Als ik overlijd wie ontvangt de erfenis dan?

Als ik geen testament heb opgesteld en als (1 van) mijn ouders nog leven, en mijn kinderen ook. wordt de erfenis dan gewoon verdeeld of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Als er geen testament is gemaakt, dan regelt de wet wie erft.
Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen vier groepen (mogelijke) erfgenamen:
1. partner en de kinderen
2. de ouders, broers en zussen
3. de gootouders
4. de overgrootouders.
Bij het verdelen van de erfenis wordt eerst gekeken of er nog erfgenamen zijn, die vallen in de eerste groep, dus een partner en kinderen. Pas als er niemand is in de eerste groep, wordt er gekeken naar de volgende groepen.
In je vraag geef je aan dat je kinderen hebt. Deze kinderen vallen in de eerste groep, dus jouw nalatenschap zal over hen worden verdeeld. Je ouders worden pas erfgenaam als je al jouw kinderen overleeft en geen partner heb.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Antwoord is correct, maar misschien wat onvolledig.
Als een van de erfgenaen niet meer leeft maar wel kinderen heeft,ga je langs die lijn weer verder.
Bijvoorbeeld: je kleinkinderen komen (gezamenlijk) in de plaats van een al overleden kind. Of als je ouders ergenaam zijn (want je hebt geen partner en/of kinderen), maar die leven niet meer, dan gaat de erfenis naar hun andere (klein-)kinderen. Je broers en zussen dus.
De gezamenlijke erfgenamen zijn er verantwoordelijk voor dat je nalatenschap wordt afgewikkeld (rekeningen betaald, huurcontract opgezegd etc.) en verdeeld. Daar kunnen ze een notaris voor inschakelen, maar dat hoeft niet perse. Ook als het saldo negatief is (je hebt meer schulden dan bezittingen) draaienze daar voor op.