Mag iedereen zichzelf tot magnetiseur verklaren?

En er dan geld voor vragen in (therapie-)sessies, met de belofte dat ze werkelijk iets magnetiseren?

Uiteraard kunnen ze vantevoren zeggen dat ze geen garanties kunnen bieden, of dat er geen meetbaar resultaat hoeft te zijn, of dat je tot in lengte van dagen moet langskomen om verbetering waar te kunnen nemen... Maar ja, een psychologish gezond mens trapt daar toch niet in dan?
Als je een auto koopt wil je toch ook de fysieke garantie dat je de auto meekrijgt? Daar is 't toch ook verboden om te liegen, en een virtuele auto mee te geven?

Let op: ik zeg dus niet dat er geen magnetiseurs bestaan die werkelijk iets kunnen 'magnetiseren'. Alleen dan moeten ze wel een belofte kunnen maken, en die bewijsbaar na kunnen komen. Anders is er toch sprake van oplichting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik zeg dus niet dat er geen magnetiseurs bestaan die werkelijk iets kunnen ‘magnetiseren’."
Dat laat ik dus op dit moment in 't midden (hooguit voer voor een andere vraag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze verklaar ik mezelf als magnetiseur:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook! Aanbieding alleen deze maand: online via teamviewer.com: €89,95 per sessie van 10 minuten.

Het beste antwoord

Ja, dat mag, en ja, het is wel oplichting.
Iedereen die iets verkoopt dat ie niet waar kan maken is een oplichter.
AWM
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De volgende vraag is interessant:
Als iemand er heilig van overtuigd is dat hij iets kan, en als zijn patiënten dat ook zijn, waardoor onze magnetiseur wordt bevestigd in zijn geloof in eigen kunnen - is hij dan een oplichter? Of mag je iemand alleen oplichter noemen wanneer hij wéét dat hij de boel bedondert?
AWM
14 jaar geleden
Ik persoonlijk vind het dan nog steeds een oplichter.
Maar als mensen graag opgelicht willen worden, moeten ze dat vooral niet nalaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is dan dus: kan je een oplichter zijn zonder dat je 't weet?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Een goed voorbeeld is de astroloog die daadwerkelijk gelooft in de invloed van sterren op ons lot. En de magnetiseur die daadwerkelijk gelooft dat hij bijzondere krachten heeft, anders dan de gewone intermenselijke beïnvloeding gecombineerd met het placobo-effect.

Andere antwoorden (4)

ja, dat mag, en nee, het is geen oplichting.
zelfs van een specialist in het ziekenhuis kan je geen garantie vragen.
bovendien denk ik dat veel magnetiseurs menen serieus bezig te zijn, en mensen te helpen.
ook vind ik dat mensen wel een soort onderzoeksplicht hebben voor ze aan een therapie beginnen.
blijkbaar voorziet het uiteindelijk toch in een behoefte bij mensen.
in de alternatieve hoek krijgen mensen bovendien veel aandacht, en daar kikkeren ze vaak al van op.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja dat mag, het is niet beschermd, die titel of beroep...

En je je mag er geld voor vragen...

En zoals met alle mensen die iets leveren, komt het voor dat je niet tevreden bent en komt het voor dat je wel tevreden bent... Daar is de magnetiseur geen uitzondering op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm moeilijke vraag, ik denk als je echt aan kunt tonen dat je het kan, je jezelf wel zo mag noemen en er ook geld voor mag vragen. En wanneer ben je psychologisch gezond? Mensen die nergens in geloven? wat betreft alternatieve geneeswijze..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen beschermde titel, dus dan mag het. En iedereen kan zelf bepalen of hij er wel of niet in gelooft.
Er zijn natuurlijk grenzen, zoals bijvoorbeeld in de zaak van Jomanda en Sylvia Millecam. Je bent pas een oplichter als je bewust allerlei onzinritueeltjes met iemand doet, zelf heel goed weet dat ze onzin zijn maar toch je cliënten er geld om vraagt. Als je niet het doel hebt iemand geld afhandig te maken, maar serieus iets kan, of in ieder geval ervan overtuigd bent dat je iets kan, dan zul je over het algemeen niet zomaar als oplichter worden veroordeeld. Het OM moet hard maken dat jij een oplichter bent, en dat kan deze in het eerste geval veel gemakkelijker.