Kan ik deze agent aanklagen. Zo ja, hoe doe ik dat?

Een tijdje geleden heb ik de vraag gesteld of ik veroordeeld kon zijn zonder dat ik het zelf wist omdat een agent tegen me zei dat ik wel eens veroordeeld was. Deze agent loog dus, want ik heb direct aanvraag tot inzage ingediend bij de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst. Ik ben toen gebeld door een medewerker, die vertelde dat ik niet voorkom in hun systeem, dus dat nooit veroordeeld KON zijn.

Die agent zei een aantal keer nadrukkelijk dat ik wel veroordeeld was.

Kan ik hem hierop nog aanklagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Powergen
12 jaar geleden
En dan.. wil klaag je hem aan.. wat schiet je ermee op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chill, we leven niet in Amerika mop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, wat heb je er aan? Hij houd er geen gevolgen aan over.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Waarom wil je hem aanklagen? In die eerdere vraag waar je het over hebt, zie ik dat je bent aangehouden, omdat je te lang in je auto zat, vage reden. Maar wat is er daarna gebeurd? Moest je mee komen ofzo? Boete gehad? Want als hij alleen naar je rijbewijs heeft gekeken en er is verder niets gebeurd, ben je ook niet aangehouden. Dan ben je staande gehouden. En dit heeft verder geen gevolgen. Misschien vond die kerel het verdacht of was hij gebeld door een buurtbewoner die het maar raar vond dat je daar zo zat. Dan heeft die agent wel een raar verhaal zitten ophangen, maar ik zou het lekker zo laten. Kost je alleen maar tijd en misschien een hoop geld. De politie is nu eenmaal een beetje raar soms, en dat is niet goed hoor, vind ik ook. Maar ik denk dat het gewoon een verspilling is van je tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was dagenlang geschokt. Ik had het idee dat iemand mijn identiteit aan het gebruiken was, ik werd bijna paranoide. Ik kan schadevergoeding eisen
Powergen
12 jaar geleden
We leven hier in Nederland/België niet in de VS.... ga toch weg met dat schadevergoeding... lijkt meer op smartegeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De realitiet is minder rooskleurig dan jullie gewend zijn merk ik. Met mijn uiterlijk moet ik altijd 2 keer zo hard mijn best doen dan een "normale" nederlander. Of je het hier mee eens ben of niet, het is gewoon zo. Ik heb altijd harder mijn best moeten doen om Niks met de politie te maken te hebben. En als een of andere idioot mij verdacht vind omdat ik snachts in mijn eigen auto zit en ik nou net toevallig anders uitzie, dat kan in nog accepteren. Maar als hij dan perse iets uit me wil krijgen door te liegen, dat kan ik weer niet accepteren. Het lijkt alsof ik volgens sommigen perse een crimineel MOET zijn. Ik heb grote plannen voor de toekomst en daarom kan ik geen strafblad gebruiken. Daarom is het gevoelig als een agent zoiets tegen me zegt. Er zitten hierboven een aantal reacties die ik totaal niet kan waarderen. Bevalt mijn verhaal je niet, rot dan lekker een eind op. Niemand heeft gezegd dat je moet reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psssst, Machiaveli......chill joh :o)
Ik geloof je direct dat je grote toekomstplannen hebt, hoop serieus voor jou dat je ze waar gaat maken.
Maar denk je dan niet dat je beter zo ver mogelijk van de politie vandaan kan blijven?
