In hoeverre mag je je beroepsgeheim schenden zonder dat het consequenties heeft voor je baan?

Omdat er net wat mis ging, hier de vraag opnieuw:

Ik werk bij een praktijk en daar is iemand die ik ken patiënt. Echter gaat het alles behalve goed met deze persoon en hebben ze ook haar juiste gegevens niet die ik wel heb. En eigenlijk is het erg belangrijk dat ze deze gegevens wel krijgen en zijn ze er dringend naar opzoek. Mag ik deze gegevens zonder toestemming van de patiënt aanpassen zodat de praktijk weer de goede gegevens heeft?

Tevens vraag ik me ook af of ik deze patiënt mag benaderen omdat ik graag wil helpen met de problemen, maar de patiënt natuurlijk niet weet wat ik nu ook weet. Toen ik nog met deze patiënt omging heeft ze wel een deel van haar problemen verteld, maar ik ben er nu achter gekomen dat alles erger is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zou ik niet doen. Schaad het vertrouwen van vrienden in je privé leven (zie lange uitleg hieronder)

Het beste antwoord

Oh bah, ik had net een heel antwoord getikt, was de vraag weg en m'n antwoord ook, en kan ik opnieuw beginnen.. Niet jouw schuld, ik raak alleen een beetje gefrustreerd van alle vragen die verwijderd worden terwijl ik aan het typen ben.

Maar goed, wat ik zei in mijn antwoord, is dat je altijd informatie kunt géven aan de huisarts. Mensen bellen soms omdat ze zich zorgen maken over een familielid, bijvoorbeeld. Ik heb ook wel eens de huisarts van een vriendin gebeld omdat ik me zorgen maakte. De huisarts mag geen informatie geven over de patiënt, maar er is geen wet die zegt dat de huisarts geen bezorgde vriendin of bezorgd familielid mag aanhoren. Vervolgens beoordeelt de arts of die informatie relevant en belangrijk is, om er vervolgens al dan niet naar te handelen. Het is natuurlijk anders als je zelf bij de praktijk betrokken bent, maar juist daarom is het misschien wel het meest zuiver om deze informatie als buitenstaander (kennis van deze mevrouw) te vertellen aan de huisarts. Vervolgens is het aan de arts wat die ermee doet.

Met betrekking tot het benaderen van de patiënt: dat vind ik lastiger, ook omdat ik de situatie niet ken. Er is natuurlijk een verschil tussen het doorspelen van patiëntinformatie aan derden (wat fout is) en het zelf proberen een patiënt te helpen op basis van wat je weet over haar. Maar bedenk wel goed dat het niet alleen júllie vertrouwensrelatie is die op het spel staat: als jij (met de beste bedoelingen, want daar twijfel ik niet aan) door een onhandige actie haar wantrouwen oproept, zal mogelijk niet alleen jullie vertrouwensband, maar ook het vertrouwen ten opzichte van haar huisarts schade kunnen oplopen. En bij iemand die erg ziek is, kan dat natuurlijk enorme gevolgen hebben.

