Is de webwinkel aansprakelijk voor de retourkosten?

Ik heb 2 broeken besteld bij een webwinkel
35 euro (deze wil ik terug sturen)
en 1 van 39 euro (deze wil ik houden)

Nu verteld de webwinkel mij dat ik opdraai voor de retour kosten van de 1ne broek.

Maar is dat wettelijk gezien ook zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
paulus811
9 jaar geleden
Als je iets terugbrengt naar een gewone winkel, vraag je dan ook geld voor de benzine?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee, maar dat is een heel andere handeling.
het gros van de webwinkels betalen wel de retourkosten.
Dat zou betekenen dat wanneer deze een winkel hebben je de benzine kosten ook zou moeten kunnen verhalen. en dat is ook niet het geval. appels en peren hoever we niet te vergelijken

Antwoorden (1)

Jij moet betalen voor de retourkosten.

http://www.micheltel.nl/internet-bestelling-retourneren-wie-betaalt-de-retourkosten

In de praktijk komt het wel eens voor dat een klant meerdere producten besteld en uiteindelijk besluit om één van de producten retour te sturen. Vergoed je dan ook de verzendkosten? Of een deel van de verzendkosten? De meeste webshops kiezen er dan voor om de verzendkosten dan niet te vergoeden. Een klant heeft immers wel een goed product ontvangen. Je bent dan ook niet verplicht om de verzendkosten terug te betalen.

Vanuit de wet is het zo geregeld dat de kosten voor het retour sturen van een bestelling niet door een webwinkel dienen te worden vergoed. Wordt een bestelling teruggestuurd, dan betaalt niet de webwinkel deze kosten, maar de koper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja oke, zoiets heb ik inderdaad ook meegekregen. maar uit een artikel uit 2011 bleek dat er op europees niveau iets was van boven de 40 euro retour sturen dan komen de kosten voor de webwinkelier. (veel winkels betalen de retourkosten door het sturen naar antwoord nummers). er is immers al verzendkosten betaald door de koper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat maar zien dat artikel, ben benieuwd. Als je iets terugstuurt is dat niet gratis lijkt me, betaalde verzendkosten, het zal de pakketendienst weinig interesseren gok ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://twinklemagazine.nl/weblog/2011/04/eu-webwinkels-draaien-op-voor-retourkosten/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat "wil" het Europees Parlement (EP).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is het nog niet doorgevoerd anno 2014 ?
aangezien het nu 3 jaar later is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alles wat een politiek orgaan bedenkt word ooit wet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee dat klopt maar het had mogelijk kunnen zijn dat deze er was doorgekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was idd mogelijk geweest. Echter gaat je vraag niet over wat had kunnen zijn, neem ik aan.