Wat moet je doen als je menselijke resten vindt ?

Bij een heel lijk of overduidelijk recente menselijke resten ligt het denk ik voor de hand. Maar wat moet je doen / wie moet je bellen als je 'oude' botten vind ?

(Mijn neefjes hebben bij de werkzaamheden aan de nieuwe Waalbrug een zeer oud, verkleurd bot gevonden dat naar alle waarschijnlijkheid een menselijk dijbeen moet zijn. Het zou zelfs wel eens Romeins kunnen zijn, zoals in die omgeving wel meer gevonden wordt).

Moet je daar de politie voor bellen ? De gemeente ? De lijkschouwer ? De archeologische dienst ? Of is er een of andere speciale instantie die hierover gaat ? Of mag je het gewon toevoegen aan je 'curiositeitenverameling'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De heemkundekring heeft belangstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wel ja.

Antwoorden (3)

Altijd de politie. Sommige kleisoorten kunnen "jonge" botten zodanig verkleuren dat ze oud lijken.
Zij geven dan wel aan wat zij of jij ermee moet/moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel zijn die botten eigendom van de eigenaar van de grond waarop ze gevonden worden.
Dat zal dan wel de gemeente of provincie zijn in dit geval.
Je kunt dus best naar de gemeente gaan.

Toevoegen aan je eigen rariteitenverzameling kan natuurlijk maar dan moet je er niet te veel ruchtbaarheid aan geven ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het wel over duidelijk oude botten, fossielen dus eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ze zelf niet gezien, maar er heeft wel iemand naar gekeken die aan de staat wel vrij duidelijk kon zien dat het om zeer oude botten moet gaan, niet alleen 'verkleurde'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik iemand begraaf in mijn eigen tuin.... dan is het mijn eigendom? Maakt niet uit wie? Of wat? En als ik iemand in het plantsoen begraaf, moet ik dus ook naar de gemeente of naar de provincie... Ik dacht altijd dat je naar de politie voor dergelijke lugubure zaken moest gaan.. Maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd begrepen! Je snapt wel dat dat niet helemaal klopt, je antwoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bigmomma27, lezen is ook een kunst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeker weten! Ben blij dat ik dat kan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bigmomma27, blijkbaar toch niet goed genoeg anders had je mijn aanvulling wel gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Glenfiddich : er zijn wel wat uitzonderingen op die regel, maar in principe is een bodemvondst het eigendom van de eigenaar van de grond. In je eigen (achter)tuin echter gelden al vrij snel allerlei uitzonderingen op die 'regel' dat alles wat je daar in vindt van jouw is. Denk aan een echte waardevolle archeologische vondst, een oliebron of de waterleiding....... En een zelfbegraven lijk is natuurlijk geen bodemvondst, Bigmamma, ook niet na 20 jaar. Dat snap jij zelf denk ik ook wel. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is bigmomma, Marleen ;) En ja dat begrijp ik heel goed. En @ glenfiddich... :De reden van mijn opmerking is, dat Marleen niet eens zeker is dat het oude botten zijn. Als je goed had gelezen zag je dat er staat 'botten', waaruit je op kan maken dat Marleen ook niet 100% zeker weet of ze oud zijn of niet en of menselijk is. Er staat "zeer waarschijnlijk". Goed lezen is ook een kunst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het wel met bigmomma eens, als ik een lijk begraaf hier in Rotterdam in het Kralingse bos, dan kan dat wel eigendom zijn van de gemeente maar de politie is de eerste die recht heeft om er iets mee te doen, al is het alleen maar de omgeving af te zetten en iedereen verbieden dat terrein te betreden, ook de eigenaar van die grond, om te bepalen of het om een vrij nieuw lijk gaat, om een huisdier (die er niet begraven mag worden) of dat het om een bot gaat van een dinosaurus van 5 milj. jaar geleden bijvoorbeeld. Zolang dat niet zeker is heeft niemand buiten de politie om recht op dat lijk! Ook de eigenaar van de grond niet. ik snap sowieso niet wat een eigenaar van een grond met een menselijk of dierlijk lijk zou moeten doen die het gevonden heeft?
Vooral niet aankomen!! Dat is voor NFI als bewijsmateriaal, ze kunnen onderzoeken. En bel vooral politie.