/SBS' bij moeten zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat een kanaal is op YouTube dan lijkt me dat geen probleem. Het zou zo kunnen zijn dat je met commerciele omroepen iets voorzichtiger moet zijn, maar ik heb net nog eens even gekeken, en zie dat het op YouTube ook vol staat Peter R. de Vries (SBS). Als dat niet zou mogen was dat al lang weggehaald. Peter R. de Vries is echt niet gek. Het blijft een kwestie van uitproberen. Je komt echt niet direct in de gevangenis als je eens een filmpje uploadt, terwijl dat niet mag. Vermelding van allerlei rechten kun je doen, maar het lijkt mij niet nodig. Overigens: het meest indrukwekkende voorbeeld op Youtube vind ik de Keek op de Week filmpjes van de VPRO. Als je ze wilt downloaden van de VPRO site moet je betalen, maar toch staat bijna alles van Koot Bie op youtube. Blijkbaar vinden de beide heren, EN de VPRO dat toch goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, oke. Geweldig en bedankt. Ik heb op al m'n vragen een antwoord! Ik zal je aangeven als beste antwoord :)