Je kunt natuurlijk een hoop heisa gaan maken, en misschien terecht, daar kan ik niet zo over oordelen, maar als je dit doet ben je zeker in de picture en zal de politie zeker jou het leven zuur maken als ze de kans krijgen en waarbij jij zeker aan het kortste eind zal trekken.
Je zegt dat je naam nu nog niet in hun systemen staat, zorg dan gewoon dat je dat zo houd.
Ik geloof meteen dat jij je méér moet bewijzen dan iemand die Jan of Piet heet, triest maar het is niet anders.
Zorg dat je sterker bent en boven die flauwekul staat, wees groter en ik weet zeker dat jij een heel eind komt met je toekomstplannen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik niet snap, is dat je grootse plannen hebt voor de toekomst, maar toch bang was een strafblad te hebben? Je weet zelf toch wel of je iets gedaan hebt of niet? Ik bedoel...Ik kan je met alle zekerheid zeggen dat ik er geen heb, en dat heb ik nog nooit laten uitzoeken. Of dacht je dat de rechter een veroordeling geeft (en je dus een strafblad krijgt. Die krijg je echt niet voor drie kilometer te hard rijden. Alleen bij veroordeling door een rechter) aan iemand die jou niet is? Denk je werkelijk dat dat kan gebeuren? En zo niet, dan weet je zelf toch of je in het verleden zaken hebt gedaan waar je strafblad voor zou krijgen/hebt gekregen? Daar was je toch zelf bij? Net als dat jij in je vorige vraag dacht dat je aangehouden was terwijl je enkel staande gehouden was, denk ik ook dat jij een strafblad met boetes verward...Normale boetes, voor kleine vergrijpen, komen echt niet op je strafblad. Een strafblad krijg je namelijk écht niet zomaar, daar moet je eerst goed de fout voor ingaan. En dat had je zelf dan wel geweten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Machiaveli. Ik begrijp wat je bedoelt. Omdat ik een bruine huidskleur heb en me misschien niet altijd netjes kleed (nee, ik loop niet met me broek op mijn knieen, maar loop er niet altijd even netjes bij) kijken agenten mij toch net weer wat langer aan en ben je bij een conflict sneller de dupe dan iemand anders. Dat is iets waar je gewoon mee moet leven, alhoewel ik het in jou geval behoorlijk extreem vind. Dan zeggen mensen hier dat we niet in Amerika zitten, maar die agent laat het daar toch wel een beetje op lijken. Maar verder zul je er niks mee bereiken door hem aan te klagen. Je hebt je recht al behaald door te laten bevestigen dat je nooit in aanraking bent geweest met de politie. Je kunt hem aanklagen, maar ga er maar vanuit dat dat niks oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@NBK: ja, daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Jullie hebben het me helemaal duidelijk gemaakt dat het beter is om het gewoon te laten. En wat jij zegt klopt ook. Beter zo ver mogelijk uit hun buurt blijven. @Rinke: ook dat is waar, maar ik heb nul komma nul ervaring met politiezaken. Dus ik geloof meteen alles wat een agent zegt. Ik heb ook nog nooit een boete gehad. Vandaar dus. En @Pesu: Het maakt voor zulk soort mensen verder niet zoveel uit hoe je je kleedt. De meeste mensen accepteren je gewoon zodra ze horen dat je normaal Nederlands spreekt, maar er zitten overal rotte appels tussen. Helaas dus ook bij de politie blijkbaar. Weer wat bijgeleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, ''zulk soort'' klinkt ook weer zo negatief.
Het zijn gewoon mensen en ik vind het niet raar dat donkere mensen over het algemeen al sneller als verdachte worden gezien, zij komen tenslotte toch vaker negatief in het nieuws. Politieagenten worden zo onbewust vooroordelen voorgeschoteld.