Ik zou je adviseren om dat te overleggen met je collega's, de arts(en) en assistentes in de praktijk. Die kunnen de situatie waarschijnlijk beter inschatten, en misschien hebben zij een dergelijke situatie wel eerder bij de hand gehad. Zij kunnen je waarschijnlijk beter adviseren dan wij via internet kunnen, gewoon omdat we de patiënt en de situatie niet kennen, en ik bijvoorbeeld al niet kan inschatten hoe groot de kans is dat deze mevrouw met wantrouwen zal reageren op jou, of zij begrijpt en weet dat jij bepaalde dingen weet vanuit je werk, etc. Misschien is het wel mogelijk om haar te benaderen zónder dat je laat weten bepaalde dingen over haar te weten vanuit je werk, en dan toch haar te helpen? Dan zou je dat kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Als werknemer in de zorg is ze aan geheimhouding gehouden en mag ze geen gegevens doorspelen die ze op een andere manier verkregen heeft dan direct van haar werkplek. Een doktersassistent mag haar bevindingen uit een vorige praktijk niet bekend maken in de nieuwe praktijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het gaat om dingen die haar bekend zijn uit een vorige praktijk, dan inderdaad niet. Maar ik lees dat nergens terug. Ze heeft het over "iemand die ik ken" en over "toen ik nog met haar omging". Vandaar dat ik er vanuit ga dat ze dingen weet over deze mevrouw vanuit een privé-relatie. En als privé-persoon ben je niet gehouden aan een beroepsgeheim. Zoals ik al beschreef, heb ik ook wel eens de huisarts van een vriendin gebeld omdat ik informatie had waarvan ik vond dat de huisarts dat moest weten. In dit geval had ik daarvoor ook de toestemming van die vriendin, maar als privé-persoon informatie doorgeven is een afweging die je zelf moet maken. Je beschaamt mogelijk iemands vertrouwen, en dat kan in bepaalde gevallen kwalijk zijn, maar strafbaar is het niet. Wellicht zal het mij niet in dank worden afgenomen als ik bijvoorbeeld de huisarts van mijn ouders zou bellen om te vertellen dat mijn vader veel te veel drinkt, of dat mijn moeder volgens mij dement wordt, maar het is niet verboden. Als het inderdaad zou gaan om informatie die je hebt vanuit een vorige baan in de gezondheidszorg, dus een situatie waarin het beroepsgeheim van toepassing was, liggen de zaken inderdaad anders. Maar ook dan kun je een afweging maken: het beroepsgeheim geldt voor een ieder die niets met de behandeling te maken heeft, en in dit geval gaat het om de huisarts, die als het goed is álles met de behandeling te maken heeft. Maar zonder te weten over wat voor informatie het gaat en hoe precies de relatie is, blijf ik vinden dat we er weinig over kunnen zeggen. Het beroepsgeheim is echter alleen van toepassing voor die informatie die je beroepsmatig te weten komt, en die informatie mag je dan ook niet meenemen naar je privé-situatie. Andersom geldt dat niet: dingen die je privé weet, hoef je in elk geval wettelijk gezien niet geheim te houden voor zorgprofessionals. Het zelf aanpassen van informatie in het systeem kan en mag echter niet zomaar, maar het informeren van de huisarts mag wél.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door met info uit je prive leven naar je baas te stappen, hou je weinig vrienden in je prive leven over & het zal je heus geen extra plusje tijdens een functioneringsgesprek op leveren, eerder een stempel dat je info doorspeelt.

Andere antwoorden (6)

Als personeel bij een huisarts heb je afgeleid beroepsgeheim = zwijgplicht (zie bron). Geen gegevens aanpassen dus en niet de patiënt benaderen i.v.m. privacy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat mag je niet, en dat moet je ook niet willen.
juist bij een baan zoals de jouwe, waarbij je prive-informatie over mensen onder ogen krijgt, moet je professioneel werken, en werk en prive gescheiden houden.
bewaar een gepaste afstand, en respecteer de privacy van mensen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Het lijkt me een heel groot probleem.

Misschien is het wel verstandig om een andere bekende of vertrouwenspersoon van deze patient te benaderen / zoeken.

Ook kun je de oude huisarts, die zou bekend moeten zijn, benaderen en het probleem voorleggen.

Eventuele familie is waarschijnlijk niet bekend of niet aanwezig en dan nog...

Ik hoop dat je er iets aan hebt, sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een andere bekende van deze persoon gaat benaderen, schend je je beroepsgeheim & wet op privacy.
(als ik achter zoiets zo komen, klaag ik diegene aan) Oude huisarts mag alleen benaderd worden met toestemming van patiënt, weer hetzelfde: schending privacy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de oude huisarts wist ik niet. Van de andere bekende/familielid is eigenlijk wel logisch ja. Dus nee, nee nee !
Het is als werknemer in een zorginstantie (of je nu arts bent of assistente) verboden om informatie van de patiënt (die jij persoonlijk kent) zonder toestemming van diegene door te spelen aan de dienstdoende arts. Het is ook verboden om bij patiënten onderling informatie over andere patiënten te geven. Ht is ook verboden informatie over de arts aan de patiënt te geven.

