kan je worden aangeklaagd als je spullen verkoopt van een merk?

Kan je worden aangeklaagd als je spullen verkoopt van een merk en 16 jaar bent? Zoja, wat kun je er tegen doen en wat bedraagt/is de straf/boete?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (3)

Je kan niet worden aangeklaagd als je spullen verkoopt van een merk.

Dit kan wel als het namaak goederen zijn zoals een namaak gucci pet of een louis vuitton riem.

Merkenbureaus rekenen hele hoge boetes voor het verkopen van hun product maar dan namaak. Of je het nou verkoopt aan vrienden, op school, via een webshop of marktplaats je kunt worden aangeklaagd.

Dit geld dus ook als je 16 jaar bent ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland en de eu is er vrij verkeer van goederen, dit houdt in dat je mag kopen en verkopen wat je wil. (Uiteraard zijn er uitzonderingen. Waarbij je eerst aan bepaalde eisen moet voldoen. )

Maar het inkopen en verkopen van merken is toegestaan.

Wel moet je natuurlijk in je achterhoofd houden dat tussen gelijk hebben en gelijk krijgen soms een lange en kostbare juridische weg gelopen moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het echte artikelen van een goed merk betreft en geen (duidelijk merkbare of aangegeven) namaak,
als je ze eerlijk en legaal hebt ingekocht ,
als je de benodigde papieren hebt om er in te handelen (als het niet de eenmalige verkoop van een enkel artikel betreft)
Dan mag dat. Ook op je zestiende.

Als het nep is, ' van de vrachtwagen gevallen' , en je bent geen winkel kun je op drie manieren goed het bokje zijn, en hoewel de rechter de straf bepaalt, kun je er vergif op innemen dat je met een negatieve winst blijft zitten.

Je praat dan van bedrog, msischien wel heling, smokkel, illegale verkoopactiviteiten, affijn , je creeert een heleboel netjes om je in te vangen.

Het enige wat je er tegen kunt doen is zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Dus inschrijven bij de kamer van koophandel, je belastingen enzo afdragen, legaal inkopen, invoerrechten betalen indien nodig, en zuivere waar verkopen. Dan hoef je niks te vrezen.
Ben je illegaal bezig, op welk vlak dan ook, dan heb je alles te vrezen en er is niks of niemand die je daartegen beschermd.