En het maakt zeer zeker uit hoe je je kleed. Ik loop meestal in ''normale kleren'' (spijkerbroek, shirt/blouse), dan is er niks aan de hand, maar als ik een keer in een trainingsbroek over straat loop met mijn Jordans eronder en mijn zwarte jas word je meteen aangekeken door de politie. Vind het verder geen probleem, ik heb niks fout gedaan, dus als zij er energie in willen steken moeten ze het lekker zelf weten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad! Als ze zo graag naar me willen staren vind ik dat ook totaal niet erg. Kan er wel om lachen. En gelukkug loop ik ook totaal niet met de mentaliteit "ik ben anders, daarom word ik aangekeken, dus dan gedraag ik me ook anders". Het is natuurlijk ook hoe je je opstelt. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ik ben een Hollander, en zo gedraag ik me ook :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Met mijn uiterlijk moet ik altijd 2 keer zo hard mijn best doen dan een "normale" nederlander.'' Nadat ik dit las nam ik aan dat je geen autochtone Nederlander was. En je hebt ook nog eens de Hongaarse vlag in afbeelding....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat ben ik ook, maar dat is ook gewoon een Nederlander. We zijn allemaal hetzelfde, toch. En het is geen hongaarse vlag. Het is een Koerdische vlag, ik ben geboren in Koerdistan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met "dat ben ik ook" bedoelde ik dus dat ik inderdaad geen autochtone Nederlander ben. Sorry ik was beetje onduidelijk. Hoe dan ook, ik dank u allen voor de antwoorden. Ik heb er veel aan gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ligt koerdistan dan als ik vragen mag? Dat is geen erkende land tog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@machiaveli: oke, bedankt voor je reactie :-) Nou, dan weet je vanaf nu dus dat het onmogelijk is een strafblad te krijgen zonder veroordeling van de rechter, en dat het bijna onmogelijk is veroordeeld te worden zonder het te weten. Dan hoef je volgende keer geen dagen in paniek te zitten ;) het zou overigens kunnen dat je een naamgenoot heb met een strafblad, dat daar de fout van de agent zit. Ik heb een naamgenoot op 1 letter (die je niet hoort in de uitspraak na) die dezelfde geboortedatum heeft...ik ken de persoon verder niet, maar ik wordt bij instanties heel vaak met haar verward. Dat is vervelend, maar begrijpelijk. Ambtenaren blijven toch gewoon mensen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Babyjane. Goed zo. (y)
@Aslann. Een discussie over Koerdistan is hier niet aan de orde.
@Machiavelli. Jij moet sterker worden. Als je zo gauw geïrriteerd bent, zal je nooit wat groots bereiken. Ik was gisteren ook boos op de plisie. Ze gebruikten een niet door rechtbanken goedgekeurde methode om me te beboeten. En 50€ is te weinig om te procederen.
Politiemensen zijn nu eenmaal xxxxxxx, xxx en xxxxxxx. Bovendien xxxxxxx. (zou me een boete voor smaad kunnen opleveren, daarom gecensureerd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grappige is, iedereen heeft hier wel een mening over, iedereen heeft er wel iets over te melden, terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd heb.
Maar gelukkig ben ik die mensen (de respectlozen en onbeschoften bedoel ik dus) helemaal geen verklaring verschuldigd. Alle andere normale reacties kan ik verder natuurlijk wel waarderen. Ik bedoel zoals die van Evarist61 hierboven, hij/zij uit kritiek maar dan op een zeer nette manier. Ik kan er paar aanwijzen die daar wel wat van kunnen leren.

