Hoe hoog is een eventuele boete wanneer je 's nachts de Nederlandse vlag buiten laat hangen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij wet is dit inderdaad verboden, bij zonsondergang moet de vlag naar binnen, in verband met oneerbiedigheid of iets dergelijks. Volgens mij wordt het gedoogd, maar weet dat niet zeker.

Het beste antwoord

Dit is niet strafbaar.

Sowieso niet als de vlg belicht wordt:

" wanneer het rood, wit en blauw aan beide zijden door schijnwerpers wordt belicht, mag deze na zonsondergang blijven hangen. "

"protocol geldt voor overheidsinstellingen. Van burgers en bedrijven wordt verwacht dat ze dit protocol volgen, maar ze zijn daartoe niet verplicht."
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat weet je heel zeker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat nu wanneer de vlag NIET verlicht wordt ? Want dat is mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taimen: goed lezen, dat geldt alleen voor overheidsinstellingen. Een particulier (burger) mag gewoon zijn vlag buiten hangen (dat doet heel nederland tijdens een EK of WK weken lang).
rose
12 jaar geleden
svdongen: ja taimen: niet strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, nu snap ik het ;-)

Andere antwoorden (1)

In het Wetboek van Strafrecht komt het woord 'vlag' noch het woord 'symbool' niet voor.

Toegevoegd na 58 minuten:
- 'niet' (dubbele ontkenning)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
En dat niet mag je dan weglaten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, sorry... Niet gezien :) Ik ben zelf heel erg tegen dubbele ontkenningen. Sluipt er soms toch bij in.