Is een burger verplicht zich onder normale, onverdachte omstandigheden te legitimeren?

De persoon is geen verdachte, de veiligheid is niet in het geding, hij is geen getuige en verder heeft de persoon zelf ook geen strafbaar feit begaan. Er is bovendien geen sprake van een speciaal gebied waar ze preventief vanalles mogen doen.

Even voor de duidelijkheid 2 kerntaken van de politie:
-Handhaving openbare orde vervalt, veiligheid immers niet in het geding. Kun je breed opvatten maar hier laten we het bij.
-Opsporing strafbare feiten vervalt ook, persoon in kwestie immers geen verdachte in zaak.

Leuk die identificatieplicht, maar: ''toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen''.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Passende naam.

Het beste antwoord

Artikel 2 van de Wet op Identificatieplicht stelt dat:
"Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder."

De vraag is dus: ja een burger heeft een toonplicht als de politie daarom vraagt.

Maar de politie heeft wel degelijk in zijn ambtsinstructie staan dat zij om legitimatie vragen als zij daar redelijke gronden voor heeft. Het is natuurlijk wel zo dat de politievrouw of -man daar zelf een zekere vrijheid in heeft. En je hebt er altijd wel een paar bij die gebruik maken van de (bredere) bevoegdheid in de wet (want die gaat boven de ambtsinstructie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
artikel 8a van de Politiewet 1993 zegt: Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

Wat is dan: redelijkerwijs noodzakelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist antwoord + HeerVoldemort. Als een agent vindt dat u een verdachte handeling pleegt danwel u zich op een verdachte manier zich ergens ophoud er een gegronde reden tot identificatie is. Het snuiten van uw neus op een zonnige dag in de binnenstad van Amsterdam kan dan al verdacht zijn, u kunt dan namelijk een verdovend middel testen voor aanschaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Vraagje: ik doe niks fout, ik loop gewoon door de stad en een agent komt naar me toe om mijn id te vragen. Ik lieg en zeg dat ik 13 bent ( ik ben ron de 1.73 dus dat geloven ze misschien wel), dus ze kunnen je dan toch niks maken?? Ik hoef niet mee naar het bureau omdat ik niks fouts heb gedaan toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort: dat is een goede vraag. Zoals theodbn aangeeft, het is vooral ter beoordeling aan de agent. Ga jij maar eens met de agent in discussie dat hij zijn politietaak niet goed begrijpt... Deniz11muis1: Iedereen die niet de leeftijd van 14 jaar heeft bereikt is vrijgesteld van de identificatieplicht. De politie zal voordat ze je id-bewijs vragen een afweging maken of jij onder die vrijstelling zal vallen. Dus zeer waarschijnlijk vragen ze het niet aan jou als ze vermoeden dat jij jonger dan 14 bent. Maar als ze jou met een fles wijn in een plastic tas zien lopen dan kan je wel zeggen dat je 13 bent, maar dan hebben ze toch een gegronde reden om te vermoeden dat jij je onterecht aan de identificatieplicht onttrekt.

Andere antwoorden (3)

Kort antwoord? Nee, dat ben je niet.

Natuurlijk kunnen die gasten wel altijd wat verzinnen en het je lastig maken. En sommige van die gasten zijn zo.

Overigens is legitimeren iets anders dan je identificeren.

Met Legitimeren bewijs je dat je iets mag, maar daar hoeft niet perse bij te staan wie je bent.

Met identificeren bewijs je wie je bent, en eventueel waar je woont.

Toegevoegd na 12 minuten:
Onderstaand antwoord klopt dus niet, uit het wetboek van stafvordering artikel 28:

Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.