Het beste antwoord

Beste Machiaveli,

Natha2011 gelijk, om in aanmerking te komen voor een echte procedure met advocaten en rechters zoals ik noemde wordt meer gebruikt in extreme gevallen, denk hierbij aan mensen die sexueel misbruikt worden of sexueel of lichamelijk of psychisch mishandeld (dan denk ik niet aan jouw voorval met die agent maar meer aan mensen die gevangen worden gehouden en als hond toegesnauwd worden...die alleen opgedrongen wordt een stuk vlees te zijn en ernstig verwaarloosd worden en beschouwd worden als stuk strond bijvoorbeeld) worden. Het voorval wat jij hier noemt komt echter niet eens in de buurt van de voorbeeld voorvallen die ik hierboven noem, het gaat hier enkel en alleen om een agent die jou verteld dat je ooit veroordeeld bent waarvan bewezen is tegenover jou dat het niet zo is. Een agent hoort niet zomaar zonder bewijs iemand hiervan te beoordelen terwijl dit niet zo is, dat is dus óf een leugentje óf een vergissing met een andere persoon. Het is zéér onprofessioneel gedrag van die agent en daar kan je melding van maken bij het bureau waar deze werkzaam is. Mochten er meer mensen dergelijk soort misverstanden hebben met die agent kan deze bij zijn baas op het matje geroepen worden. Dat is eigenlijk het enige waar jij kansen op hebt. Hetgeen ik noemde maak jij geen kans op omdat er veel ernstigere dingen mij moeten kijken om dusdanig psychische klachten op te lopen dat een rechter beslist dat die dader veroordeeld moet worden. Dat is bij jou niet het geval dus laat je door mijn eerste antwoord niet misleiden.
Het kan wel op die manier natuurlijk maar jou zaak komt niet voor de rechter, dat kan ik je nu al garanderen. Een rechter gaat daar zijn tijd niet in verdoen. Ik had het antwoord eigenlijk bewust overdreven om jou zelf te laten bepalen of dit voorval te vergelijken is met de in de eerste alinea genoemde gruwelijke praktijken. Ik hoop niet dat je vandaag besloten hebt mijn adviezen van gisteren op te volgen, in dat geval mijn excuus dat ik het niet goed aangepakt heb en het als antwoord heb geplaatst. die 2 minnen op dat antwoord waren dan ook geheel terecht.

Desondanks hoop ik dat je er wel iets mee doet en dat je het in eerste instantie toch op kan lossen zonder 3e partijen en dat je kan leven met het feit dat mensen zich niet zomaar om het minste geringste op hun tenen getrapt voelen maar mensen ook wel eens met een korrel zout te nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
1e zin: Natha 2011 had gelijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoer van jou om je excuus aan te bieden. Alleen daarvoor heb je een + verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt theo, ik vind het niet stoer....eerder terecht tegenover vraagstller. Bedankt voor je +, hoop dat die ook bedoeld is voor de inhoud op de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verdient inderdaad ook een plus voor de inhoud. vandaar mijn +

Andere antwoorden (9)

Je kunt natuurlijk aangifte doen en er een zaak van maken. Je kunt schadevergoeding eisen, maar zult dan wel moeten aantonen dat je daadwerkelijk schade hebt geleden, en dat de betreffende agent wist, of had kunnen weten, dat hij je schade zou berokkenen.

Hij zal (zeggen dat hij) zich vergist hebben (heeft), je met een (bijna) naamgenoot verwisseld heeft of iets dergelijks.

De procedure om hier een zaak van te maken met een verrekt kleine winkans zal je nog veel meer stress opleveren dan het akkefietje zelf.

Zoek eens contact met de agent en vraag hem wat er gebeurd is. Dit soort zaken kan met een biertje waarschijnlijk net zo effectief opgelost worden als met een rechtszaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Duidelijk antwoord, dank je wel.
Aangifte doen lijkt me niet aan de orde, dan moet er immers iemand een strafbaar feit hebben gepleegd. Je kunt wel een klacht indienen. Mijn gevoel zegt dat je daar ook niets positiefs uit zult halen.
Mijn advies: zie het als bewijs dat agenten ook maar mensen zijn, die er zo nu en dan compleet naast kunnen zitten.
teusvh
12 jaar geleden
Nee. Dat wil zeggen, het kan wel, maar de rechter zal diep zuchten en je naar huis sturen.
Je moet er namelijk nadeel of schade van ondervonden hebben. Bij jou lijkt slechts sprake van belediging en dat is niet strafbaar bij gewone burgers.
Er is ook geen sprake van smaad of laster want hij heeft het niet rondgebazuind.
Er is dus slechts sprake van belediging en dat is niet strafbaar.
Hij heeft volgens mij ook geen misbruik van zijn positie gemaakt want je hebt geen schade ondervonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx!
Psychologische schade, aanklagen...
Tis gewoon een goede ouderwetse belediging. Niet meer, niet minder. Tere zieltjes vandaag de dag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand heeft het over psychologische schade gehad en een belediging hoef je niet te accepteren. Maar bedankt voor uw antwoord.
Je kan een klacht indienen tegen de agent. Net zo als jij respect hoort te hebben voor de agent, hoort de agent respect voor jou te hebben. Hij heeft zich in ieder geval niet gedragen zoals een ambtsdrager dat hoort te doen, en zoals ik je vragen las, heeft hij misbruik gemaakt van zijn positie.bevoegdheden tegenover jou.