Echter is het niet verboden om als patiënt te komen in een praktijk waar een kennis of familielid werkt. Het is als medewerker ook niet verboden om bij die betreffende arts aan te geven dat je die patiënt persoonlijk kent. Deze arts zal jou waarschijnlijk adviseren informatie voor jezelf te houden. Beter is het misschien om dit niet met die arts te delen maar het gewoon op zijn beloop laten. Het is niet toegestaan om buiten de praktijk om deze informatie met je kennis te delen om die aan te sporen de informatie juist door te geven en het is verboden om zonder overleg de informatie gewoon voor die patiënt in te vullen.

De dienstdoende arts van jouw kennis zal zelf contact opnemen met de kennis van jou om om die informatie te vragen, of doet dat bij een volgend bezoek. Het kan ook dat die arts jou opdracht geeft deze informatie op te vragen, dan behoor jij dat gewoon beroepsmatig en professioneel volgens de regels te doen.

Inderdaad, werk en prive gescheiden houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bij het tuchtcollege terecht komt, ligt het eraan wat zij ervan vinden. Het ene college zal zwaarder eerst een waarschuwing geven en de ander niet. Er zijn eigenlijk geen standaard straffen op het scheden van het beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt: toen ik nog met deze patient omging. Misschien zijn de gegevens die jij hebt wel verouderd en heeft de praktijk juist de juiste gegevens, waardoor het totaal onnodig is om deze te veranderen.

Misschien heeft ze wel bewust het ene gegeven aan jou (vriendenkring) gegeven en het andere gegeven aan officiele instanties.
Of misschien is haar verblijfadres (vrienden, visite) anders als haar inschrijfadres (factuur, nota verzekering)
Misschien heeft ze jou ooit als vriend(in) in vertrouwen genomen, maar is ze ondergedoken (blijf van mijn lijf situatie) stelt ze het absoluut niet op prijs als 1 van haar vroegere vrienden zich even gezellig met haar persoonlijke gegevens gaat bemoeien in een officiele functie.

Je spreekt in verleden tijd over jullie omgang, hoe goed ken je haar nog?
Weet jij wat er allemaal wel / niet met haar aan de gang is?

Ik zou het ook enorm overwegen of je je privé verkregen info door speelt naar je werk. Als vrienden dat eenmaal van je weten, heb je kans dat je in je prive leven weinig vrienden zal overhouden die jou in vertrouwen zullen nemen, uit angst dat je alles door speelt naar je werk situatie.

Moeilijk voor je. Begrijpelijk.
Maar om je baan en een leuk prive leven te houden, mijn advies op je vraag: 'in hoeverre mag je je beroepsgeheim schenden zonder consequenties?'
Niet!

Toegevoegd na 20 minuten:
Je hebt het erover dat ze de gegevens nodig hebben er hard naar op zoek zijn. Kan je daar iets over vertellen? Is het een zaak van leven op dood? (suikerpatient die medicatie niet op tijd bezorgd kan krijgen door verkeerd adres bij apotheek kan leven / dood zijn)
Mocht het om psychomedicatie gaan, zou ik me er niet mee bemoeien, maar het door arts / rechter / onbekwaamverklaring etc. op officiele wijze het laten afhandelen.

Weet niet wat je functie precies is, maar ik spreek mijn doktersassistente best wel geregeld per telefoon.
Misschien is dit het overwegen wel waard:
Stel zij belt, jij hebt haar aan de telefoon, vraag haar hoe het met haar gaat. Gewoon alleen luisteren, belangstelling. Vragen of ze hulp nodig heeft en als ze ja zegt, biedt dan aan om een afspraak bij haar huisarts te maken. Officieel, geen privé inmenging, vertel haar dan ook dat alles wat zij jou ooit privé heeftverteld tussen jullie blijft als vrienden. etc.

(Ik persoonlijk zou per direct van huisarts veranderen als er daar al assistente ineens een kennis uit een ver verleden zou werken, waarvan zou blijken dat zij mijn prive shit door brieft aan haar baas)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verleden ging ik goed met haar om en nu spreek ik haar geregeld nog via facebook. Maar het gaat om suïcidaliteit, en ze verwond zichzelf en dat was ook al zo toen ik nog met haar omging. Ik zou ook nooit zomaar de gegevens veranderen, maar omdat ik toch best wel een heftig telefoontje erover heb gehad vraag ik me af of ik er wat mee moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze weet trouwens ook niet dat ik bij haar praktijk werk, en andersom wist ik niet dat die vriendin daar patiënt is.