Waarom mag ik op mijn eigen grond(koophuis)geen bomen omzagen?Die bomen zijn toch van mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

Bomen zijn een zeer belangrijk onderdeel van de leefomgeving.
Ze bepalen voor een groot gedeelte of het prettig wonen is in je wijk.
Maar veel bomen bederven het woongenot, doordat ze ook veel overlast geven.
Overleg met je gemeente wat wel en wat niet mag, ze gaan er tegenwoordig soepeler mee om.
Als de bomen veel schaduw geven waar jij zelf of de buren veel last van hebben, dan krijg je bijna zeker een kapvergunning.
Ook mogen bomen niet dichter dan 2 meter vanaf de erfafscheiding staan.
Wees slim, laat je buren klagen bij de gemeente, dan krijg je sneller vergunning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een uitgenaste tip ed ;)

Andere antwoorden (5)

Omdat die de luchtkwaliteit in je omgeving verbeteren, en de mensen in je omgeving dus er profijt of last van hebben wat jij met je bomen doet, zoiets denk ik...
Beetje wrang dat we wel producten mogen kopen waarvoor hele landen aan bos worden vernietigd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, als het grote bomen betreft die al lang staan en daardoor al heel lang een bepaald straatbeeld bepalen moet je hiervoor een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote bomen mag je niet zomaar omzagen omdat ze beeldbepalend zijn voor de omgeving. Dat merk je ook bij het aanvragen van een kapvergunning: een boom die vanaf de straat niet zichtbaar is, is minder beeldbepalend dan een boom die een belangrijke rol speelt in het straatbeeld. Voor die eerste boom krijg je dus veel makkelijker een kapvergunning dan voor de tweede.

Die beeldbepalendheid geeft aan dat de boom niet alleen van jou is. Doordat een boom het straatbeeld of het wijkbeeld mede vormgeeft, is die boom ook een onderdeel van de omgeving. Daarmee is de boom een beetje eigendom van iedereen die in die omgeving woont of van die omgeving gebruik maakt.

Toen ik een grote boom in mijn tuin wilde weghalen, heb ik de volgende argumenten gebruikt.

Eerste argument: de boom, een grote conifeer, was door de vorige eigenaar al eens getopt. Daardoor had de boom bovenaan grote zijtakken gevormd. Die zijn minder stabiel, en kunnen bij een storm afbreken. Door hun grootte leveren ze daarbij gevaar op voor mensen en bouwwerken.

Tweede argument: de buren hebben last van de boom. Dat klopte niet helemaal. Ik heb met de buren overlegd of ze bezwaar zouden hebben tegen het weghalen van de boom. Dat hadden ze niet. Om mij te helpen, hebben ze een verklaring ondertekend waarin ze aangaven last te hebben van de boom.

Ik weet niet welk argument de doorslag heeft gegeven bij de gemeentelijke kapvergunningenbeoordelingscommissievergadering; ik weet wel dat ik mijn kapvergunning zonder problemen heb gekregen.

Hopelijk beantwoordt dit je vraag, en heb je iets aan mijn argumentatietips.
Cryofiel
14 jaar geleden
De Bomenstichting zet zich in voor het behoud van bomen in de stad en op het platteland.
Op hun website is informatie te vinden over alles wat met bomen te maken heeft, ook wat de regels zijn voor wel of niet omzagen.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet in alle gevallen heb je een kapvergunning nodig.
Een kapvergunning is niet alleen nodig als u een boom wilt kappen. Ook als u bomen of struiken wilt rooien of zodanig wilt snoeien dat de vorm ingrijpend verandert, moet u een kapvergunning aanvragen. In het algemeen geldt, dat alleen voor bomen en struiken met een stamomtrek* van 100 cm of meer, gemeten op 1.30 m boven de grond, een vergunning verplicht is. Voor bomen met een stamomtrek minder dan 100 cm gemeten op 1.30 m boven de grond, heeft u dus geen kapvergunning nodig.

* De stamomtrek is de omvang van de stam.