Het is niet van belang of je wel of geen schade hebt van het gedrag van de agent.

Hoe je de klacht kan indienen verschilt per korps.

In ieder geval heeft de agent geen strafbaar feit begaan, dus een aanklacht, als in strafrecht, iss niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook net aangehouden. Eigenlijk niet meer dan logisch. Het was laat, donker en ik stond op een 'verdachte' plek.

Hoort erbij. Gewoon open communiceren naar oom agent, vriendelijk blijven en je vooral niet beledigd, bezwaard of ongerust voelen. Dan ben je met vijf minuten weer op weg,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan dergelijke zaken kan men geen civielrechtelijke- danwel strafrechtelijke zaken opstarten.

Ten eerste zal je moeten gaan bewijzen dat de agent het daadwerkelijk tegen jou gezegd heeft, zal verdomd moeilijk worden, als de agent het ontkent wordt zijn woord geloofd boven dat van jou vanwege dat hij een beëdigd opsporingsambtenaar is en heeft gezworen altijd de waarheid te spreken.

Ten tweede de emotionele schade is dus danig laag dat er geen professionele hulp voor benodigd is, schade is dus nihil volgens Nederlandse maatstaven.

Een klacht bij de korpsleiding is wel mogelijk echter ook dat zal weinig zoden aan de dijk zetten en eerder jou meer in het vizier van de politie brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de rechter bereik je denk ik niks. Aangezien het je persoonlijk nogal aangegrepen heeft dat die agent zomaar zoiets heeft gezegd zou ik een gesprek aangaan met die agent en zijn meerdere. En dan om uitleg vragen waarom deze agent zoiets zegt.
Als hij gewoon ontkent dan sta je helaas machteloos.
Ik snap dat je je een behoorlijk gebeten hond voelt. Ik zou dat zelf ook hebben. Maar zeker als je nog grote plannen voor de toekomst hebt zoals je zelf zegt dan zou ik zoveel mogelijk bij justitie vandaan blijven. Even rustig ademhalen en doorgaan met je plannen en je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er helaas zeker van zijn dat op het beslissende moment deze agent alles gaat ontkennen. Of hij zal zeggen dat hij PER ONGELUK je met een veroordeelde naamgenoot heeft verwisseld. Hij riskeert zijn baan en naam binnen het politiekorps niet. Wees voorzichtig, want de politie houdt allerlei aantekeningen bij in hun computersysteem. Voorbeeldje ! Klaag je in plaats A over geluidsoverlast en tien jaar later na een verhuizing over hetzelfde in plaats B, dan krijg je het predicaat notoire zeurpiet opgedrukt. En bovendien doet de politie niets aan je klacht. Dus bezint, eer gij begint ! Het politieapparaat is groot, niet transparant en ongrijpbaar, dus val hen niet aan. Je bent kansloos ! Bespaar jezelf a.u.b. een maagzweer !

Wel kan je de agent laten aanpakken wanneer er betrouwbare getuigen van zijn uitspraken zijn. Smaad is een van de belangrijkste zaken, die hem ten laste kan worden gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een brief schrijven naar de politie, waarin je de feiten noemt, en constateert dat hier een ambtenaar in functie heeft gelogen.
En dat je dat afkeurt.
Evt kun je nog vragen om excuses
En vragen wat de politie zelf met deze klacht doet.

Als je wilt terug slaan, kun je de naam van de agent en het feit wat de agent deed, publiek maken.
Maar of dat voor jezelf leuke PR oplevert betwijfel ik.