En dan wanneer ben je pas verdacht?
Wetboek van strafvordering, artikel 27:
Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit.
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
En ik krijg een min voor een antwoord wat goed is, knap hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even compenseren met een +
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dankje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef geen min, maar je kijkt in de verkeerde wet. Zoek eens op artikel 2 van de Wet op Identificatieplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* een redelijk vermoeden van schuld * Dus het mag wel. Je kunt er toch uit zien als degene
die men zoekt.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Nou ja, een redelijk vermoeden, is natuurlijk een weids begrip. Maar ik heb geleerd dat een redelijk vermoeden bijvoorbeeld dit inhoud: Gezocht, blanke vrouw, normaal postuur, 1,73M, tussen 25 en 30 jaar, rood haar, blauwe jas. En dan ga je niet iedere roodharige vrouw aanspreken, omdat zij het wel eens zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft geen verdachte te zijn. Zie artikel 8a polituewet ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak. Er moet een reden zijn maar geen verdachte als in 27sv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft nu een korte uitleg over wat identificeren en legitimeren betekenen, maar het staat toch ook al goed in mijn vraag?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Je zei 2 verschillende dingen:
In je vraag staat: Is een burger verplicht zich onder normale, onverdachte omstandigheden te legitimeren? En onderaan:
toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Legitimeren is iets anders dan naar een ID bewijs vragen, zo was het bedoeld, ik dacht dat je misschien het verschil niet wist, was goed bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legitimeren is ook naar een ID bewijs vragen. Legitimeren is een verouderde term voor identificeren. Het heeft een dubbele betekenis. Het kan zowel identificeren betekenen alsmede het aantonen van rechtsgeldigheid. Identificeren echter heeft uitsluitend de betekenis van het vaststellen wie iemand is. In deze context gaat het om het identificeren, dus is zowel legitimeren als identificeren gepast.
Strikt volgens de wet mag een diender daar altijd naar vragen, en ben je strafbaar als je je niet kunt identificeren.
NB: legitimeren is de verkeerde term!!
De Tweede Kamer had destijds bezwaren tegen deze wet, waarbij bijvoorbeeld ook werd verwezen naar de persoonsbewijzen tijden de Tweede Wereldoorlog. De minister bezwoer dat er slechts naar een identiteitsbewijs zou worden gevraagd als daar een goede reden voor was. Zowel de politie als de rechter hebben daar geen boodschap meer aan, en weer zijn we een stapje dichter bij de politiestaat gekomen. Zo gaat dat dus in Nederland.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaar overdreven.
Ik ben nog nooit naar mijn identificatie gevraagd
en trouwens niemand die ik ken. Maar iemand die zich onbehoorlijk gedraagt en er wordt wel naar ID gevraagd, die voelt zich altijd de klos: zielig.
Nee, niet legitimeren, wel identificeren.

Politie en toezichthouders, zoals conducteurs en arbeidsinspecteurs, mogen naar uw identiteit vragen. Ook zorgverleners en werkgevers mogen uw identiteit controleren.

Alleen bepaalde toezichthouders mogen op straat om een identiteitsbewijs vragen. Personen die uw identiteit mogen controleren zijn:

politieagenten;
conducteurs in het openbaar vervoer;
buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) zoals inspecteurs van de Arbeidsinspectie of boswachters.
Deze toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:

* verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
* handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
* opsporing van strafbare feiten.

Die laatste twee punten kunnen dus voor de toezichthouder * juist wel * een reden zijn om jou je identificatiebewijs te laten zien, ook al heb jij zelf geen idee waarom.

Want toezichthouders kunnen bijvoorbeeld best het idee hebben dat jij er ongeveer uit ziet als die verdachte
die zij aan het zoeken zijn.
Jij bent geen verdachte.
Maar ze zoeken iemand, die aan een bepaalde omschrijving voldoet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht?ns_campaign=Thema-openbare_orde_en_veiligheid&ro_adgrp=Paspoort_en_identificatie_identificatieplicht&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bidentificatieplicht&ns_fee=0.00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel legitimeren, ook identificeren. Want dat betekend in deze context hetzelfde. Legitimeren is een verouderde term voor identificeren. Het heeft een dubbele betekenis. Het kan zowel identificeren betekenen alsmede het aantonen van rechtsgeldigheid. Identificeren echter heeft uitsluitend de betekenis van het vaststellen wie iemand is. In deze context gaat het om het identificeren, dus is zowel legitimeren als identificeren gepast.