Sociale woningbouw en huurbedrag woning, gaan zij hun boekje te buiten?

Sinds enige maanden heb ik via een urgentie verklaring een seniorenwoning toegewezen. Gezien de omstandigheden had ik geen keus en ben dus ik heb het huis geaccepteerd,

Zover geen probleem, nu ben ik er achter gekomen dat er tussen de huizen grote huurverschillen zitten door het moment van de woning betrekken.

De gehele woningmarkt is ingestort, toch vliegen de huren omhoog of er niet aan de hand is. Zou dit niet parallel aan de huiswaarde moeten zijn gekoppeld? Ze noemen zich sociale woningbouw, maar ze strippen je waar je bij staat. Mag dit zo maar of kun je een bepaalde instantie hier naar laten kijken oordelen.q laten oordelen bindend. Het lijkt mij de grootste diefstal, waarde huizen dalen dus ook de huur zou naar beneden moeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is inderdaad "normaal" dat huurprijzen van soortgelijke woningen in dezelfde plaats verschillen, door het moment van woning betrekken. De huurders die het langst hun huis huren, zullen het goedkoopste uit zijn. Wanneer een woning van huurder wisselt, kan de woningstichting de huur aanpassen naar dan geldende regels. Meestal zal dat binnen de normen gebeuren, volgens het woningwaarderingsstelsel. Zo kan het inderdaad zijn dat jij misschien wel tweehonderd euro meer betaalt aan huur dan jouw buurman die er al sinds de jaren zeventig woont. Via onderstaande link kun jij nagaan of de huur die jij moet betalen, redelijk is.
De hoogte van de huur staat los van de marktwaarde van een woning, maar is gebaseerd op het puntensysteem oftewel woningwaarderingsstelsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De waarde van huizen zoals jij dat noemt heeft niets met de huur te maken. Maar je kunt de huuradvies commissie vragen om te kijken of de huur voldoet aan het puntensysteem.
ronron1212
12 jaar geleden
Als iemand in een huurhuis zit mag de huur maar elk jaar een bepaals percentage omhoog gaan. Zo kan het zijn dat iemand die al 40 jaar in hetzelfde huurhuis woont maar een lichte steiging heeft gehad en nu nog steeds maar 400€ betalen voor een keet van een huis.
Gaan die mensen eruit dan wordt de huur opnieuw bepaald en moeten nieuwe bewoners voor dezelfde woning opeens 650€ betalen.
Ook huurhuizen zijn meer waard geworden.
Dit zet de doorstroom wel op slot, want mensen die nu 40 jaat ergens wonen gaan natuurlijk niet kleiner wonen als ook zij dan hogere huur krijgen.
Bij mijn ouders is dit het geval. Zitten nu goedkoop groot, willen en kunnen wel kleiner maar gaan dan meer betalen.
Dus ja, het mag. Wel us er het puntenststeem waar het eerste antw naar verwijsy.
En het blijft zo dat 90% van de woningen beneden de sociale huurgrens moeten zitten.
Google anders eens op verhuisboete. Er is pas een site opgezet hierover.