Mag je zomaar gratis koffie uitdelen op station?

Voor een evenement willen wij graag gaan flyeren. Omdat dit evenement kortdag is, is een vergunning voor flyeren al uitgesloten.

Wij willen in combinatie met gratis koffie en cupcakes uitdelen gaan flyeren op station s'morgens.

Is dit strafbaar? Zo niet/wel, hoe kom je hier toch onderuit? Zijn er alternatieve oplossingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (5)

Je mag de horeca op het station geen oneerlijke concurrentie aandoen. Dus het zal niet mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. want ook op deze manier ben je aan het flyeren.

Een oplossing zou zijn om naar scholen / bedrijven etc. (afhankelijk van wat je doelgroep is) te gaan en ter plaatse toestemming vragen of je de flyers mag uitdelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met die eerste zin bedoelde ik dat je daar ook een vergunning voor nodig hebt gezien dat ook een vorm van reclame maken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het station is geen openbare ruimte en daarom hoef je geen vergunning te hebben, maar je moet wel toestemming hebben van de eigenaar van het station. De eigenaar is NS Stations.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En of een station een openbare ruimte is. Het perron zelfs als je maar in bezit bent van een geldig reisdocument. In de stationshal mag iederee lopen, ongeacht of je wel of geen reisdocument bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hoort een perron ook tot de openbare ruimte. Ik heb er in Enschede in elk geval geen kaartje voor nodig om er te mogen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar..
Hier zullen de horecabedrijven niet blij mee zijn. Als ze kwaad willen kunnen ze de politie bellen.

Je mag wel flyeren, mits het niet voor commerciële doeleinden is. Ik neem aan dat je wilt flyeren om zoveel mogelijk mensen naar het evenement te trekken, dus is het wel commercieel.

Je kunt er onderuit komen door het gewoon te doen, je neemt alleen wel een groot risico op een boete. Je kunt 'de gok' wagen, maar ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Vaak wil de gemeente ook niet dat je flyert ivm weggegooide flyers op de grond.
In dat geval kan je beter gaan staan en de mensen vragen of ze een flyer willen aannemen. Zo nee, dan niet in de handen proppen, zo blijft de stad schoon.
Je moet wel toestemming hebben omdat het op iemand terrein is. In het openbaar mag het volgens mij wel. Een dakloze iets geven is ook niet strafbaar zo ver ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, niets meer aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)