Kan je de politie je "partner" uit je huis laten zetten als deze hier woont en staat ingeschreven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
34.7K

Het beste antwoord

Deze partner heeft ook woonrechten. Als er geen strafbare feiten zijn gepleegd is het vervolgens aan de partijen, die op het adres woonachtig zijn, om er onderling uit te komen. De politie speelt geen partij in dat geheel.

Als er sprake is van huiselijk geweld ( dit kan fysiek maar ook mentaal zijn) is er voor de politie wel een mogelijkheid, om iemand uit huis te halen en een huis- en contactverbod op te laten leggen van 10 dagen. Het protocol huiselijk geweld is uniek op dat vlak.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat kan niet. Tenzij je een goede rede hebt die onaanvaardbaar is, zoals kinder mishandeling of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antw klopt niet, het kan wel.
Niet omdat z/hij de afwas niet doet, wel als z/hij jou bedreigt en/of mishandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedriegen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedreigen is wat anders dan bedriegen.
Ik weet niet wat de situatie is, maar dat gaat zo maar niet. De politie is er niet om relatieproblemen op te lossen en iedereen heeft het recht om te wonen in zijn eigen huis. Alleen bij acute ruzies kan de politie eventueel ingrijpen, maar die zal eerst proberen te bemiddelen. Als de politie uiteindelijk toch ingrijpt, is dat alleen voor korte duur: om het acute probleem op te lossen. En het kan ook nog zijn dat jij dan op straat staat en niet je partner.
Zijn er geen rustiger methoden om de problemen op te lossen: bemiddeling door familie of vrienden, inschakeling van maatschappelijk werk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie kan dat niet. De burgemeester wel, in ieder geval tijdelijk. Meestal delegeert de burgemeester deze bevoegdheid aan de politie.
Het kan in het geval van huiselijk geweld. De geweldpleger kan een huisverbod van 10 dagen opgelegd krijgen. Binnen deze 10 dagen moet de geweldpleger meewerken aan het starten van hulpverlening. Het verbod kan verlengd worden, tot maximaal 4 weken.
Gedurende het huisverbod mag de uithuisgeplaatste op geen enkele wijze in het huis komen, of contact opnemen met de slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het duurde even, maar jij hebt het correcte en duidelijkste antwoord.
Zo is het precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine is vergeten op de plus te drukken, dus hierbij+