Wanneer mag iemand perkeren op een invalide parkeerplaats? (zie uitleg)

Stel iemand neemt de auto van een invalide mee, daar zit dan zo'n vergunning op de ruit geplakt. Mag die persoon dan ook gebruik maken van alle invalide parkeerplaatsen?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Nee, de kaart is persoonsgebonden. Op de achterkant staan pasfoto en handtekening van de kaarthouder. Iemand anders mag de kaart niet gebruiken.

Voor een B-kaart (bestuurders-) geldt dat alleen de gehandicapte bestuurder zijn/haar auto op een invalidenparkeerplaats mag zetten. Voor de P-kaart (passagiers-) geldt dat alleen wanneer de gehandicapte passagier in die auto vervoerd wordt, de auto geparkeerd mag worden op een IPP.

Dat werkt overigens heel simpel: alleen kaarthouders mogen parkeren op een IPP. Het is niet toegestaan om andermans kaart te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dat is heel mooi, dan kan ik nu de beveiliging bellen ;-) heb bij mij in het gebouw ouwe mensen die wel op zo'n plaats mogen staan, en de parkeerplaats is bezet. De vent die daar net voor mijn neus de auto neer zette zei dat hij recht had om daar te staan omdat zijn vrouw (die nergens te bekennen was) voor de vergunning had betaald (en dat slaat ook negens op denk ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet betalen voor de keuring, en in sommige gemeentes is dat best prijzig. Maar het is echt onzin dat hij daarom daar zou mogen staan. TENZIJ hij z'n vrouw net op komt halen en zij een passagierskaart heeft, dán is het een ander verhaal. Maar anders: inderdaad bellen.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Er zijn nog steeds mensen die een verschillend antwoord geven. Dit antwoord lijkt me het meest logisch. Maar helemaal zeker ben ik nog niet. Mocht iemand nog ergens wat tegenkomen over dit onderwerk, stuur mij dan maar even een PBtje. Bedankt voor de reacties.

Andere antwoorden (3)

De enige die op een invalide parkeerplaats mogen staan zijn de kaarthouders zelf. Dus verder niemand ook niet een kennis of familielid die even de auto leent.
ronron1212
12 jaar geleden
Een ontheffing staat geregistreerd op kenteken.Dus leen jij z,n auto , ja dan mag die auto in principe gewoon van deze parkeer plaatsen gebruik maken.

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/waar-mag-ik-met-een-gehandicaptenparkeerkaart-parkeren.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De oude invalidenparkeerkaarten waren geregistreerd op kenteken. De Europese gehandicaptenparkeerkaart (sinds 2006) is persoonsgebonden. Je kunt wel kentekens laten registeren, dat is o.a. om diefstal te voorkomen. Maar dat betekent niet dat de kaart door iemand anders dan de kaarthouder gebruikt mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algemene gehandicaptenparkeerplaats
Een algemene gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven door een blauw bord met een witte P en een wit rolstoelsymbool (verkeersbord E6). Op de bestrating is een groot wit kruis gezet. Alleen voertuigen met een gehandicaptenparkeerkaart mogen hier parkeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar voertuigen hebben dus geen parkeerkaart, persónen hebben een parkeerkaart. Het gebruiken van een kaart die niet van jou is, is illegaal. Bij een bestuurderskaart (waar je ook een kenteken op kunt laten zetten) is het zelfs zo dat wanneer de gehandicapte bestuurder bijv. door ziekte niet kan rijden, er bij meerijden géén gebruik gemaakt mag worden van de B-kaart. Dat mag namelijk alleen met een P-kaart.
Kaart is persoonsgebonden en soms voorzien van een kenteken. In alle gevallen staat er in de voorwaarden dat er enkel gebruik mag worden gemaakt van de kaart door de gebruiker welke de kaart na medische controle heeft verkregen. Misbruik kan een boete opleveren (onterecht gebruik) en tot inttrekking van de kaart leiden. Kortom het klinkt verleidelijk om de auto illegaal nee te zetten, maar bij ontdekking zijn de gevolgen groot.