Kun je iemands belastingschuld erven?

Ik ken iemand die een flinke schuld bij de belastingdienst heeft. Hij heeft één erfgenaam en die is bang dat bij overlijden van eerstgenoemde, hij kan opdraaien voor zijn belastingschuld. Is dat zo? Misschien heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Als je de erfenis aanvaard erf je de schulden en de bezittingen. Als je de erfenis niet wilt aanvaarden heb je de keuze uit verwerpen of aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dit laatste wordt ook wel beneficiaire aanvaarding genoemd.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartelijk dank

Andere antwoorden (1)

Je kunt als erfgenaam iemands schulden erven. Gelukkig kan je als erfgenaam in zo'n geval de erfenis weigeren. Dan wordt beslag gelegd op de spullen en je moet wel bedenken dat je dan niets zelf mag houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens hangt het natuurlijk wel ook van de relatie af. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en je partner maakt schulden en overlijdt dan moet de partner ook de schulden afbetalen.

Als een familielid overlijdt en schulden nalaat kan je ook de erfenis alleen aanvaarden als er netto wat over blijft. Zie bijgaand artikel over de erfing van schulden.