Welke wet regelt de dat patienten (opgepakt door politie) moeten ontnuchteren in een verslavingskliniek of andere ggz zorginstelling?

Een persoon wordt opgepakt vanwege openbare dronkenschap. De FMMU arts beoordeelt dat er geen somatische reden is naar een algemeen ziekenhuis te sturen en justitie ziet geen reden de persoon vast te houden op bureau. De patient wordt (met een BAC waarde 1+) naar een verslavingskliniek gestuurd dit n.a.v. beoordeling van de FMMU, die geeft aan dat er wel controles uitgevoerd moeten worden ten tijde van ontnuchtering.
Hoe gaat dit, qua wetten, in zijn werk? Bij de politie is de persoon aangehouden en wordt doorgestuurd naar de kliniek. Bij de kliniek valt hij onder de WGBO, die vereist toestemming. Maar de persoon is te dronken om toestemming te verlenen als hij wordt opgenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Er zijn twee mogelijkheden. De persoon in kwestie laat zich vrijwillig opnemen, voor zover hij daartoe door zijn dronkenschap in staat is of er wordt door de burgemeester een IBS opgelegd. Daarmee valt zo iemand onder de BOPZ, die regelt dat iemand die een gevaar voor zichzelf of anderen is door zijn geestelijke toestand gedwongen kan worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het persoon wordt gewoon ondergebracht bij een verslavingskliniek voor ontnuchtering, hiervoor is geen toestemming benodigd.

Het OM heeft de insluiting ter ontnuchtering uit handen gegeven en uitbesteed aan klinieken die er gespecialiseerd in zijn dit na een aantal sterfgevallen in politiecellen van personen die ingesloten waren ter ontnuchtering.