Grote bomen mag je niet zomaar omzagen omdat ze beeldbepalend zijn voor de omgeving. Dat merk je ook bij het aanvragen van een kapvergunning: een boom die vanaf de straat niet zichtbaar is, is minder beeldbepalend dan een boom die een belangrijke rol speelt in het straatbeeld. Voor die eerste boom krijg je dus veel makkelijker een kapvergunning dan voor de tweede.
Die beeldbepalendheid geeft aan dat de boom niet alleen van jou is. Doordat een boom het straatbeeld of het wijkbeeld mede vormgeeft, is die boom ook een onderdeel van de omgeving. Daarmee is de boom een beetje eigendom van iedereen die in die omgeving woont of van die omgeving gebruik maakt.
Toen ik een grote boom in mijn tuin wilde weghalen, heb ik de volgende argumenten gebruikt.
Eerste argument: de boom, een grote conifeer, was door de vorige eigenaar al eens getopt. Daardoor had de boom bovenaan grote zijtakken gevormd. Die zijn minder stabiel, en kunnen bij een storm afbreken. Door hun grootte leveren ze daarbij gevaar op voor mensen en bouwwerken.
Tweede argument: de buren hebben last van de boom. Dat klopte niet helemaal. Ik heb met de buren overlegd of ze bezwaar zouden hebben tegen het weghalen van de boom. Dat hadden ze niet. Om mij te helpen, hebben ze een verklaring ondertekend waarin ze aangaven last te hebben van de boom.
Ik weet niet welk argument de doorslag heeft gegeven bij de gemeentelijke kapvergunningenbeoordelingscommissievergadering; ik weet wel dat ik mijn kapvergunning zonder problemen heb gekregen.
Hopelijk beantwoordt dit je vraag, en heb je iets aan mijn argumentatietips.